A táborszervezés speciális feladatai - IV. rész
Ferenczi Anita
2004/03/08 11:52
1594 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Elérkeztünk a táborszervezés speciális feladataival foglakozó sorozatunk harmadik részéhez, melyben a tábori élet legfontosabb - gyermekeket érintő - programjairól számolunk be olvasóinknak. Írásunkban szó lesz a reggeli ébresztőről, a csendes pihenők ütemezéséről, valamint a takarodó betartatásáról.

Tartalomvázlat

  1. A szabályok, keretek, következetes betartása
  2. A napirend: Ébresztő, Csendes pihenő, Takarodó
  3. Tisztaság, higiénia: Közös helyiségek, Személyes higiénia

A legfontosabb alapszabály: gyerek felügyelet nélkül nem maradhat, még rövid időre sem!

1. A szabályok, keretek, következetes betartása

Nem elég ésszerű szabályokat hozni - ezek csak akkor érnek valamit, ha folyamatosan gondoskodunk következetes betartásukról! Ha valaki később érkezik meg, akkor, azzal is tisztázni kell a normákat és kereteket.

2. A napirend

A napirend kialakításához érdemes tanulmányozni a mellékelt ábrát, amely az átlagos napi aktivitást ábrázoló görbe.

Ébresztő

Az ébredés folyamata jelentős mértékben eltér egyénenként. Nem egyforma az ébredés időszükséglete - ez teljesen természetes felnőttek esetében is, ugye? Hiszen van, aki kipattan az ágyból, és azonnal szellemi és fizikai teljesítőképessége csúcsán van - és van, aki hosszasan ébredezik, lassan fokozatosan tér magához, nehezen jut el az első kávé elfogyasztásáig. A gyerekeknél ugyanígy van, és az alvási szakasz lezárása akkor felel meg az egyén igényeinek leginkább, ha módja van a saját tempójában ébredni. Ezért nem tartom megfelelőnek a vezényszóra, egyszerre történő ébresztést és az azonnali fizikai igénybevételt jelentő reggeli tornát. Lehessen játékkal, mozgással kezdeni a napot - és lehessen kihagyni ezt annak, akinek nem esik jól.

Kerüljük el a szervezetet fölöslegesen terhelő stresszes ébresztést - a brutális hanghatásokat, a fizikai atrocitásokat azaz a harsány ébresztőzene rajtaütésszerű bekapcsolását, a felesleges kiabálást, a vízzel való lelocsolást, az ágynemű lerángatását. Tegyük lehetővé, hogy pozitív érzésekkel kezdődjön a reggel! Gondoskodjunk róla, hogy a korán ébredők ne zavarják a többiek nyugalmát. Legyen szabad önállóan felkelni, kimenni a szobából, sátorból - persze, senki nem hagyhatja el a tábor területét! Lehessen akár sportszereket, játékokat igénybe venni - inkább, minthogy minden szobatársat felzavarjon egy korán kukorékoló szobatárs! Célszerű a felnőtteknél ügyeleti rendszert kialakítani, nem kell mindig mindenkinek reggel 5-kor Pistikével együtt felkelnie és hajnal kettőkor Lacikával együtt lefeküdni.

Az ébredés után az aktivitás felfelé ível, és egy délelőtti aktív szakasz következik, amely tart nagyjából az ebédig. Ebben az időszakban kerülhet sor intenzív igénybevételt jelentő szakmai foglalkozásokra, sportra, kreatív tevékenységekre, nagyobb fizikai megterheléssel járó programokra. Az ebéd elfogyasztása, az ébredéstől eltelt idő és a napi hőmérsékleti csúcs közösen vezetnek a görbe 12.00 - 14.00 óra közötti ellaposodáshoz, illetve leszálló ágba fordulásához. Ezt a leszálló ágat hivatott kezelni a csendespihenő.

Csendes pihenő

A csendespihenő szélsőséges vitákat és véleményeket kiváltó pontja a napirendnek. Van, ahol szigorúan kötelező - és van, ahol teljes egészében hiányzik. Szeretném itt is felhívni a figyelmet az egyéni különbözőségekre - az, hogy kinek van rá igénye, és kinek nincs, egyénileg is nagyban eltérő. Az erőteljes pszichikai - fizikai igénybevétel megkívánja, hogy legyen mód nyugodt emésztésre, csendes tevékenységre, pihenésre, akár alvásra ebben a napszakban. Leghelyesebbnek tartom, ha az ebéd után körülbelül másfél - két órán keresztül nincs központilag szervezett, mindenkit megmozgató program.

Ugyanakkor fontos, hogy az ebben az időszakban is megmaradjon az aktivitás lehetősége - akár sport, akár játék vagy kézműveskedés formájában. Elsősorban a szabadon választható, fakultatív egyéni programokat ajánlom, amelyekben mindenki maga dönthet a részvételről, illetőleg bármikor lehetősége van kiszállni, vagy újra bekapcsolódni. A meleg miatt is ajánlható, hogy az igazán intenzív fizikai megterheléssel járó programokat ne erre az időszakra szervezzük.

14.00 és 15.00 óra között az aktivitás fokozatosan újra megnövekszik, a görbe emelkedő szakaszba vált, következik a délutáni aktivitás szakasza. Ezután éri el a napi görbe a legmagasabb pontját. Ez lehet késő délután, vagy akár este is. Érdekes módon a vacsora kevésbé töri meg a görbét, mint az ebéd - ez persze függ az elfogyasztott ételektől is.

Bevett szokás, hogy a nap csúcspontja vacsora utánra, az úgynevezett esti program idejére esik. Ez a szervezés szempontjából is elfogadható, de érdemes vigyázni, hogy a program ne késsen / ne csússzon, és ne legyen túlságosan hosszú, az ugyanis kifáradáshoz vezet - ami gyakran a program élvezhetőségének rovására megy. Amikor az esti programok kezdetét és végét, zárást tervezzük, tisztában kell lenni azzal, hogy a program vége egyáltalán nem jelenti a nap végét.

Takarodó

Következik a napot záró takarodó. Egy jól sikerült program csúcspontját követően a felpörgött hangulatban lévő gyerekek azonnali ágyba kényszerítése gyakorlatilag lehetetlen feladat. Ezért szükséges hosszabb időt tervezni a görbe ellaposodó leszálló ágát jelentő szakaszára, amíg az - persze, egyéni tempóban és módon... - eléri az abszolút nyugalmi állapotot, azaz a gyerek elalszik.

Mennyi időre van szükség ehhez? Ez nagyban függ az életkortól, de persze a pedagógusok tudatos tevékenységével befolyásolható, lerövidíthető ez az idő. 60 percnél rövidebb időszak csak ritkán elegendő. Fontos, hogy ne engedjünk újabb felszálló ágat kialakulni, azaz arra törekedjünk, hogy lassan, fokozatosan, de csendesedjenek el. Időt kell biztosítani a rendezett, higiénikus tisztálkodásra - de ez nem jelenti a buli folytatását a zuhanyzóban! Sajnos, sok esetben a fürdők, mosdó és zuhanyzóhelyek száma bizonyul szűk keresztmetszetnek.

A napközbeni erős érzelmi hatásokat, élményeket muszáj feldolgozniuk! Érzelmi szükségük van a napot záró - gyakran éjszakába nyúló - beszélgetésekre, egymás között éppúgy, mint velünk. Ilyenkor bizonyítja számukra az érzelmi biztonságot az őket körülvevő szeretetteljes gondoskodás - hiszen ebben az időben van leginkább szükségük a szülői gondoskodást kiváltó törődésre, simogatásra, gondoskodásra, betakargatásra, néhány nyugtató szóra. Nemcsak kicsiknél, hanem a nagyobbaknál is beválik ilyenkor az esti mese - ami éppúgy lehet mese, gitáros éneklés, vagy csendes beszélgetés is.

Arra kell törekedni, hogy az ébren lévők ne zavarják az alvókat. Sokáig lehet beszélgetni a közös helyiségekben, és közösségi terekben - de nem lehetséges hangoskodással és semmilyen tevékenységgel zavarni azokat, akik már elcsendesedtek.

Rossz szokás a nem alvó gyerekek büntetése. Békaügetéstől még soha senki sem aludt el! Bármiféle fizikai erőkifejtéssel járó tevékenység a teljesítménygörbe ellaposodása helyett egy újabb felfelé ívelő szakaszt nyit meg. Az ilyen jellegű, félig büntetésnek, félig elfárasztásnak szánt fizikai tevékenységek abszolút idejétmúlt dolgok, és csupán pedagógiai eszköztelenségünket bizonyítják - ne használjunk ilyet!

Tisztaság, higiénia

A tábor teljes ideje alatt folyamatosan gondoskodnunk kell a tisztaság megőrzéséről, és a higiéniai feltételek megteremtéséről. Az egészségügyi és higiéniai feltételek megteremtésével és megőrzésével kapcsolatos intézkedések nem tűrnek halasztást, késedelmet! Ez a üzemeltetőnek és a pedagógusoknak közös felelőssége. Bármilyen hivatalos intézkedést jegyzőkönyvben rögzítsünk!

Közös helyiségek

A szobák, hálóhelyek takarítását legtöbbször a táborlakóknak maguknak kell megoldaniuk. A szemét ürítését, a naponta legalább kétszeri szellőztetést, a ruhák és a személyes felszerelés rendben tartását, az ágynemű felhúzását, az ágyak napközbeni bevetését vagy letakarását követeljük meg - és ellenőrizzük, hogy ez valóban megtörténjen, kicsiknél és nagyoknál, fiúknál és lányoknál egyformán! Az ellenőrzésen sokat segíthet valamiféle jól kitalált játékos tisztasági verseny.

A közös helyiségeket rendszeresen, akár naponta többször is takarítani, szellőztetni kell, gondoskodni kell a lezajlott programok utáni rendrakásról.

A szabadtéri területeken is rendszeres rendrakásra, szemétszedésre van szükség, az összegyűjtött szemét legrövidebb időn belül kerüljön ürítésre, elszállításra.

A mosdóhelyiségeket, WC-ket folyamatosan lássuk el WC papírral, szappannal, biztosítsunk kéztörlőt. Ezen helyiségek takarítása, rendben tartása különleges odafigyelést, fokozott ellenőrzést követel.

Sátras elhelyezésnél, nomád körülmények között illetve pottyantós WC használata esetén "Neomagnol" fertőtlenítőszeres kézmosás ajánlott a WC használat után - ez egy kirakott lavórral megoldható, amelybe vizet töltünk, és ebben oldjuk fel a fertőtlenítő tablettát.

Személyes higiénia

Minél kisebbekkel táborozunk, annál nagyobb figyelmet kell nekünk fordítani az alapvető higiéniai szabályok betartására.

  • Rendszeres fürdés
  • Étkezések előtti kézmosás
  • Tisztaruha-váltás, külön hálóruha használata, szennyes ruhák elkülönített tárolása
  • A kócos hajak megfelelő karbantartása, kifésülése, copfba kötése
  • WC használat ellenőrzése, mivel gyakori, hogy idegen helyen a gyerekek nem kakilnak, ami sokszor okoz hasfájást. Szükség esetén adjunk természetes hashajtó hatású élelmiszert, pld. lekvárt. Ha a probléma továbbra is fennáll, forduljunk orvoshoz!
  • Esetenkénti kullancsellenőrzés, amit a nagyobbak egymásnak is megtehetnek. Sajnos, néha az egészségügyi alkalmasságot igazoló papír ellenére is lehet találkozni hajtetűvel. Ilyen esetekben a további fertőzés megakadályozásának érdekében használni kell a gyógyszertárakban kapható szereket

Folytatása következik

  • Tevékenységek a lebonyolítás során folyamatosan
  • Étkezések (Mikor, mit, és hol...?)
  • Baleset-megelőzés, speciális programok speciális veszélyei
  • Speciális egészségügyi helyzetben lévő gyerekek figyelemmel követése
  • Mit tegyünk, ha beteg a gyerek, ha baleset éri a gyereket?

Megjelent

  • Bányai Sándor, "Higiénia - balesetmegelőzés - biztonság - a táborszervezés speciális feladatai, in: Vízvári T., szerk., Tanári Létkérdések (Budapest: Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft., 2003) 43. kieg. kötet pp 1-36

Képek forrása

  • www.diabetic.com/children/ chapter7page2.htm
  • www.theodorou.freeserve.co.uk/.../ activity-centre/images/
  • http://www.state.il.us/kids/fire/bathroo.jpg
  • www.polkcountylibrary.org/ homeschool.htm

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek