A roma gyerekek integrált oktatása
2003/05/13 21:42
1500 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A felnőtt lakosság többsége nyitott a romák integrált oktatására, de még mindeg erős a látens cigányellenesség a magyar tásdalomban. - derül ki a TÁRKI által nemrégiben készített felmérésből. A kutatás eredményeit Magyar Bálint, oktatási miniszter és Mohácsi Viktória, miniszteri biztos ismertette május 8.-án az Életerő Általános és Művészeti Iskolában.

"Ne azt keressük, ami elválaszt egymástól, hanem ami mindannyiunkat összeköt."- hangzott el a teremben. A sajtótájékozatón bemutatták azt a kampányfilmet, amely május 5.-ével, az Esélyegyenlőség Napjával vette kezdetét és a sajtótájékoztató színhelyén, az Életerő Általános és Művészeti Iskolában forgatták. "Megismertük egymást és barátok lettünk" szlogen ismerteti a kampány legfontosabb célját. Magyar Bálint szerint a média nagymértékben tehet arról, hogy a romákról negatív kép alakul(t) ki a társadalomban. Ezzel a másfél hónapon keresztül rekámozott társdalmi célú hirdetés is ezen kíván enyhíteni.
Az ismertetett, nemrégiben a TÁRKI által végzett felmérés ugyancsak megerősíti, hogy a magyar társdalomban igen erős az elutasítás és előítéletesség a romákkal szemben. A felmérésben 4000 személy vett részt, köztük szülők, pedagógusok és iskoláskorú gyermekkel nem rendelkezők. A kutatatásból kiderült: jelentős azok aránya, akik nyíltan felvállalják elutasító véleményüket, de még általánosabb a látens cigányellenesség. Vagyis a normák szintjén a többség ellenzi a rasszizmust és az előítéletes gondolkodást, a konkrét választásaiknál viszont kimutatható a romákkal szembeni előítélet. A pedagógusok 23 százaléka például nem hisz abban, hogy megfelelő pedagógiai módszerekkel a roma gyerekek jó eredményeket érhetnek el az iskolában. A szülők nagy részét pedig erősen foglalkoztatja, hány cigány tanuló jár a gyermekük osztályába.
Ugyanakkor a megkérdezett állampolgárok és pedagógusok 98 százaléka egyetért azzal az integrációs program alapját képező elvvel, hogy "az államnak minden gyerek számára biztosítania kell, hogy tehetsége és képessége szerint a legjobb iskoláztatást kapja", illetve, hogy "minden gyerek egyformán fontos a társadalom számára." A megkérdezettek 69 százaléka egyetért azzal, hogy a különböző nermzetiségi - etnikai csoporthoz tartozó gyerekeket nem szabad iskolás korban szétválasztani egymástól, mert akkor felnőtt korukban ellenséget fognak látni egymásban. A pedagógusok 48 százaléka, a megkérdezett állampolgárok ugyanennyi százaléka gondolja azt, hogy a roma gyerekek oktatását a nem roma gyerekekkel közös osztályokban, külön figyelve rájuk kell megoldani
A kutatás legfontosabb eredménye, hogy kimutatta: a felnőtt lakosság többsége nyitott az integrált oktatásra. A szülők kétharamadának nincs ellenére, hogy gyermeke olyan osztályba járjon, ahova roma gyerekek is járnak, feltéve, ha az oktatás minősége megfelelő. Egyharmaduk azonban továbbra is úgy látja, biztosan nem íratná ilyen osztályba/iskolába gyermekét.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek