A virtuális tanulás akadályai
Ferenczi Anita
2004/06/23 12:20
477 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az alábbi cikk azt elemzi, hogyan lehet megoldani azokat a használhatósághoz kapcsolódó problémákat, melyek a virtuális tanulási környezet - vagyis az elektronikus tanulást lehetővé tévő programok - különböző elemeihez kötődnek.

A virtuális tanulási környezet - vagyis az elektronikus tanulást lehetővé tévő programok - számos használhatósági problémát vet föl. Ezek a problémák a virtuális tanulás szinte minden elemét érintik. A leginkább problematikus elemek a következők:
- a tartalom aktualitása és formája,
- tájékozódás az anyagban,
- a diákok motiválása,
- a tanuláshoz nyújtott segítség, irányítás.

Több, az utóbbi időben megjelent az elektronikus tanulásról szóló tanulmány beszámol használhatósági problémákról a virtuális tanulási környezettel kapcsolatban. A problémák között szerepel például, hogy bizonyos tanulási tartalmak fölösleges elemeket tartalmaznak, egyáltalán nem vagy melyeket csak igen ritkán használ a felhasználó. További probléma, hogy sokszor a programok túl kis szabadságot engednek a felhasználónak a programban való "közlekedésben", így a felhasználó nem érzi, hogy ő irányítaná a tanulási folyamatot. A tartalom bonyolultsága, illetve a használati nehézségek elégedetlenséget kelthetnek a tanulóban, sőt esetleg a kurzus elhagyására is késztethetik.

Nem az a gond, ha a virtuális tanulási környezet nagyon fejlett technológiát alkalmaz, vagy ha a megvalósítása művészi igényű, probléma akkor van, ha a program használhatósága nem megfelelő. A jó használhatóság hiánya azt eredményezheti, hogy a diákok nem használják a programot, vagy lényegtelen elemeivel foglalkoznak, ahelyett, hogy a tartalommal ismerkednének.

Használhatóság és felhasználó központú design
A használhatóság hatásosságot, hatékonyságot és megelégedést jelent, amely a virtuális tanulási környezet tekintetében a következőket jelenti:
Tudják- e a felhasználók tanulási célokra használni a programot?
Hatékony-e a programmal való tanulás, például el tudja-e érni a felhasználó a számára fontos információt és a maga számára alakítani a tartalmat?
A felhasználó és a program közötti kapcsolat kényelmes-e?

A gondok abból adódnak, hogy a programokat nem a célcsoport, vagyis a felhasználók tervezik, és próbálják ki. A tervezési folyamat elején pontosan meg kellene határozni a felhasználói célcsoportot és a felhasználás célját. A tervezési és fejlesztési folyamat során az egyes változatokat a felhasználói célcsoportnak tesztelnie kéne, és a tesztelés eredményeit be kéne építeni a program következő változatába. A használhatósági tanulmányok praktikus célokat is szolgálnak, hiszen minél későbbi fázisban kerül sor az egyes változtatásokra, annál költségesebb a fejlesztési folyamat.

Hogyan biztosítható a virtuális tanulási környezet használhatósága? A virtuális tanulási környezetek tanulásban/tanításban való alkalmazásakor kulcskérdés a használhatóság. Egy kész programba már nem lehet "beletenni" a használhatóságot. Ezért a használhatósági szempontnak a programfejlesztési folyamat legelejétől központi helyet kell elfoglalnia. Ahhoz, hogy biztosítsuk a virtuális tanulási környezet használhatóságát, a következő lépéseket kell követni: 1. Meg kell határozni a felhasználói célcsoportot, és a program felhasználásának célját. 2. Készíteni kell egy prototípust, mely a későbbi program fő jellemzőit tartalmazza. Ezt a prototípust a végső felhasználók egy csoportjának tesztelni kell, a fejlesztőknek pedig fel kell jegyezni minden tevékenységet és megjegyzést, melyet a tesztelők tesznek. 3. Be kell építeni ezeket a megjegyzéseket, és addig kell folytatni a tesztelést, és a tesztek eredményeinek felhasználását, míg végül a tesztelők már nem találnak nagyobb hibákat. 4. Amikor az összes hibát kiküszöböltük, forgalomba lehet hozni a program 1-es verzióját. 5. Bátorítani kell a felhasználókat, hogy visszajelzést adjanak erről a verzióról. 6. Össze kell gyűjteni ezeket a visszajelzéseket, és felhasználni azokat a 2-es verzió kifejlesztéséhez. Ilyen módszerrel a program használata valóban hatásos, hatékony lesz, és megelégedést nyújt a felhasználóknak. Képek forrása: www.unitedwayofneny.org www.changemakers.net

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek