Állampolgári ismeretek - másképp
Ferenczi Anita
2005/07/26 15:37
686 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
"KLA füzetek a toleranciáért" címmel ismeretterjesztő füzeteket juttat el a Kurt Lewin Alapítvány középiskolákba. Az akció célja, hogy elősegítse a társadalomtudományos szemléletváltást a középiskolai állampolgári ismeretek oktatása során.

A Phare Access program támogatásával létrejött kezdeményezés négy területen kíván újat nyújtani a középiskolai diákok és tanáraik számára: diákjogok, multikulturális Európa, rasszizmus és szegénység.

A 3000 példányban megjelenő füzetsorozat az említett témákban, a diákokat is érintő társadalmi kérdésekre, problémákra hívja fel a figyelmet. A füzetek a diákokhoz közel álló, érthető szöveggel, sok fényképpel, didaktikus, az önálló gondolkodást ösztönző játékokkal jelennek meg.

A füzetekhez kapcsolódóan a www.romapage.hu weboldal oktatás rovatában a tanárok és diákok számára készült információs anyagok, feladatsorok, jogi ismeretek, cikkek válnak elérhetővé nemcsak azok számára, akik részt vesznek a programban, hanem mindenkinek, akit érdekelnek azok a témák, amelyek a füzetekben megjelennek.

Az alapítvány munkatársai a füzetek "diákbarát" kialakítása végett, a IX. kerületi Weöres Sándor Gimnáziumban végeztek próbatanításokat, ahol az iskola nyitott és segítőkész munkatársai szakmai és módszertani segítséget nyújtottak a program kialakításához. Gelsei Gergő programkoordinátor tapasztalatai szerint a diákok kezdetben nehezen váltak partnerré abban, hogy valódi közös gondolkodás, érdemi vita alakuljon ki egy-egy órán.

"Ez semmiképp sem az ő hibájuk, a hagyományos, poroszos oktatási stílus erre szoktat: passzívan fogadjuk be a katedra felől érkező információt, raktározzuk el azt, majd kellő időben ismételjük meg a lehető legpontosabban. Vannak dolgok, amiket ilyen módon lehet tanítani, de a szegénységről, idegengyűlöletről, jogokról ilyen formában szinte semmi nem adható át." - nyilatkozta Gelsei.

Az egyik nehézség, amivel szembe kell nézni az oktatóknak, az az órákon való részvétel értékelése. Egy interaktív, vitára ösztönző program kereteibe nem fér bele a hagyományos osztályzási mód. Azért mert egy diák mást gondol egy témáról, ráadásul őszintén vállaljai is azt a közösség előtt, nem lehet rossz jegyet adni neki. Ezzel épp az ellenkezőjét érné el a tanár, mint ami a program célja: nem a toleranciát, egymás véleményének kritikus, de kompromisszumkész meghallgatását ösztönözné.

Gelsei Gergő véleménye szerint "a program lényege abban áll, hogy lehetőséget adjunk a diákoknak arra, hogy a készen kapott paneleket, kívülről jövő - legtöbbször negatív - előítéleteket, attitűdöket önmagukban felül tudják bírálni, valódi saját véleményekké tudják azokat formálni. Ezt sokféleképpen tehetjük, de abban biztosak vagyunk, hogy egyvalamivel biztosan nem érünk célt: a győzködéssel, az előítéletekkel szembenálló vélemény folytonos hangoztatásával, sulykolásával. Ehelyett az alternatívákat és azok szépségeit kell megmutatni a diákoknak."

A füzetek korlátozott számban igényelhetőek az alapítványtól. Bővebb információért, kérjük, keresse fel a www.kla.hu című weboldalt, illetve az Alapítvány munkatársait.

Forrás: ofoe.hu
Kép forrása: www.unomaha.edu

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek