Binns Projekt
Farkas Zoltán
2004/04/03 20:43
357 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Binns professzor a mágiatörténet tanára a Roxfortban, a legunalmasabb előadó, óráit lehetetlen ébren elviselni. Binns a történelemtanár kegyetlen metaforája: a múlt kísértete, akinek semmi mondanivalója nincs a jelen számára. Lehet(ne) másképp is?!

Mi a Binns Projekt célja?

A Binns Projektben azt a célt tűztük magunk elé, hogy egyszer végre fogalmazzuk meg, hogyan kell, és hogyan nem szabad történelmet tanítani. Ez persze nagyon kockázatos. Minden megfogalmazott szabály túl merevnek bizonyul, ha közelebbről megnézzük. A pedagógiában mindig új helyzetekhez kell alkalmazkodnunk, nincsenek általános szabályok. És mégis: mindannyian tudjuk, hogy vannak kiáltó szakszerűtlenségek, tehát elvileg vannak szabályai is a pedagógiai szakszerűségnek. Az ellentmondást talán fel lehet oldani azzal, ha nemcsak megfogalmazunk bizonyos szabályokat, hanem beszélgetünk is róluk: a hozzászólások árnyalhatják a szabályokat, határokat szabhatnak érvényességüknek, és újraértelmezhetik őket. A szabály és a hozzá kapcsolódó diskurzus együtt érvényes. Erre kínál lehetőséget az internetes forma. Alkossuk meg együtt a történelemtanítás interaktív protokollját! Előadás alatt alvó, beszélgető diákok - a középkorban ...

Hogyan működik a Binns Projekt?

A Binns Projekt keretét egy a weblogokhoz (blogokhoz) hasonló internetes felület képezi. Alapegysége a szabály, amelyet egy rövid bekezdésben kell tézisszerűen megfogalmazni. A szabály mellett olvasható, hogy ki és mikor töltötte fel az internetre. Minden szabályhoz külön lehet hozzászólni, és az összes hozzászólás bármikor elolvasható. Időről időre elkészítek egy összefoglalót a projekt addigi eredményeiről, amely szintén nyilvánosságra kerül, és hozzá lehet szólni.

Mire vonatkozhatnak a szabályok?

Elvileg bármire, ami a történelemtanítással kapcsolatos, ami a történelemtanár számára a szabály megalkotója szerint szakmai előírás. Milyen alapon döntsük el, hogy mit tanítsunk? Hogyan rendezzük el a tananyagot? Mit hogyan tanítsunk? Hogyan használjuk a különféle taneszközöket? A kérdéseket még hosszan sorolhatnánk. Az ilyen projektek lényegéhez tartozik, hogy nincs rend és hierarchia az egyes szabályok között, inkább az ötletrohamhoz hasonlítanak, amelyből aztán kibontakozhat persze valami átgondolt rendszer is. Apró és súlyos kérdések kerülhetnek egymás mellé. Én gondolatébresztőnek és kezdetnek néhány javaslatot megfogalmaztam.

Hogyan lehet új szabályt feltölteni?

Könnyen belátható, hogy a munkában való részvétel nem lehet teljesen szabályozatlan. Új szabályt nem tölthet fel közvetlenül bármelyik internetező. Egy nagyon egyszerű regisztrációs folyamaton kell átesni az érdeklődőnek. Arra kérlek, hogy első hozzászólásodat - egy szabály tömör megfogalmazását - küldd el nekem a knauszi@axelero.hu címre. Én postafordultával küldök egy hozzáférési jogot a Freeblog rendszer segítségével. Ezután már saját jogon tölthetsz fel további szabályokat. (A hozzászólásokat lehetővé tevő linket technikai okokból mindig én fűzöm hozzá a szabályhoz egy-két napon belül.)

Hogyan lehet a szabályokhoz hozzászólni?

A szabályokhoz regisztráció nélkül bárki hozzászólhat. Csak rá kell kattintani a [Szólj te is!] feliratra.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek