A szülői értekezlet
2014/11/06 08:00
770 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Milyen módon tudja a pedagógus a szülőt bevonni az iskola életébe? Hogyan lehet a szülőt motiválttá, érdekeltté tenni abban, hogy legalább a szülői értekezleteken megtiszteljen minket és gyermekét jelenlétével? Előfordul, hogy a szülő nem szeret szülőire járni és nem jelenik meg. Amíg alsó tagozatos a gyermek, addig elmegy az értekezletre, nagyobb figyelemmel kíséri gyermekét, mint felső tagozaton. Vajon mi lehet az oka?

Amíg kicsi a gyerek…

Minél kisebb egy gyermek, annál több odafigyelést igényel. Mindent megtesznek a szülők, hogy gyermekük érdekében elmenjenek az iskolába és beszéljenek a tanító nénivel. A szülői értekezleteken kívül, megjelennek a fogadóórákon és szívesen beszélgetnek a tanító nénivel.

Már nagyobb a gyerek…

Fölkerül a gyerek 5. osztályba. Egy vagy két tanító néniből lett öt vagy hat. Azért még ilyenkor megjelennek a szülők, de új lépcsőfokhoz érkeztek. Érdeklődnek, kíváncsiak, hogy hogyan tovább. Aztán egyre nagyobb, önállóbb a gyerek és egyre ritkábban jelennek meg a szülők a foglalkozásokon. A szülő talán úgy gondolja, hogy már nem fontos, hogy mit mondanak a szülőin, vagy nem kíváncsi arra, hogy esetleg negatív dolgokat mondjanak a gyermekéről. Hogy igazán mi lehet ennek az oka sokáig lehetne tárgyalni és találgatni.

szuloiert520  

Mit lehet tenni, hogy nagyobb a részvétel?

Nagyon fontos lehet az első benyomás. Ezt igazából nem tudjuk szabályozni, de javítani igen (öltözködés, stílus, hangnem, ápoltság, stb...) Érezze minden szülő, hogy fontos a jelenléte és nyilvánítsuk ki, hogy örülünk neki, hogy eljöttek. Jó, ha elmondjuk, hogy mennyire fontos ez a gyermek szempontjából.

Persze, minden szülőinek van egy hivatalos, kötelező, kissé unalmas része. Ha ezen túl vagyunk, akkor lehet légkör oldottabb, próbáljuk a szülőket megnyitni, beszéltetni. Próbálkozhatunk mindenféle alternatív ötlettel, játékkal, amivel megtörjük a megszokott formáját e rendezvénynek. Kérjük ki véleményüket, ötleteiket.

Van egy réteg, akik megjelennek mindig kötelességtudóan. A nagy problémát azok a szülők jelentik, akik nehéz szociális helyzetben élnek és még a gyermekükkel is sok a probléma az iskolában. Vagy nincs probléma a gyerekkel, de egyszerűen nem tartja fontosnak a szülő. A pedagógusok egy része ezt a távolmaradást kudarcként éli meg.

Mit lehet tenni az inaktív szülőkkel?

Azt el kell elérni, hogy lehessen velük személyesen találkozni. Persze nem lehetünk tolakodóak, de egy figyelmes telefonbeszélgetés során megkérhetjük, hogy jöjjön be egy beszélgetésre. Éreznie kell, hogy megbízhat bennünk és nincs semmi gond, csak ismerjük meg egymást. Ha ezt sikerül elérnünk, akkor igyekezzünk megtudni minden fontos információt a családról, a gyermekről, persze azon a határon belül, ami az iskolai élethez szükséges. Ne lépjünk át határokat, mert az menekülést válthat ki a szülőből.

Kapcsolat a problémás gyerekek szüleivel

Ha konkrét probléma adódik a gyermekkel, akkor igyekezzünk segítő szándékkal a szülő felé kommunikálni a témát. Az együttműködéshez meg kell magunknak nyerni a szülőt. Segítsünk neki feltárni problémákat a gyermekkel kapcsolatban. Legyünk tapintatosak, de őszinték. Igyekezzünk a gyermek jó tulajdonságaira is rávilágítani. Tapasztalja meg a szülő, hogy bátran keresheti a pedagógust a gyermekével kapcsolatos problémákkal. Lássa be, hogy érdemes eljönni szülőire, mert meghallgatják, elfogadják, megértik és segítenek neki.

Takács Ilona

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek