Az IKT helyzete az új Európában
2004/05/16 11:43
714 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Május elsején tíz új tagállam csatlakozott az Európai Unióhoz. A tíz országnak jelentős kihívásokkal kell szembenéznie, többek között az oktatásban használt technológiák fejlesztése terén is. Az Európai Unió 2004 februárjában készített egy jelentést, amely felméri az IKT helyzetét a csatlakozó országokban, az alábbi cikk e jelentés eredményeit foglalja össze röviden.

Az Internet-felhasználók számának növekedése

Az újonnan csatlakozó országokban a háztartások 66%-a nem rendelkezik számítógéppel, és 81%-ának nincsen internet-hozzáférése. E nehézségek ellenére 2001 óta az Internet-felhasználók száma majdnem 60%-kal nőtt, 100 főből 8,6-ról 13,9 főre, miközben az Unió korábbi tagállamaiban ez a növekedés átlagban mindössze 29% volt. A legtöbb csatlakozó országban az Internet-felhasználók száma sokkal alacsonyabb, mint az EU többi tagállamaiban, Ciprus, Csehország, Észtország és Málta azonban megközelíti az uniós átlagot. Magyarországon 2001 óta az Internet-felhasználók aránya 8%-ról 22%-ra nőtt. Mennyire elérhetőek a számítógépes eszközök? Az internethasználat elterjedésével kapcsolatban kulcskérdés, hogy mennyire elérhetőek anyagi szempontból a számítógépek. Néhány országban a számítógépes eszközök nagyon drágák.

Egy számítógép ára a havi fizetéshez képest elérheti a 366%-ot (Litvánia), 204%-ot (Lettország) Néhány országban az arányok ennél kedvezőbben alakulnak: Málta - 47%, Ciprus - 59%, Lengyelország - 83%, Szlovénia - 86%. Azokban az országokban, ahol a számítógép akár a havi fizetés többszörösébe is kerülhet, az internetes szolgáltatásoknak nagy "hozzáadott értéket" kellene képviselniük, ahhoz, hogy egy számítógép megvásárlása indokolt legyen. Mint a jelentés is rámutat a számítógép felhasználóknak erősebb érvekre lenne szüksége, hogy kapcsolódjon az Internethez, mint az hogy termékeket vásárolhat, vagy bizonyos ügyeit elintézheti a világhálón.

Ez azt jelenti, hogy az nagyon is indokolt az internetes szolgáltatások további bővítése. Alternatív technológiai lehetőségek Az adatok azt mutatják, hogy például Észtországban és Litvániában a háztartások 46%-a nem rendelkezik vezetékes telefonvonallal. Úgy tűnik, hogy jó lehetőségek lennének alternatív technológiák alkalmazására az internethasználatban, mint például a kábeltévé vagy a mobiltelefon. Jó példája az alternatív technológiák bevezetésére Csehország, ahol az egyik mobiltelefon szolgáltató cég bevezetett egy szolgáltatást, mely vezeték nélküli Internet hozzáférést nyújt az egész ország területén. A havi előfizetési díj korlátlan internet-hozzáférést biztosít. Egy másik példa lehet Málta, ahol az ország 85%-át lefedi a kábeltévé szolgáltatás, így ez a technológia megfelelő lehet a szélessávú Internet elterjesztésére.

Internethasználat

A rendszeres Internet-felhasználók aránya az összes ország átlagát tekintve 31%. Mindössze 7% nem rendszeres felhasználó, míg 62% egyáltalán nem használ Internetet. Csehország, Észtország és Szlovénia az a három ország, amelyben a felhasználók aránya eléri az 50%-ot. A legelterjedtebb internethasználat a csatlakozó országokban az információkeresés, a felhasználók 80%-a mondta, hogy használja ilyen célra a világhálót. Játékokat és zenét a felhasználók 40%-a tölt le az Internetről. A felhasználók több mint 75%-a küld és kap e-maileket, és átlagosan 32% állítja, hogy az Internetet csattelésre és fórumokon való részvételre is használja.

Eszközök

A csatlakozó országok körülbelül fele érte el a 100 diákonként 5-15 számítógép arányt. Magyarországon ez a szám 2001 óta 4,1-ről 6-ra emelkedett. Ez majdnem ötvenszázalékos emelkedést jelent, melyet Magyarországon kívül még Csehországban és Cipruson sikerült elérni. A középfokú oktatásban az IKT kötelező tananyaggá vált. A legtöbb esetben a nemzeti tantervek IKT-hoz való hozzáállása kettős: egyrészt külön tantárgyként kezelik, másrészt eszközként használják más tantárgyak oktatásában.

Összegzés

A jelentéshez felhasznált adatok azt mutatják, hogy a csatlakozó országokban jelentős fejlődés történt az információs társadalom sok területén. Az országok nagy erőfeszítéseket tettek és tesznek most is a tudásalapú társadalom megteremtése érdekében.

Kép forrása

  • forumbulgare.ca

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek