A kivételesek vannak többen
Varga Szilvia
2010/08/27 09:01
732 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Varga Tamás "A kivételesek vannak többen" című írása szerint a gyerekek értelmi-, szellemi-, lelki-, azaz mentális kora egy adott évfolyamon igen nagy szórást mutat. Ezért nem szabad minden gyerekkel ugyanúgy foglalkozni és ugyanazt számon kérni rajtuk. Varga Tamás a magyar matematikatanítás kiemelkedő alakja. "A kivételesek vannak többen" című tanulmánya 1971-ben jelent meg, mely honlapunkon is elérhető.

Utolsó frissítés ideje: 2010. augusztus 27.

Nem szabad minden gyereken ugyanazt számon kérni

Varga Tamás a magyar matematikatanítás kiemelkedő alakja. „A kivételesek vannak többen” című írása 1971-ben jelent meg, azonban mondanivalója máig aktuális. 

14 éves korig elsősorban az életkor szabja meg, hogy ki mit tanul. Ezt pedig a kornak megfelelő osztály tanterve írja elő. A tanulmány azt vizsgálta, mennyire szoros a korreláció – vagy éppen mennyire nagy az eltérés – az életkor, a mentális életkor és a testméret között. A cikk szerint a gyerekek mentális kora egy adott évfolyamon igen nagy szórást mutat. Ezért nem szabad minden gyerekkel ugyanúgy foglalkozni és ugyanazt számon kérni rajtuk. A lemaradók és a tehetségesek is más-más módszert igényelnek. Az életkori sajátosságokra való hivatkozás azonban hiteltelen, ha e mögött az az elképzelés áll, hogy a nyolcévesek többsége – pusztán életkoruknál fogva – nyolcéves szinten tevékenykedik, gondolkozik, tanul, beszél, alkot. Pedig a kivételes vannak többen: sokuk a 6-7 vagy 9-10 évesek átlagának megfelelő irányítást igényelné.

Varga Tamás tanít<br/>(Forrás: Varga Tamás örököseinek családi archívuma)

Szemléletváltozásra volna szükség

A matematikatanár írásában azt is hangsúlyozta, hogy nem lehet elvonulni a probléma elől, nem szabad megelégedni az átlagok figyelembevételével és elfeledkezni az átlagtól való eltérésektől. Nem csupán tájékozatlanságról van szó, szemléletváltozásra volna szükség. Varga Tamás szerint a matematika tanításában például az a legfontosabb, hogy az absztrakt fogalmakat, ismereteket a gyerekek tapasztalataira, felfedezéseire építve fejlesszék, kialakításukra hosszú érlelési időt biztosítva. Lényeges, hogy mindez a gyerekek eltérő képességeinek, ismereteinek figyelembevételével, differenciáltan történjen. Nagyon fontos továbbá, hogy olyan feladatokat kapjanak az órákon, amelyek felkeltik érdeklődésüket, megmutatják a matematika alkalmazhatóságát és szépségét. A régebbi frontális osztálymunkával szemben változatos munkaformákat, csoportos tevékenységet és a játék hatékony alkalmazásának lehetőségét hirdette. Mindezt írásaival, könyveivel és előadásaival segítette.

A tanulmány a mai napig aktuális

Ugyan Varga Tamás elképzelései Magyarországon csak részben valósultak meg, gondolkodásának hatásait a mai napig érezni lehet a matematikatanítás valamennyi szintjén, az óvodától az egyetemig. A nevével fémjelzett alapítvány pedig elgondolásainak őrzésével és az új módszerek minél szélesebb körű terjesztésével igyekszik a folytonosan változó körülmények között is a magyar matematikatanítás színvonalát emelni - és ezzel a természettudományok oktatását hatékonyan támogatni.

A tanulmány részlete innen tölthető le.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek