Egy tanév - egy vállalkozás élete; Az üzleti terv
2004/03/03 07:00
945 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Már a vállalkozás megalapítása előtt is jó ha végig gondoljuk, eltervezzük, és esetleg le is írjuk, hogy tulajdonképpen mit és hogyan szeretnénk csinálni, de az alapítás utáni teendőkhöz már végképp elengedhetetlen, hogy rendelkezzünk egy üzleti tervvel.

Képzeletbeli vállalkozásunknak még csak a tervezési, előkészületi fázisában vagyunk, kitaláltuk ugyan az alapötletet és megtörtént az vállalat megalapítása is, a tényleges működés azonban még nem kezdődött el. További teendőink vannak ugyanis a tervezés területén, mivel a vállalkozási ötlet meghatározása önmagában még nem jelent olyan alapos "megtervezést, végiggondolást", amely a működés megkezdéséhez elégséges lenne.
Egy cég jó színvonalú működtetéséhez rengeteg külső és belső körülményt kell figyelembe venni. A leghatékonyabban pedig akkor kezelhetők ezek a tényezők, ha már a tervezés fázisában is tekintettel vagyunk rájuk. A tervezés minden gazdasági tevékenység fontos, nélkülözhetetlen része. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a működtetés, a termelés folyamata közben már nem is lesz szükség beavatkozásra, egyes döntések módosítására. Ez alatt az időszak alatt is felléphetnek olyan problémák, olyan új körülmények, amelyekre a tervezés fázisában nem számítottunk, vagy esetleg nem is számíthattunk.
A tervezés segítségével viszont mérsékelhetőek a vállalkozás kockázatai, csökkenthető a jövő bizonytalansága. A tervezés hozzájárul továbbá a vállalat folyamatos működésének, a vállalkozás fennmaradásának a biztosításához, valamint növeli a vállalatvezetés hatékonyságát. A vállalati teljesítmények értékelésekor szintén fontos szerep jut a terveknek.
Ha egy adott időszak elején megfelelő módon megfogalmaztuk céljainkat, rögzítettük, hogy mi az az eredmény, amit el szeretnénk érni, amivel elégedettek lennénk, akkor az időszak végén sem jelent majd gondot teljesítményünk értékelése, hiszen az eredményeinket tudjuk majd mihez mérni.
A vállalkozók, a vállalatok jövőre vonatkozó elképzeléseit rögzítő (terv)dokumentumot üzleti tervnek nevezzük. Üzleti terv azonban nemcsak egy új vállalkozás elindításakor készül, hanem például akkor is, ha egy vállalkozás bővülés vagy profilváltás előtt áll. Az üzleti terv segítségével a szükséges források megszerezése is könnyebbé válhat, hiszen ha egy vállalkozás terve megfelelő számításokkal és érvekkel támasztja alá tevékenysége várható sikerét, akkor a hitelezők is könnyebben döntenek a támogatás mellett.
Így történik ez a banki hitelek felvételénél is. A kockázatelemzéssel foglalkozó bankárok mindig bekérik az adott vállalkozás üzleti tervét, és ez alapján fogadják el vagy utasítják el a vállalkozó hitelkérelmét. Ezzel a dokumentummal "bizonyítható", hogy adott üzletember végiggondolta a vállalkozásának körülményeit, lehetséges kockázatait, továbbá kitűzte az elérendő célokat, és meghatározta az elvárt eredményt.
Az üzleti terv a gazdasági tevékenység különböző részterületeinek terveiből építkezik. Újonnan alakult vállalkozásunk üzleti terve az alábbi fejezetekből állhatna össze például:
1. A vállalkozás bemutatása
2. Összefoglalás
3. Az üzleti elképzelés leírása
4. Piacelemzés
5. Üzleti célok
6. Marketingterv
7. Működési terv
8. Pénzügyi terv

Képzeletbeli vállalkozásunk - mint ahogy erről az alapításnál döntöttünk - számítástechnikai szolgáltatásokkal foglalkozik. Ennek megfelelően tekintjük át vállalkozásunk üzleti tervét a továbbiakban.
Az első két pontban csak rövid összegzést, bemutatást kell adnunk a vállalkozásról, amely tulajdonképpen nem szolgál más célt, csak azt, hogy azok is képet kapjanak a cégről, akik eddig még nem álltak vele semmilyen kapcsolatban.
Az üzleti elképzelés leírásánál azonban már nem lehetünk ilyen felszínesek, be kell mutatnunk, hogy mi is az a tevékenység, amire vállalkoztunk. Azaz meg kell fogalmaznunk, hogy a számítástechnikai szolgáltatásokon belül, konkrétan milyen szolgáltatásokat kínálunk majd. Az üzleti célok leírása pedig elképzelésünk továbbgondolását jelenti tulajdonképpen, hiszen itt kell bemutatnunk azt, hogy mit látunk rövid illetve hosszú távon elérhető célnak, teljesíthető eredménynek. Például, hogy megerősödik a vállalat, vagy ismerté válik a piacon, esetleg 2 éven belül nyereséget termel majd... stb.
A piacelemzésnél kell jellemeznünk azt a piacot, amelyre belépni szándékozunk. Jelen esetben fontos lehet például kitérnünk arra, hogy egy ilyen már viszonylag jól ellátott, a túltelítettséghez közel lévő piacon milyen réseket, lehetőségeket látunk vállalkozásunk számára.
Az üzleti terv további részeiben gyakorlati tevékenységünket kell bemutatnunk a marketing, a napi, operatív működés valamint a pénzügyek területén. Így meg kell határoznunk, hogy hol, kiket megcélozva és milyen eszközöket használva szándékozzuk hirdetni a vállalatot; továbbá milyen szervezeti felépítéssel, milyen munkamegosztással és felelősségi körökkel fog megvalósulni a vállalkozás konkrét, napi működése; valamint, hogy pénzügyileg mindez hogyan lesz megvalósítható.
Egy jól átgondolt és körültekintően megírt üzleti terv már meg is szabja azokat a tárgyi és személyi feltételeket, amelyeket a tényleges működés megkezdéséhez be kell szereznünk.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek