A pályaválasztsá nemzetközi dimenziói II
2004/01/25 04:13
544 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A cikk második része

Sok fejlett ország büszke lehet arra, hogy mennyi és milyen minőségű pálya és munkaerő-piaci információt tett elérhetővé szerte az országban a médiákon keresztül középiskolai és annál idősebb diákok, és felnőttek részére. A legtöbb országban jelentős hagyománya van a középiskolai pályatanácsadásnak is. Mégis, annak ellenére, hogy a diákok átfogó, pontos foglalkozási információhoz jutnak és tanácsadásban részesülnek, a jelzett felmérések (1) azt mutatják, hogy jelentős szakadék van a szándékok és a valóság között:

 a középiskolás diákok 2/3-a úgy gondolja, hogy folytatja tanulmányait (egyetem, főiskola, technikum vagy kereskedelmi iskola), de csak 1/3-uk tanul tovább, és azoknak is csupán a fele diplomázik,
 ¼-ük kihull a középiskolából, még mielőtt befejezné azt,
 csak 10 %-uk tervezi, hogy a középiskola után munkába áll, mégis közel 2/3-uk a középiskolásoknak közvetlenül iskola után dolgozni megy,
 a diákok fele változtat képzést vagy marad ki az iskolából az első év vége előtt, és, akik elvégzik az iskolát azoknak fele nem olyan munkát végez, amely szorosan kapcsolódna a képzéshez,
 így, kevesebb, mint a fiatalok 10 %-a érkezik az iskola befejezés után oda, ahová szeretett volna iskolás évei alatt stb.

Ez azonban nem kell, hogy senkinek a kedvét szegje a további tanulástól vagy egy újabb munkakörben vagy munkakörnyezetben való szerepvállalástól. Mindez csak azt jelenti, hogy

 az iskola-munka átmenet nem olyan hatékony, mint azt remélnénk,
 a pályainformációs rendszerek és a pálya és foglalkoztatási tanácsadás célja tehát változóban van.

A hagyományos cél az volt, hogy "segítsenek az ügyfélnek tájékozottabb pályadöntéseket hozni".

Az időszerűbb célkitűzés így szól: "segítsük az embereket önellátóbb állampolgárokká válni, akik képesek megbirkózni számos pályaátmeneti időszakkal, és egyensúlyt tudnak tartani munka- és életbeli szerepeik között a gyorsan változó munkaerőpiacon "


Ahhoz, hogy az egyén bármilyen életkorban tájékozott, élettel, pályával és foglalkoztatással kapcsolatos döntéseket hozzon:
 hozzá kell férjen átfogó, aktuális, helyi (munkaerő-piaci) információkhoz, amelyek foglalkozási, oktatási-képzési és foglalkoztatási lehetőségeinek teljes köréről tájékoztatnak,
 fontos élet- és pályaépítési képességek birtokában kell legyen az önmenedzselés, tanulás, a munka feltárásának, és magának az élet- és pályaépítésnek a területein, amelyre minden állampolgárnak szüksége van egész életében.

Ennek megfelelően új pályafejlesztési kompetencia programok vannak terjedőben, és ebben az úttörő munkát az Egyesült Államokban és Kanadában végezték el, Franciaországban országszerte alkalmazzák a kompencián, azaz a készségeken alapuló kiválasztási módszereket és egyes elemei Magyarországra is eljutottak.

Úgy tartják, hogy az élet- és pályaépítési kompetenciákat, csak úgy, mint az írni-olvasni tudást, és a számolási készséget, a tanulás minden szakaszában elsajátíthatják a diákok, és a felnőttek is, bármikor az élet illetve a pálya átmeneti szakaszaiban.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy akár tanulásról, akár munkakeresésről van tehát szó, fontos tudni, hogy az ezekhez szükséges kompetenciák nemcsak a tanulás során szerezhetők meg, illetve fejleszthetők, hanem a családi munkamegosztás, a szabadidős programok során is. Fontosak, szükségesek és elsajátíthatók azok a kulcsképességek, amelyekre az egyéni életút alakításánál, illetve saját életpályánk tervezésekor, vagy a pályaváltásokkor építhetünk.
Az Európai Unióba történő belépésünk tehát azt is jelenti, hogy akár itthon, akár külföldön akarunk tanulni, vagy munkát vállalni, az előkészületek, a szükséges készségek, a pályázás módszerei nagyon hasonlóak lehetnek, valamint a segítő szakemberek felkészítése és az intézményi feltételek is alig különböznek egymástól itthon és a nagyvilágban.


A cikk a Nemzeti Felnőttképzési Intézet támogatásával
az EU Munka-körök programsorozat részeként jelenik meg.



Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek