A holnap iskoláinak nélkülözhetetlen technikai eszközei
Ferenczi Anita
2004/12/13 10:48
836 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Datacasting, rádiófrekvenciás azonosító, intelligens dolgozatjavító: ez csak három azon ma még kevéssé elterjedt technikai megoldások közül, amelyek nem is olyan sokára nélkülözhetetlenek lesznek az iskolák számára - legalábbis egy most közreadott amerikai tanulmány szerint.

A washingtoni székhelyű Consortium for School Networking (CoSN) tanulmányt készített azon feltörekvő technológiákról, amelyek a közeljövőben meghatározzák az általános iskolák működését. A "Hot Technologies for K-12 Schools" című beszámoló azt vizsgálja, mennyire veszik majd hasznát az iskolák a ma még kevéssé ismert technológiáknak, illetve hogyan alakítják át ezek az újítások a tanulás/tanítás folyamatát. Az útmutató igényű beszámolót készítő CoSN Feltörekvő Technológiák Tanácsa kiindulópontként öt olyan problémakört állapított meg, amely minden iskola működését egyaránt befolyásolja: oktatási folyamat, felmérés és értékelés, eltérő tanulási stílusok, közösségépítés, iskolairányítás. A jövőt meghatározó technológiák kiválasztásánál azt nézték, mennyire kínálnak az eredményeket javító, hathatós, alkalmazható és kifizetődő megoldásokat a fenti területeken. A beszámoló készítői azt remélik, segítenek az iskoláknak a következő 3-5 év során kialakítani a technológiai bevezetésekre vonatkozó helyes stratégiákat és meghozni a jó döntéseket.

Az oktatási folyamatot leginkább befolyásoló technológiának jelenleg a datacasting tűnik, amely akár a most közkeletű streaming videót is felválthatja, lévén egy fokkal kényelmesebb és kevésbé terheli a sávszélességet. A Datacasting során ugyanis a videófájlokat egy központi szerver tárolja és a tanárok/diákok onnan töltik le őket, amikor szükségük van rá, ezáltal a fájlok lejátszása akadozásmentesebb, a minősége pedig jobb. Datacasting segítségével a videófájlokhoz óratervek, feladatok és egyéb oktatási anyagok mellékelhetők. A felmérés/értékelés területén a beszámoló két feljövőben lévő koncepciót emelt ki: a séma elemzést (pattern analysis) és a teljesítmény kivetítést (performance projection).

Ezek a tanulók vizsgaeredményeinek hatékonyabb és személyre szóló elemzését teszik lehetővé, amely révén könnyebben azonosíthatók azok a területek, ahol a diáknak rá kell erősítenie. Ugyancsak figyelemreméltó az "univerzális tanterv" koncepciója, amely előrevetíti a minden tanuló igényeit kielégítő oktatást, beleértve a fogyatékkal élő és más az egészségestől eltérő tanulókat. Az elképzelés lényege a tolószék-felvonóhoz hasonlítható: bár a felvonót azért építik, hogy a tolószékhez kötött diákok közlekedhessenek az épületben, akár a balesetből származó sérülés vagy más okok miatt nehezen lépcsőzők is hasznát veszik.

Ez már előrevetíti az iskolai közösségek szorosabbra kovácsolását is, amelynek a mindenki által használható eszközök mellett fontos eleme a kommunikáció. Az új kommunikációs technológiák között a beszámoló megemlíti a programozható telefonrendszereket, amelyek lehetővé teszik, hogy előre rögzített üzenetet küldjön az iskola például a szülőknek. A közeljövőben a hatékony tanulói információs rendszereknek is nagyobb szerep jut; így például a blogoknak vagy az információtároló chipeknek (RFID). További feltörekvő technológiák, amelyek a beszámoló szerint hatással lesznek a közeljövő általános iskoláiban folyó oktatásra illetve azok működésére: nagy kapacitású hordozható tárolóeszközök, digitális értékelő eszközök, célraszabható oktatószoftverek és fejlett LMS-ek.

Forrás

  • Oktopusz/Educatio Press

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek