A posztmodern tájkép
2004/01/10 15:22
1161 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A környezete, a táj az ember eligedíthetetlen részévé vált, nem csoda, ha a művészetben is helyet kér magának.

Természetesen egy ókori, egy középkori vagy egy jelenkori tájképen meglehetősen nagy különbségeket láthatunk. Változott a táj, változott az ember tájhoz való viszonya, miként változtak a tájábrázálási konvenciók is. Az emberiség hajnalán, még a barlanglakások és barlangfestmények idején, a képi ábrázolások többségén a környéken leggyakrabban előforduló állatfajok jelentek meg. Rajtuk keresztül a tudósok könnyedén rekonstruálhatják eleink közvetlen környezetét, az őket körülvevő táj jellegzetességeit. Képünkön a lascaux-i Bikák termének egyik "példányát" helyeztem el egy tájat ábrázoló fotón.

A tájkép korunkban óriási választékát nyújtja a művészetkedvelőknek.

A tájak a képeken időnként a főérővonalakig egyszerűsödnek, máskor lírai, drámai "torzulásokat" szenvednek, megint máskor sajátos belső tájakká, tájrészletekké vagy lélektájakká alakulnak. Az alábbi képen Köves ÉvaPárizsi árnyékok, 1997 című műve látható.

A fotógráfia óriási szerepet játszott abban, hogy a képzőművészet, különösen a festészet a tájábrázolás során egyre inkább eltávolodott a szolgai másolástól. Az emberek immár nem a festők révén ismerkednek meg a távoli vidékekkel. Milyen érdekes, míg a fent említett őseink a közvetlen valóság-tapasztalat alapján ábrázolták az állatokat s rajtuk keresztül a környezetüket, mára megfordult a kocka, éppen a képek segítségével (többségében természetesen a fotó, a digitális fotó segítségével) szerzünk tapasztalatokat a világról. Kevés tinédzser lehet ma Európában, aki annak ellenére, hogy soha nem járt Párizsban, ne tudna felismerhető rajzot készíteni az Eiffel-toronyról. A jelenkor művésze és a jelen művészi érzékenység számára egyszerre több tájkép típus is a rendelkezésére áll.

Különös, összetett képi világot eredményeznek Wechter Ákos variálható művei, melyek közül az itt látható egy klasszikus tájképet is tartalmaz, s ennek hatására a monokróm és ornamens elemek különös "tájjá" formálódnak, mely felfogható egy a művészetre nyíló sajátos panoráma-felvételként is.

A következő interaktív feladat némileg hasonlít Wechter képépítésére, de különbözik is attól.

Készíts egy posztmodern tájképét a következő képépítő programmal! Lehetsz meghökkentő, szellemes, érzelmes, elegáns stb.

A program használata igen egyszerű!

Vonszolj legalább három képet a képkeretbe. Mindig az utolsónak behelyezett elem az aktuális: csak ennek a méretét tudod szabályozni, csak ezt vonszolhatod a képtéren beül, csak ezt tudod 90 fokonként elforgatni, csak ez képes lefedni egy már a kereten belül lévő képelemet. Aktuálissá tehető úgyis egy másik képkeretben lévő elem, ha kettőt klikkelsz rá, de ez az aktuális elem már nem takarhatja az utána érkezett elemeket. Az aktuális elemet akár annyira a képkeret alá húzhatod, hogy csak egy vékony csík maradjon belőle. Ha teljesen kihúzod a képtérből, akkor elhagyja a képteret, és visszakerül a helyére. Ha postázni akarod a képet, klikkelj kettőt a képkeretre, és utána klikkelj a postázó ikonra. Csak minimum három képelemet tartalmazó képet tudsz postázni!
Kellemes munkát! A program indítása.
Kislexikon:

Konvenció - megállapodás, játékszabály, bevett szokás; ábrázolási szokások, szabályok a művészetben

Hemrik László

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek