A többségében nehezen nevelhető gyermekek oktatása, nevelése
2014/11/21 08:00
1275 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Vannak olyan régiók az országban, ahol nagyobb számban fordulnak elő nehéz szociális körülmények között élő családok, gyermekek. Természetesen nem törvényszerű, hogy ők azok a tanulók, akik nehezen nevelhetőek, nehezen tartják be az iskolai házirendet. Viszont összefüggés vonható le a család életével, szabályaival, az élet stílusával és a viselkedéssel kapcsolatban.  Léteznek olyan osztályok, ahol tulajdonképpen nem lehet tanítani. A pedagógusok szorongva, aggódva mennek be az órára.

A jelenség lehetséges okai

Elsősorban azt nevezném vezető oknak, hogy ezeknek a gyerekek nehéz sorsúak, szüleik nem tudnak elhelyezkedni, szegénységben élnek és a napi túlélésért küzdenek. Valószínű a család íratlan szabályai nem túl szigorúak és már nagyobb korban 10-14 éveseknél a szülői követelés sem hatásos.
Az is lehetséges, hogy túl sok feladata van a gyermeknek a családban, háztartásvezetésben stb. Túl nagy rajta a teher. Éjszaka nem alszik, nincs szülői kontroll és az iskolában fáradt, kialvatlan és ezáltal ideges és türelmetlen lesz. Korán felnőttekké válnak, illetve otthon már szinte úgy is kezelik őket. Lennének igényeik, akár az öltözködésben, tápláltságban, érzelmi világukban, de ezek a vágyaik kielégítetlenek maradnak ezáltal frusztráltak lesznek. Ebben a korban a fiú-lány közötti érdeklődés hangsúlyossá válik. Önuralmuk nem igazán fejlett, ezáltal ez is egy problémageneráló ok lehet.

Lehetséges következmények

A tanuló jó esetben eljön az iskolába. Otthonról sok mindent magával hoz, ami az iskolában csapódik le. Nem figyel órán, alszik, nem dolgozik, persze nem is tanul és sokszor nincs felszerelése. Egy problémás összetételű osztályban, ahol egy szó is elég, hogy a rend fölboruljon és a gyerekek vitába keveredjenek egymással vagy a pedagógussal a pedagógusnak nagyon finom radarral kell rendelkeznie, hogy érzékelje az előzményeket.

problemgyerek510

Nagyon sokszor tapasztalom, illetve a gyerekek is beszámolnak arról, hogy bizony éjszakába nyúlóan interneteznek, vagy éppen barátokkal töltik az időt nagyon sokáig. Másnap a tanuló abszolút nem bír, és nem tud figyelni, teljesíteni. Az idegrendszerük ki van fáradva, ingerlékenyek. Az iskolában azonban elvárásokkal találják magukat szemben, aminek nem mindig tudnak megfelelni. Előfordul, hogy már az is felháborodást szül, ha felszólítjuk, hogy legalább azt írja le, amit kell. Otthon nem mindig és nem következetesen fogalmaznak meg feléjük a szülők szabályokat, elvárásokat. Az iskola viszont ezek nélkül nem működik.

Hogyan tehetnénk könnyebbé a munkánkat

Még a legproblémásabb gyermeknek is van képessége a ragaszkodáshoz, elfogadáshoz. Ezt nehéz náluk elérni, de ha sikerül sok út megnyílik a pedagógus előtt. Alapvetően nem fogjuk tudni őket megváltoztatni, de pozitív befolyást gyakorolhatunk náluk. Mivel kiszámíthatatlanok, sokszor tapasztalom, hogy gorombán lépnek fel velem szemben, ettől még nem biztos, hogy rám haragszik. Mivel nem tudnak probléma és személy között különbséget tenni. Ha sikerül ezt felfedeznünk, akkor irányítsuk rá a figyelmüket erre a dologra.

Az egyértelműség fontossága

A kommunikáció a pedagógus részéről nagyon fontos, pontosabban döntő jelentőségű. Meg kell jól gondolni, mit és hogyan szólunk a gyerekekhez. Nagyon érzékenyen ki tudják szűrni a gúnyos, ironikus megjegyzéseket. Zavarja és idegesek őket, ha nem értik, hogy mit mondunk. Ezért az egyszerű, rövid,  világos, egyértelmű, határozott utasításokat, közléseket, felszólításokat, kéréseket kell eszközölni náluk. Fontos, hogy minden szituációban kerüljük a személyek ellen irányuló megjegyzéseket, minősítéseket. A legjobb, ha a cselekedetére hívjuk fel a figyelmüket és mindig magyarázzuk meg, hogy „ez és ez” most miért így történt ( pl. egy elmarasztalás során). Hangsúlyozzuk ki a helytelen magatartást, viszont a sértő, provokáló megjegyzéseket hagyjuk el. Nagyon sok türelemmel, de határozott, hiteles viselkedéssel közel lehet kerülni hozzájuk.

Partnerség és kiszámíthatóság

A nagyobb gyermekeket partnerként kell kezelni, azért mert sokszor otthon is így bánnak velük. Ők nem értik, hogy adott esetben miért követtek el hibát, amikor lehet, hogy otthon a családban teljesen elfogadott az adott viselkedés. Azt is tudni kellene észrevenni, hogy néha-néha direkt módon, előre megbeszélve „műbalhékat” csinálnak órán csak azért, hogy ne kelljen tanulni. Ha ezt az elején leleplezzük, akkor félig nyert ügyünk van. Fontos náluk a megszokottság a kiszámíthatóság, rendszeresség. Ha váratlan dolog vagy program adódik ez is ingerültté teheti őket.

Egyenlő bánásmód és pozitív visszacsatolás

Amellett, hogy sokszor úgy tűnhet, hogy nincsenek érzelmeik, igazából nagyon is érzékenyek. Vigyázni kell, nehogy akaratlanul is, az egyébként is kevés önbizalmukat és önbecsülésüket becsméreljük, mert ez nagy felháborodást kelthet. Oda kell figyelni a kommunikációnkra, testbeszédünkre, mimikánkra, szóhasználatunkra, hangsúlyunkra. Minden tanulót az osztályban egyforma bánásmódban kell részesíteni. A pozitív visszajelzést és megerősítést ajánlott alkalmazni. Igyekezzünk a jó dolgokat meglátni és kiemelni a viselkedésükben, ne a rosszat. Végül egy szakirodalmat szeretnék ajánlani, ami nekem sokat segített: Thomas Gordon : T.E.T. - A tanári hatékonyságfejlesztése

Takács Ilnona

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek