A motor a repülőhöz
Farkas Judit
2007/11/02 09:19
1004 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Kassák szerint az ingerültség, az indulat uralta a futurista kiáltványokat, de ebből az erőből nem sok jutott a művekbe, "csak követelték és ígérték az újat". Nem elemeztek, hanem a világ esetlegességének foglyai lettek. Bobeóbi.

Kassák Lajos: Futurizmus c. tanulmánya alapján

Marinetti 1909-ben Milánóban írta meg azt a futurista kiáltvány, amellyel az irányzat észrevétette magát. Provokatív, erőszakos hangneme, a gépek uralmát, a mechanikus szépség eszményét hirdető megnyilvánulásai botrányos reakciókat váltottak ki. Alapvető téziseik közé tartozott, hogy le kell számolni a múlttal, a jövő a fontos, a lényeges. Szakítani akartak a klerikalizmussal, Marinetti szerint meg kell szabadítani a Vatikántól Rómát. Meghökkentő kijelentéseik közé tartozott többek között, hogy „a háború a világ egyetlen higiénéje”.
Marinetti 1909-ben Milánóban írta meg azt a futurista kiáltvány, amellyel az irányzat észrevétette magát. Provokatív, erőszakos hangneme, a gépek uralmát, a mechanikus szépség eszményét hirdető megnyilvánulásai botrányos reakciókat váltottak ki. Alapvető téziseik közé tartozott, hogy le kell számolni a múlttal, a jövő a fontos, a lényeges. Szakítani akartak a klerikalizmussal, Marinetti szerint meg kell szabadítani a Vatikántól Rómát. Meghökkentő kijelentéseik közé tartozott többek között, hogy „a háború a világ egyetlen higiénéje”.

Boccioni és a dinamizmus

A futuristák a statikus művészettel szembeállították a mozgást, a gyorsaságot tekintették ideálnak. A mozgás, a változás magában hordozta a lázadás motívumát, ezért nem meglepő, hogy Olaszországban és a cári Oroszországban erősödött meg az avantgarde ezen irányzata. Olaszországban a múlt látható emlékei ellen, Oroszországban pedig az elnyomás ellen emeltek szót, indították el a társadalmi feszültségeket jól leképező mozgalmukat.
A társadalmi és politikai radikalizmus később is jellemző maradt a mozgalmat támogatókra: Marinettiék közül sokan az olasz fasizmus, Mussolini támogatóivá váltak, az oroszok közül pedig többekkel a radikális forradalmárok között találkozhatunk. Kassák szerint az ingerültség, az indulat uralta a futurista kiáltványokat, de ebből az erőből nem sok jutott a művekbe, „csak követelték és ígérték az újat”. Hiányosságként rója fel, hogy nem elemeztek, hanem a világ esetlegességének foglyai lettek, s nem igényelték a szintézist, ami pedig az alkotás alapvető attribútuma kell legyen.
A futuristák a statikus művészettel szembeállították a mozgást, a gyorsaságot tekintették ideálnak. A mozgás, a változás magában hordozta a lázadás motívumát, ezért nem meglepő, hogy Olaszországban és a cári Oroszországban erősödött meg az avantgarde ezen irányzata. Olaszországban a múlt látható emlékei ellen, Oroszországban pedig az elnyomás ellen emeltek szót, indították el a társadalmi feszültségeket jól leképező mozgalmukat.
A társadalmi és politikai radikalizmus később is jellemző maradt a mozgalmat támogatókra: Marinettiék közül sokan az olasz fasizmus, Mussolini támogatóivá váltak, az oroszok közül pedig többekkel a radikális forradalmárok között találkozhatunk. Kassák szerint az ingerültség, az indulat uralta a futurista kiáltványokat, de ebből az erőből nem sok jutott a művekbe, „csak követelték és ígérték az újat”. Hiányosságként rója fel, hogy nem elemeztek, hanem a világ esetlegességének foglyai lettek, s nem igényelték a szintézist, ami pedig az alkotás alapvető attribútuma kell legyen.

A futurista filmművészet kiáltványa (1916) - részlet

Boccioni és a színek

„A könyv, a gondolat konzerválásának és továbbadásának e tökéletesen passzatista eszköze, már rég megérett a pusztulásra, akárcsak a katedrálisok, a várostornyok, a csipkézett falak, a múzeumok és a békeszeretet. A könyv, az otthonülők, a magatehetetlenek, a múltat visszasírók és a semlegesek mozdulatlan társa nem képes sem szórakoztatni, sem lelkesíteni a forradalmi és harcias dinamizmustól ittasult új, futurista nemzedéket. […]
A film önálló művészet. A filmművészetnek tehát soha nem szabad másolnia a színpadot. A filmművészetnek, amely lényegében vizuális jellegű, elsősorban a festészet útját kell bejárnia: szakadjon el a valóságtól, a fényképszerűségtől, a bájtól és az ünnepélyességtől. Legyen a film bájellenes, torzító, impresszionista, szintetikus, dinamikus, éljen a szabad szavak költészetével. […]” (Sárközy Elga fordítása)
„A könyv, a gondolat konzerválásának és továbbadásának e tökéletesen passzatista eszköze, már rég megérett a pusztulásra, akárcsak a katedrálisok, a várostornyok, a csipkézett falak, a múzeumok és a békeszeretet. A könyv, az otthonülők, a magatehetetlenek, a múltat visszasírók és a semlegesek mozdulatlan társa nem képes sem szórakoztatni, sem lelkesíteni a forradalmi és harcias dinamizmustól ittasult új, futurista nemzedéket. […]
A film önálló művészet. A filmművészetnek tehát soha nem szabad másolnia a színpadot. A filmművészetnek, amely lényegében vizuális jellegű, elsősorban a festészet útját kell bejárnia: szakadjon el a valóságtól, a fényképszerűségtől, a bájtól és az ünnepélyességtől. Legyen a film bájellenes, torzító, impresszionista, szintetikus, dinamikus, éljen a szabad szavak költészetével. […]” (Sárközy Elga fordítása)

Filippo Tomasso Marinetti: A motor a repülőhöz

Hallgass, bolond! Tanulj inkább légzéstechnikát!
S jobb, ha kilépsz e bűzhödt Én köréből,
hol oly gyászosan fuldokolsz! S tüdődből
szellőztesd ki e mocsárlehű
hold-illatot, kacér kis ciprusoknak
szagával együtt!
Elemezzem tán legszebb hősi voltod?
Kölyök légtornász vagy csak, egy a célod:
anyád kerek hasán egyenesen állni.
Ó, asszonyszemek ti, hősre bámulók!
a hősnek talán ti vagytok a lényeg?
Vagy akarod tán, hogy káprázzanak?
Hanem azért én benned vagyok ám!
Ó, dekoltált nők selymes milliói,
ó, ékszerek és pelyhek és hajak
és milliónyi olthatatlan szempár!
A dölyf! Ez az ellenség, ettől kell félned:
a bűnök bűne ez!
Szellemes Jézus, ezért ünnepellek:
hogy belerúgtál! s poklokkal fenyegetted
e győzhetetlen, büdös bestiát!

Dölyfét mosolynak, dölyfét vidámságnak,
dölyfét nyomornak, dölyfét zokogásnak,
dölyfét a szennynek,
ostobaságnak, dölyfét a halálnak!
Már-már feledtem! Holott láttam én 
ijesztő dölyfét, hogy hitványnak látnak
s menekülőnek, 
dölyfét nemlétnek, sikertelenségnek:
a teljes Semmi eszeveszett dölyfét!
Komédia, s fatális! … Gondolkodol, tehát fiatal vagy!
Ó ifjúság! vad egység!
Szédítő vágy, hogy koncentráld magadba
a világ minden egységét: a vágy, 
kiválasztottnak lenned – és egyetlen
kiválasztottnak! kit egyedül szeret 
a hűtlen nép, a szerelmetes ajkú!
Ifjúnak lenni egyenlő a félsszel, 
hogy a színházi rivaldán lebuksz!
… Színházi? Ejha! Ezt a szót ki mondta?
De hát legyen! Hisz’ nem vagy-é magad
színház, millió nézőtéri Nappal,
mely látcsövez és reád sugarát
idegeidnek páholyába ontja?
Kívánom néked, halj meg, mint a bolha,
két szórakozott, piszkos ujj között. 
(Rónai Mihály András fordítása)

Aldo Palazzeschi: Ki vagyok?

Talán költő vagyok?
Nem biztos.
Nem ír, csak egy szót, igen furcsát,
tolla lelkemnek:
„Mánia.”
Tehát festő vagyok?
Dehogy.
Nincsen, csak egyetlen szín,
palettáján lelkemnek:
„Melankólia.”
Akkor zenész?
Sehogysem.
Nincsen csak egy hang
billentyűin lelkemnek:
„Nosztalgia.”
Hát… mi vagyok?
Lencsét teszek 
szívem elé,
hadd lássa minden ember.
Ki vagyok?
Saját lelkem paprikajancsija. 
(Weöres Sándor fordítása)

Viktor Hlebnyikov: Bobeóbi

Bobeóbi, szólt a száj,
oecómi, szólt a két szem,
pieeó, szólt a szemöldök,
lieeej, szólt az orca,
gzi-gzi-gzeó, szólt a lánc.
És így szinte az összhang vásznán
téren kívül élt az arc. 
(Tellér Gyula fordítása)

Majakovszkij: Beszélgetés az adófelügyelővel a költészetről - részlet

A mi nyelvünkön szólva
A mi nyelvünkön szólva
a rím:
a rím:
hordó.hordó.

Dinamitos hordó.
Dinamitos hordó.
S a sor:
S a sor:
  gyújtózsinór.
  gyújtózsinór.
Végigég a sor,
Végigég a sor,
robban az utolsó szó,
robban az utolsó szó,
s levegőbe röpíti
s levegőbe röpíti
a várost
a várost
a sor. (Eörsi István fordítása)
a sor. (Eörsi István fordítása)

Farkas Judit

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek