A súlytartás bajnokai az építészetben
Érsek Dóra
2007/11/12 17:26
1130 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Épületek százai mellett megyünk el nap, mint nap, s meg sem fordul a fejünkben, hogy közelebbről is szemügyre vegyünk egy-egy építészeti elemet, vagy rácsodálkozzunk néhány, az épültet díszítő különleges motívumra. S valószínűleg sokan nem is tudják a következő kérdésre a választ, vagyis mit jelenet az a kifejezés, hogy kariatida?

A reggeli nagy rohanás közben, amikor épp hogy csak felpattan az ember az iskola felé tartó buszra, s próbálja kiverni az álmot a szemedből, kevés figyelmet fordít arra, hogy nagyra nyissa szemét, és rácsodálkozzon egy-egy épültre, amely mellet a busz éppen elzötyög. S természetesen, a nagy családi nyaralások alkalmával sem az a legfantasztikusabb program, hogy bejárjuk a nyaralóhely összes utcáját barokk vagy akár reneszánsz épületek után kutatva. 

Inkább süttetjük hasunkat a tengerparton, mint hogy benézzünk egy-egy templomba, vagy meglátogassunk egy-két múzeumot, pedig mondjuk, ha Görögországban járunk nem szabad elmenni az athéni Erekhteion oszlopcsarnoka mellett, mert hogy az egy igazi építészeti csoda. S ha már szóba került az ókori művészet központja, természetesen nem véletlenül, akkor felteszem újra a kérdést, ki tudja mi az a kariatida. Ha pedig a bevezető óta netalántán te is meglelted a választ, semmi gond, akkor is tarts még velünk, hátha új ismereteket gyűjthetsz be tőlünk. A kariatida tulajdonképpen egy oszloptípust jelöl. 

A kőoszlop alkalmazásával először az ókori Egyiptom építészetében találkozhatunk, ahol kezdetben ezek a megtámasztó és a súlyt a talapzatra vezető elemek lábazat és fejezet nélkül látták el a nekik szánt szerepet. Később azonban az oszloptörzset már bordázták, a fejezetet pedig növényi motívummal díszítették.

A görög építészet aztán tökéletesítette az oszlopokat, mind szerkezeti mind pedig művészeti szempontból. Ha még dereng valami az ókori Görögország művészetéről, akkor biztos beugranak ezek a kifejezések is, mint dór, ión, korinthoszi oszloprendek. Ezek azok az oszloptípusok, amelyek a görög művészetben olyan impozánsra sikeredtek, hogy az ókort követő művészeti irányzatok mind átvették ezeket. Majd ezekre alapozták az új művészeti stílusok súlytartóinak alakját, vagyis az új oszloprendeket. 

Az ókori görög építészet azonban már jóval meghaladta római társát, és ennek a túlszárnyalásnak az eredményeként születtek meg a kariatidák. Az egyszerű bordázott és motívumokkal díszített oszlopok helyett nőalakokat formáztak meg kőből, és ezeket állították az épület tartószerkezetébe, vagyis ezek tartották meg az épület súlyát, látták el a megtámasztási szerepet A kariatidák az ókorban főleg a ión oszlopokat helyettesítették, és még ma is megtekinthetők az athéni Erekhteion oszlopcsarnokán. Az épület Kr.e. 421 és Kr.e. 406 között épült, de végső befejezésére soha nem került sor. 

Az épület központjában egy ión templom áll, itt őrizték az istennő fából faragott ősi kultuszszobrát. Ehhez a főépülethez csatlakozik aztán a déli oldalon az az oszlopcsarnok, ahol az öt lányruhás kariatida még a mai napig is tartja a megmaradt épület súlyát. Tehát ha Görögországban jársz, tekints fel az Akropoliszra és rögtön eszedbe fog jutni, mitől is olyan jelentős ez a templom, arról nem is beszélve, hogy már tudni fogod mit is jelent a kariatidák.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek