A motor a repülőhöz
Farkas Judit
2007/11/02 09:19
983 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Kassák szerint az ingerültség, az indulat uralta a futurista kiáltványokat, de ebből az erőből nem sok jutott a művekbe, "csak követelték és ígérték az újat". Nem elemeztek, hanem a világ esetlegességének foglyai lettek. Bobeóbi.

Kassák Lajos: Futurizmus c. tanulmánya alapján

Marinetti 1909-ben Milánóban írta meg azt a futurista kiáltvány, amellyel az irányzat észrevétette magát. Provokatív, erőszakos hangneme, a gépek uralmát, a mechanikus szépség eszményét hirdető megnyilvánulásai botrányos reakciókat váltottak ki. Alapvető téziseik közé tartozott, hogy le kell számolni a múlttal, a jövő a fontos, a lényeges. Szakítani akartak a klerikalizmussal, Marinetti szerint meg kell szabadítani a Vatikántól Rómát. Meghökkentő kijelentéseik közé tartozott többek között, hogy „a háború a világ egyetlen higiénéje”.
Marinetti 1909-ben Milánóban írta meg azt a futurista kiáltvány, amellyel az irányzat észrevétette magát. Provokatív, erőszakos hangneme, a gépek uralmát, a mechanikus szépség eszményét hirdető megnyilvánulásai botrányos reakciókat váltottak ki. Alapvető téziseik közé tartozott, hogy le kell számolni a múlttal, a jövő a fontos, a lényeges. Szakítani akartak a klerikalizmussal, Marinetti szerint meg kell szabadítani a Vatikántól Rómát. Meghökkentő kijelentéseik közé tartozott többek között, hogy „a háború a világ egyetlen higiénéje”.

Boccioni és a dinamizmus

A futuristák a statikus művészettel szembeállították a mozgást, a gyorsaságot tekintették ideálnak. A mozgás, a változás magában hordozta a lázadás motívumát, ezért nem meglepő, hogy Olaszországban és a cári Oroszországban erősödött meg az avantgarde ezen irányzata. Olaszországban a múlt látható emlékei ellen, Oroszországban pedig az elnyomás ellen emeltek szót, indították el a társadalmi feszültségeket jól leképező mozgalmukat.
A társadalmi és politikai radikalizmus később is jellemző maradt a mozgalmat támogatókra: Marinettiék közül sokan az olasz fasizmus, Mussolini támogatóivá váltak, az oroszok közül pedig többekkel a radikális forradalmárok között találkozhatunk. Kassák szerint az ingerültség, az indulat uralta a futurista kiáltványokat, de ebből az erőből nem sok jutott a művekbe, „csak követelték és ígérték az újat”. Hiányosságként rója fel, hogy nem elemeztek, hanem a világ esetlegességének foglyai lettek, s nem igényelték a szintézist, ami pedig az alkotás alapvető attribútuma kell legyen.
A futuristák a statikus művészettel szembeállították a mozgást, a gyorsaságot tekintették ideálnak. A mozgás, a változás magában hordozta a lázadás motívumát, ezért nem meglepő, hogy Olaszországban és a cári Oroszországban erősödött meg az avantgarde ezen irányzata. Olaszországban a múlt látható emlékei ellen, Oroszországban pedig az elnyomás ellen emeltek szót, indították el a társadalmi feszültségeket jól leképező mozgalmukat.
A társadalmi és politikai radikalizmus később is jellemző maradt a mozgalmat támogatókra: Marinettiék közül sokan az olasz fasizmus, Mussolini támogatóivá váltak, az oroszok közül pedig többekkel a radikális forradalmárok között találkozhatunk. Kassák szerint az ingerültség, az indulat uralta a futurista kiáltványokat, de ebből az erőből nem sok jutott a művekbe, „csak követelték és ígérték az újat”. Hiányosságként rója fel, hogy nem elemeztek, hanem a világ esetlegességének foglyai lettek, s nem igényelték a szintézist, ami pedig az alkotás alapvető attribútuma kell legyen.

A futurista filmművészet kiáltványa (1916) - részlet

Boccioni és a színek

„A könyv, a gondolat konzerválásának és továbbadásának e tökéletesen passzatista eszköze, már rég megérett a pusztulásra, akárcsak a katedrálisok, a várostornyok, a csipkézett falak, a múzeumok és a békeszeretet. A könyv, az otthonülők, a magatehetetlenek, a múltat visszasírók és a semlegesek mozdulatlan társa nem képes sem szórakoztatni, sem lelkesíteni a forradalmi és harcias dinamizmustól ittasult új, futurista nemzedéket. […]
A film önálló művészet. A filmművészetnek tehát soha nem szabad másolnia a színpadot. A filmművészetnek, amely lényegében vizuális jellegű, elsősorban a festészet útját kell bejárnia: szakadjon el a valóságtól, a fényképszerűségtől, a bájtól és az ünnepélyességtől. Legyen a film bájellenes, torzító, impresszionista, szintetikus, dinamikus, éljen a szabad szavak költészetével. […]” (Sárközy Elga fordítása)
„A könyv, a gondolat konzerválásának és továbbadásának e tökéletesen passzatista eszköze, már rég megérett a pusztulásra, akárcsak a katedrálisok, a várostornyok, a csipkézett falak, a múzeumok és a békeszeretet. A könyv, az otthonülők, a magatehetetlenek, a múltat visszasírók és a semlegesek mozdulatlan társa nem képes sem szórakoztatni, sem lelkesíteni a forradalmi és harcias dinamizmustól ittasult új, futurista nemzedéket. […]
A film önálló művészet. A filmművészetnek tehát soha nem szabad másolnia a színpadot. A filmművészetnek, amely lényegében vizuális jellegű, elsősorban a festészet útját kell bejárnia: szakadjon el a valóságtól, a fényképszerűségtől, a bájtól és az ünnepélyességtől. Legyen a film bájellenes, torzító, impresszionista, szintetikus, dinamikus, éljen a szabad szavak költészetével. […]” (Sárközy Elga fordítása)

Filippo Tomasso Marinetti: A motor a repülőhöz

Hallgass, bolond! Tanulj inkább légzéstechnikát!
S jobb, ha kilépsz e bűzhödt Én köréből,
hol oly gyászosan fuldokolsz! S tüdődből
szellőztesd ki e mocsárlehű
hold-illatot, kacér kis ciprusoknak
szagával együtt!
Elemezzem tán legszebb hősi voltod?
Kölyök légtornász vagy csak, egy a célod:
anyád kerek hasán egyenesen állni.
Ó, asszonyszemek ti, hősre bámulók!
a hősnek talán ti vagytok a lényeg?
Vagy akarod tán, hogy káprázzanak?
Hanem azért én benned vagyok ám!
Ó, dekoltált nők selymes milliói,
ó, ékszerek és pelyhek és hajak
és milliónyi olthatatlan szempár!
A dölyf! Ez az ellenség, ettől kell félned:
a bűnök bűne ez!
Szellemes Jézus, ezért ünnepellek:
hogy belerúgtál! s poklokkal fenyegetted
e győzhetetlen, büdös bestiát!

Dölyfét mosolynak, dölyfét vidámságnak,
dölyfét nyomornak, dölyfét zokogásnak,
dölyfét a szennynek,
ostobaságnak, dölyfét a halálnak!
Már-már feledtem! Holott láttam én 
ijesztő dölyfét, hogy hitványnak látnak
s menekülőnek, 
dölyfét nemlétnek, sikertelenségnek:
a teljes Semmi eszeveszett dölyfét!
Komédia, s fatális! … Gondolkodol, tehát fiatal vagy!
Ó ifjúság! vad egység!
Szédítő vágy, hogy koncentráld magadba
a világ minden egységét: a vágy, 
kiválasztottnak lenned – és egyetlen
kiválasztottnak! kit egyedül szeret 
a hűtlen nép, a szerelmetes ajkú!
Ifjúnak lenni egyenlő a félsszel, 
hogy a színházi rivaldán lebuksz!
… Színházi? Ejha! Ezt a szót ki mondta?
De hát legyen! Hisz’ nem vagy-é magad
színház, millió nézőtéri Nappal,
mely látcsövez és reád sugarát
idegeidnek páholyába ontja?
Kívánom néked, halj meg, mint a bolha,
két szórakozott, piszkos ujj között. 
(Rónai Mihály András fordítása)

Aldo Palazzeschi: Ki vagyok?

Talán költő vagyok?
Nem biztos.
Nem ír, csak egy szót, igen furcsát,
tolla lelkemnek:
„Mánia.”
Tehát festő vagyok?
Dehogy.
Nincsen, csak egyetlen szín,
palettáján lelkemnek:
„Melankólia.”
Akkor zenész?
Sehogysem.
Nincsen csak egy hang
billentyűin lelkemnek:
„Nosztalgia.”
Hát… mi vagyok?
Lencsét teszek 
szívem elé,
hadd lássa minden ember.
Ki vagyok?
Saját lelkem paprikajancsija. 
(Weöres Sándor fordítása)

Viktor Hlebnyikov: Bobeóbi

Bobeóbi, szólt a száj,
oecómi, szólt a két szem,
pieeó, szólt a szemöldök,
lieeej, szólt az orca,
gzi-gzi-gzeó, szólt a lánc.
És így szinte az összhang vásznán
téren kívül élt az arc. 
(Tellér Gyula fordítása)

Majakovszkij: Beszélgetés az adófelügyelővel a költészetről - részlet

A mi nyelvünkön szólva
A mi nyelvünkön szólva
a rím:
a rím:
hordó.hordó.

Dinamitos hordó.
Dinamitos hordó.
S a sor:
S a sor:
  gyújtózsinór.
  gyújtózsinór.
Végigég a sor,
Végigég a sor,
robban az utolsó szó,
robban az utolsó szó,
s levegőbe röpíti
s levegőbe röpíti
a várost
a várost
a sor. (Eörsi István fordítása)
a sor. (Eörsi István fordítása)

Farkas Judit

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek