A szaloncukor leszedése
Ferenczi Anita
2005/01/19 12:32
1461 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A karácsonyt követően is kitalálhatunk a diákoknak olyan vetélkedőket, amelyek során erősíthető a játékosok közötti kapcsolat és kicsit visszaidézhető a karácsonyi hangulat is.
  • Résztvevők száma (minimum-maximum): 30 - 100
  • Résztvevők életkora (minimum-maximum): 9 - felső korhatár nincs
  • Játékidő: 1 - 1,5 óra
  • Helyigény: nagy terem (pl. nagyobb tornaterem vagy aula)
  • Kellékigény: minden állomáshoz a megfelelő kellék, csapatonként egy papírdoboz
  • Technikai igény: Hangosítás karácsonyi zenével.
  • Az előkészítés fázisai, feladatai: A rendezőkkel ismertessük a játékot és feladataikat. (nyitó- és zárójelenet, állomásvezetés).
  • Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 1 óra

A játék megnyitása, nyitánya

Osszuk egyenlő létszámú csapatokra a játékosokat. Egy csapat 6-15 játékosból álljon. Miután felosztottuk a csapatokat, ismertessük a játék "keretét". Hogy a játéknak mi is lesz a célja, miért küzdenek a csapatok, egy nyitójeleneten keresztül tudják meg a gyerekek. A nyitójelenetben néhány rendező vesz részt, megfelelő jelmezben- eljátsszák a történet kezdetét, majd a jelenet végén a gyerekek segítségét kérik a probléma megoldásához. (a jelenet teljesen spontán, tehát nem szükséges előre megírni a szöveget stb. ) A játékszabályokat célszerű beleszőni a jelenetbe: pl. egy krampusz elmondja, hogyan is tudnak segíteni a gyerekek, hol találják az állomásokat, hova kell gyűjteniük a feladatok révén megszerzett szaloncukrokat, mikor változtathat helyet a csapat, felhívja a csapatok figyelmét a hangjelzés jelentőségére stb.

Példa a kerettörténethez

A krampuszok egész karácsonykor dézsmálták a szaloncukrokat, mégis maradt még néhány szem a fán - ezeknek az összegyűjtése a feladat. A gyerekek segítségét kérik, hogy minél hamarabb végezzenek a munkával.

A játék menete

Az "állomásoknak" egy képzeletbeli körben kell elhelyezkedniük. Minden állomást rendezők vezetnek (tanárok, idősebb diákok), ahol a csapatoknak majd különféle ügyességi és szellemi feladatokat kell teljesíteniük. Annyi állomásra van szükség, ahány csapat van. Minden csapat kap egy-egy papírdobozt, amit saját jelével lát el, hogy a játék során ne keverjék össze. A papírdobozokat a játéktér közepén helyezzük el. A játék kezdetekor minden csapat egy-egy állomáshoz áll. Amikor megszólal a zene, akkor minden állomásvezető ismerteti a feladatokat. A csapatoknak addig kell teljesíteniük, amíg szól a zene. Amikor elhallgat, akkor rögtön abba kell hagyniuk (függetlenül attól, hogy teljesítették-e vagy nem) és átmenniük a tőlük balra elhelyezkedő állomásra. Így minden csapat egyszerre mozog, és minden állomáson állandóan lesz egy újabb csapat. Ha a zene elhallgatása előtt sikerült eredményesen teljesíteni a feladatot, akkor az állomásvezetőtől szaloncukrot kapnak, amivel egy játékosoknak el kell futni a terem közepén lévő dobozig és beledobni azt, majd visszamenni a csapatához. A játék végén az a csapat nyer, amelyik a legtöbb szaloncukrot dobta a dobozába.

A játék befejezése lezárása

A játéknak akkor van vége, ha a csapatok már minden feladaton körbeértek. A játékhoz érdemes zárójelenetet is készíteni. Pl. Megérkezik a Télapó. Megnézi, hogy megvannak-e a szaloncukrok. Természetesen nem tűnik fel neki, hogy ezek nem a régi szaloncukrok, hanem a gyerekek gyűjtötték. Megdicséri a krampuszokat, hogy vigyáztak rá, és szétosztja a gyerekeknek a szaloncukrokat. Ez a játék lehet lezáró eseménye a karácsonyi rendezvényeinknek.

Szükséges biztonsági intézkedések

Ügyeljünk arra, hogy minden állomáson biztonságos legyen a feladat.

A gyerekek aktív, cselekvő bevonásának lehetőségei

Minden csapat elkészíti és díszíti a saját papírdobozát.

Egyéb

Hangulatosabb a játék, ha az állomásvezetők is beöltöznek a kerettörténetnek megfelelően (ebben az esetben pl. krampusznak, manónak, karácsonyfadísznek)

Ötletek állomások kitalálásához (a feladatok a kerettörténethez kapcsolódjanak)

  • Karácsonyi kvíz - a csapatok kapnak egy űrlapot, amin karácsonnyal kapcsolatos kérdések vannak (pl. hogyan hívják a Télapó rénszarvasait). Ha tudják a válaszokat, akkor kapnak szaloncukrot.
  • Karácsonyi dalok - fel kell sorolni bizonyos számú karácsonyi dal címét.
  • Versírás - ki kell találniuk a Télapóról egy négysoros verset
  • Fenyődíszítés - adott kellékekből fel kell díszíteni egy fenyőágat, a következő csapatnak pedig le kell szednie a díszeket.
  • Recept klub - a csapatoknak egy tipikus karácsonyi étel receptjét kell elmondaniuk
  • Színdarab - egy rövid karácsonyi jelenetet kell előadni. pl. a Télapó bemászik a kéményen és ajándékot tesz a fa alá (változatok: némajáték, halandzsa szöveg, állókép...).

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk

Célszerű minden állomásra több feladattal készülni, mert akkor is tudjuk folytatni a játékot, ha egyszer körbeérnek a csapatok (visszaérnek ugyanahhoz az állomáshoz, ahonnan indultak). Ekkor a csapatoknak a második feladatot kell teljesíteni, a következő kör után pedig a harmadikat és így tovább. A játék játszható más ünnepekkor/eseményekkor is, csak a kerettörténetet kell megfelelően módosítani. Kiválóan játszható szellemi játékként is. Ebben az esetben minden állomáson egy-egy témakört dolgoznak fel (pl. matematika, irodalom, informatika, népzene, filmek). A csapat egyik tagja véletlenszerűen választ egy kérdést az adott témakörből. (pl. kalapból húzza ki). A kérdések papírcsíkokra vannak leírva, amire a válaszokat az állomásvezető előre megkapja. Ha a zene elhallgatása előtt megválaszolják a kérdést, akkor jutalmat kapnak, amit a dobozba kell dobni. Miután elhallgat a zene, a csapatok átmennek a tőlük balra elhelyezkedő állomásra.

Kép forrása

  • www.foci.hu

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek