A kivételesek vannak többen
Varga Szilvia
2010/08/27 09:01
842 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Varga Tamás "A kivételesek vannak többen" című írása szerint a gyerekek értelmi-, szellemi-, lelki-, azaz mentális kora egy adott évfolyamon igen nagy szórást mutat. Ezért nem szabad minden gyerekkel ugyanúgy foglalkozni és ugyanazt számon kérni rajtuk. Varga Tamás a magyar matematikatanítás kiemelkedő alakja. "A kivételesek vannak többen" című tanulmánya 1971-ben jelent meg, mely honlapunkon is elérhető.

Utolsó frissítés ideje: 2010. augusztus 27.

Nem szabad minden gyereken ugyanazt számon kérni

Varga Tamás a magyar matematikatanítás kiemelkedő alakja. „A kivételesek vannak többen” című írása 1971-ben jelent meg, azonban mondanivalója máig aktuális. 

14 éves korig elsősorban az életkor szabja meg, hogy ki mit tanul. Ezt pedig a kornak megfelelő osztály tanterve írja elő. A tanulmány azt vizsgálta, mennyire szoros a korreláció – vagy éppen mennyire nagy az eltérés – az életkor, a mentális életkor és a testméret között. A cikk szerint a gyerekek mentális kora egy adott évfolyamon igen nagy szórást mutat. Ezért nem szabad minden gyerekkel ugyanúgy foglalkozni és ugyanazt számon kérni rajtuk. A lemaradók és a tehetségesek is más-más módszert igényelnek. Az életkori sajátosságokra való hivatkozás azonban hiteltelen, ha e mögött az az elképzelés áll, hogy a nyolcévesek többsége – pusztán életkoruknál fogva – nyolcéves szinten tevékenykedik, gondolkozik, tanul, beszél, alkot. Pedig a kivételes vannak többen: sokuk a 6-7 vagy 9-10 évesek átlagának megfelelő irányítást igényelné.

Varga Tamás tanít<br/>(Forrás: Varga Tamás örököseinek családi archívuma)

Szemléletváltozásra volna szükség

A matematikatanár írásában azt is hangsúlyozta, hogy nem lehet elvonulni a probléma elől, nem szabad megelégedni az átlagok figyelembevételével és elfeledkezni az átlagtól való eltérésektől. Nem csupán tájékozatlanságról van szó, szemléletváltozásra volna szükség. Varga Tamás szerint a matematika tanításában például az a legfontosabb, hogy az absztrakt fogalmakat, ismereteket a gyerekek tapasztalataira, felfedezéseire építve fejlesszék, kialakításukra hosszú érlelési időt biztosítva. Lényeges, hogy mindez a gyerekek eltérő képességeinek, ismereteinek figyelembevételével, differenciáltan történjen. Nagyon fontos továbbá, hogy olyan feladatokat kapjanak az órákon, amelyek felkeltik érdeklődésüket, megmutatják a matematika alkalmazhatóságát és szépségét. A régebbi frontális osztálymunkával szemben változatos munkaformákat, csoportos tevékenységet és a játék hatékony alkalmazásának lehetőségét hirdette. Mindezt írásaival, könyveivel és előadásaival segítette.

A tanulmány a mai napig aktuális

Ugyan Varga Tamás elképzelései Magyarországon csak részben valósultak meg, gondolkodásának hatásait a mai napig érezni lehet a matematikatanítás valamennyi szintjén, az óvodától az egyetemig. A nevével fémjelzett alapítvány pedig elgondolásainak őrzésével és az új módszerek minél szélesebb körű terjesztésével igyekszik a folytonosan változó körülmények között is a magyar matematikatanítás színvonalát emelni - és ezzel a természettudományok oktatását hatékonyan támogatni.

A tanulmány részlete innen tölthető le.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek