Cabri Geometry II plus: további lehetőségek
2004/09/05 08:00
953 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Folytatjuk a CABRI II PLUS dinamikus geometriai szerkesztőprogram bemutatását. Ezúttal a sokszögek kezelését, a terület számítását, a beépített számológép használatát, valamint a nyomkövetés funkcióját mutatjuk be egyszerű példák kapcsán.

Korábbi írásunkban bemutattuk a CABRI kezelőfelületét, és néhány szolgáltatását. Ebben az írásban néhány további lehetőséget mutatunk be, két egyszerű példán keresztül.

1. példa

Ebben a példában egy szerkesztést mutatunk be, amely megkönnyítheti a szögfelezőtétel tanítását, és egyben megmutatjuk a beépített számológép használatát.
Először szerkesszünk egy ABC háromszöget az
Háromszög szerkesztése ikon segítségével.

Ezek után mérjük meg a háromszög AC és CB oldalát a mérés ikoncsoporton belül található ikonnal. A kapott eredmény az egérrel bárhova áthelyezhető, és dupla kattintással szerkeszthető, így magyarázó megjegyzésekkel tudjuk ellátni azt. Megjegyezzük, hogy az ikon segítségével síkidom kerületét is tudjuk mérni. Ebben az esetben a síkidom valamelyik oldalára kell mutatnunk. Ha csak egy oldal hosszát szeretnénk megmérni, abban az esetben az oldal két végpontjára kell rámutatni. Szakasz mérése A következő lépésben megszerkesztjük a BCA szög szögfelezőjét. Ehhez a szerkesztések ikoncsoporton belül található ikont használhatjuk. A kapott szögfelező és az AB oldal metszéspontját jelöljük el F-fel, majd mérjük le az AF és FB szakaszokat is. A szerkesztés mozgatható pontjainak mozgatásával láthatjuk, hogy miként változik a lemért szakaszok hossza. A szakaszok közti összefüggések kereséséhez hasznos lehet a CABRI II beépített szolgáltatása; a számológép, mely a mérés ikoncsoporton belül érhető el. A számológép aktiválása A számológép megjelenése után, a rajzlapon található számokon tudunk műveleteket végezni úgy, hogy egyszerűen rámutatunk a megfelelő számra, majd a megfelelő műveleti jelre. Az eredmény kiíratásához az = jelre kell kattintani. Az eredmény ezek után az egérrel megfogható és a rajzlapra áthúzható, majd a kapott szövegdobozt dupla kattintással tudjuk szerkeszteni. Az ábra mutatja az AF/FB, valamint az AC/CB arányokat, továbbá leolvasható, hogy a két arány a bázispontok elhelyezkedésétől függetlenül megegyezik. Az eredmény pontosságát, vagyis a tizedesjegyek számát úgy tudjuk változtatni, hogy kijelöljük a megfelelő számot tartalmazó dobozt, ezután a + jel segítségével növeljük, a - jel segítségével csökkentjük az értékes jegyek számát. A számológép használata

2. példa

Vegyünk fel egy háromszöget, majd mozgassuk az egyik csúcsát úgy, hogy a mozgatás során a területe állandó legyen! Milyen alakzaton mozog eközben a változó csúcs?
A program lehetőséget nyújt sokszögek területének kiszámítására. Ehhez a mérés ikoncsoporton belül a terület (Area) eszközt kell kiválasztanunk, majd egyszerűen a sokszögre kattintani. A sokszög bármely csúcsát is változtatjuk, a terület mérőszáma automatikusan követi a változásokat. Az
ikon segítségével tetszőleges színnel tölthetjük ki a sokszöget. A terület mérése Ezek után megkérhetjük tanítványainkat, hogy mozgassák úgy a C csúcsot, hogy a mozgatás során az ABC háromszög területe ne változzon. Ez nem könnyű feladat; a problémát az okozza, hogy nehéz egyszerre arra is figyelni, hogy a terület invariáns maradjon, valamint, hogy eközben milyen alakzaton is mozog a C pont. A CABRI II PLUS erre a problémára egy (módszertani szemmel nézve is) "zseniális" és egyedülálló megoldást kínál, az úgynevezett nyomkövetést (Trace). Ennek lényege a következő: miközben egy pontot mozgatunk a síkon, azalatt a pályáján diszkrét pontok jelölik meg annak korábbi helyét. A nyomkövetés funkcióját a címkék ikoncsoporton belül található ikonnal kapcsolhatjuk be. A funkció aktiválásához ki kell jelölni a kívánt pontot. A C pont nyomkövetése A nyomkövetés funkciója kiválóan alkalmas mértani helyekkel (nyomvonalakkal) kapcsolatos sejtések megfogalmazására. A fenti példában a diákok könnyen megfogalmazhatják azt a sejtést, mely szerint a C pontot az AB szakasszal párhuzamos egyenesen kell mozgatni ahhoz, hogy az ABC háromszög területe ne változzon. Következő írásunkban a CABRI GEOMETRYTM II PLUS további lehetőségeit ismertetjük.

Letölthető szerkesztések

Link

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek