Autógumit vettünk egy barátom autójára
2002/04/15 08:00
2532 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!

Nemrégiben felhívást tettünk közzé az olvasóink számára a következő szöveggel: Ha a matematikai ismereteidet valamikor eszközként használtad akár tanítási órán, vagy akár azon kívül is, írd meg nekünk! Ha a mindennapi életedben előforduló problémádat segítette megoldani a matemetika, számolj be róla! Örömmel vettük, hogy már meg is érkezett az első írásmű.

Béli Dorián:    Az én példám az autók világából származik. Egy barátom vetette fel a problémát: az autóján már túlságosan kopottak voltak a gumik az első tengelyen, és újakat akart venni. Az eredetileg fönt levők gumik különben sem feleltek meg a hatósági előírásnak, mivel kilógtak a sárvédő alól, sőt - szervókormány híján - rettenetesen nehéz volt kormányozni.     

Mielőtt azonban további részletekbe bocsátkoznék, beszúrok ide egy rövid kiegészítő magyarázatot az autógumik méreteiről: Mit jelentenek a kerék jelölések?  

A gumi nélküli keréktárcsa (felni) egy lehetséges jelölése: "15x6,5 ET32". Ebben az esetben a felni átmérője 15 coll (1 coll = 2,54cm), szélessége 6,5 coll. A felni középvonalától 32 mm-el van beljebb (a kocsi felé) a felfekvési felület. Azaz, minél kisebb az ET jel, annál szélesebb a nyomtáv, távtartó elem (pogácsa) nélkül.  A gumi lehetséges jelölése: "175/70R13". Itt a gumi szélessége 175mm. A gumi magassága (a felnitől a földig) a szélesség 70%-a.

Tehát a második szám egy százalékos érték. Amikor ez a "per" érték nincs megadva, az azt jelenti, hogy "/80"-as a gumi. Ez a gumi 13-as (13 coll átmérőjű) keréktárcsára szerelhető fel. További jelölések is lehetnek egy gumin, pl terhelhetőség, sebesség-index.   Minél szélesebb a gumi, annál jobban fogja az utat, kanyarban és fékezéskor. Ugyanakkor a gördülési ellenállása nagyobb, tehát többet fogyaszt. De csak olyan picivel, hogy a gumimárka, a gumi minősége esetleg többet számít. A gumiszélességgel növekszik a jármű "megvezetettsége" is, azaz a buszok által kijárt mély nyomok az aszfaltban könnyebben kirántják a kezünkből a kormányt a széles gumi esetén.   Ha már megvan a felnink, és eldöntöttük a gumi szélességét, akkor a magasságot jelző per érték elég kötött, mivel a kerékátmérőt nem tanácsos túlságosan megváltoztatni, extrém esetek kivételével. az első tengelyen.   

Tehát visszatérve a barátom konkrét példájához: 195/50-es gumi R15-ös felnin. A könnyebb kormányzás, és a törvények betartása végett, jó állapotú 185-ös gumi vásárlása mellett döntöttünk. Az adott külső átmérő melletti váltóméretek a következők (itt kezdtem el számolni):175/70R13, 185/60R14, 195/50R15 - ezek mind azonos kerékátmérőt adnak ki, 1%-nál kisebb eltéréssel.   Ekkor jelentkezett az első probléma, ugyanis a fenti váltóméretek ugyan mind megközelítőleg ugyanazt a körülbelül 288 mm-es sugarat adják, azonban a barátom nem akarta a teljes kereket (gumi+felni) lecserélni, hanem - anyagi okokból - kizárólag a gumik cseréjére kekerülhetett sor.  Ekkor kezdődtek el az igazán nagy számolgatások.     -185/55-ös gumi: r = 292.25mm, az eltérés 9%-al csökkent vonóerőt erdményez, ami jelentős, mivel az eredeti vonóerő maximuma úgy 3700 Nm körül mozog (ez 30%-os slip mellett számolt érték).   -185/50-es gumi: r = 283mm, az eltérés 0.75mm-el több, mint az előző esetben, így 11%-al nagyobb vonóerőt eredményez az eredetihez, s 20%-al többet az előzőhőz képest.    Jöjjön megint egy kis elmélet! Csökkenő kerékátmérő esetén jobban gyorsul az autó, de esetleg többet fog fogyasztani, és erősen csökken a végsebesség (versenyeken ajánlatos). Ha nagyobb kerékátmérő, a gyorsulás romlik, végsebesség és gazdaságosság javul, hosszú útra autópályára érdemes.   Mindent alaposan mérlegelve az 50-es variáció mellett döntöttünk.

Ennek okai a következők:     

1. Az autót elsősorban városban használják, ahol a jó gyorsulás a fontos.     

2. Az elméleti fogyasztásnövekedést kompenzálja a vékonyabb, jobb minőségű gumi, ill. az, hogy a megnövekedett vonóerőnek hála ugyanakkora gyorsításhoz kisebb gáz is elég, mint a régi gumikkal.      

3. Az autó végsebessége elvileg nem csökkenhetett mérhetően (valójában 5km/h-val nőtt), mivel az öreg gép már a - gyári 220 km/h helyett - már 160-nál sem bírta leküzdeni a négyzetesen növekedő légellenállást, hiszen a motor nyomatéka a maximumértékig csak kb. lineárisan nő. És mivel az autó a 160-as tempót kb 4000-es percenkénti főtengelyfordulaton érte el, így a kisebb gumival ugyanezt a sebességet 4500-as fordulaton (ami történetesen a max. nyomatékhoz tartozó fordulatszám) kellet produkálnia.      

4. Az autó elsőkerék-hajtású, azaz intenzív gyorsításnál a tehetetlenség miatt a súly könnyen átterhelődik a hátsó kerekekre, csökkentve ezzel a hajtott kerekekre ható tapadósúlyt. Ezt a bólintást csökkenti, hogy - mivel csak az első kerekek lettek lecserélve - az autó súlypontja egy kicsit előrébb került, az alacsonyabb kerekek miatti előre dőlés következménye képpen.     

5. Minél "peresebb" egy gumi (azaz a gumi magassága minél kisebb) - itt 195*0.5-ről 185*0.5-re csökkent - annál stabilabb az autó, és egy kicsit a rugózási komforton is érezhető ez. (Keményebb.) Az oldalirányú kúszás kanyarban erősen csökken (pozitívum!). Ezt tovább segíti az is, hogy minél keskenyebb gumi van ugyanazon a felnin (itt 195 helyett185), annál kevésbé csúszik oldalra. A keskeny gumi ugyanis úgy felfeszül, hogy nem tud oldalra mozdulni.


Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek