Elemlámpa-fogó
2005/03/21 23:31
444 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Tábori körülmények között sok olyan játékra nyílik lehetőségünk, amire egyébként, az iskolai hétköznapok során nem. Ilyen a szürkülettől késő estig játszható elemlámpa-fogó is.
  • A játék pedagógiai célja: az éjszakai sötéttel kapcsolatos szorongások leküzdése, ügyesség fejlesztése.
  • Résztvevők száma (minimum-maximum): 5 - 20
  • Résztvevők életkora (minimum-maximum): 10 éves kor fölött
  • Játékidő: 10 perc a játékosok számától függően
  • Helyigény: szabadtéri játék - a területen legyen búvóhely
  • Kellékigény: 1 db nagyobb teljesítményű elemlámpa
  • Technikai igény: közvetlenül a játéktér mellett ne világítson lámpa a játék alatt
  • A játéktér kijelölése: nappal jelöljük ki a játékteret. Szempontok: legyen búvóhely, a lehető legkevesebb akadály legyen a földön (gödör, kövek stb.).
  • A fogó területének kijelölése: lehet általunk szalaggal vagy bármi mással kijelölt terület, de használhatjuk a helyszín adta lehetőségeket is.
  • Elemlámpa ellenőrzése ( világítson)
  • Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 5- 10 perc

A játék megnyitása, nyitánya

A gyerekeket leültetjük, és a következő történetet meséljük el: Az erdei állatok félve, rejtőzködnek az erdőben, odalapulnak a földhöz, fa oldalához, megpróbálnak a legnagyobb csendben maradni, nem mozdulni. Egy vadász leselkedik rájuk, aki fura fénnyel hadonászik. Tudják, ha ez megvilágítja őket, akkor a vadász elkapta őket. Azonban van egy biztonságos terület a vadász útvonala közelében. Ha oda be tudnak jutni, akkor biztonságban vannak és életben maradtak, de ha az útjuk közben a vadász rájuk világított, akkor elfogta őket.

A játék menete

A játékterület, a fogó útvonala és a biztonságos hely megmutatása után kijelölünk egy fogót. A fogó lesz a vadász, a többiek a rejtőzködő állatok. A fogó hunyni fog, amíg az állatok elbújnak (ha van a közelben fényforrás, nyugodtan kapcsoljuk fel, amíg elbújnak). Miután mindenki elbújt, a fogó a kijelölt útvonalon járkál, erről nem térhet le, a nála lévő elemlámpával pedig próbálja megvilágítani a bujkálókat. Az állatokat akkor fogta meg, ha sikerül rávilágítania és hangosan megmondani a nevét. Az állat ekkor bevonul a biztonságos területre, további bujkálás nélkül. Az állatok megpróbálnak a búvóhelyükről bejutni a biztonságos területre anélkül, hogy a vadász rájuk világítana. Ha bejutott a területre, onnantól biztonságban van. A játéknak akkor van vége, ha már mindenki a biztonságos területre ért.

A moderátor speciális feladatai

A játék kezdete előtt a gyerekeket leültetjük, és egy pár percig hagyjuk, hogy csendben hozzászokjanak az éjszakai látványhoz, fényekhez, hangokhoz. (Kisebbeknél lehet egy átmeneti idő, amíg a tanár az elemlámpát a föld felé tartja, majd azt a fényforrást is megszünteti. Fel kell hívni a gyerekek figyelmét arra, hogy azért játsszuk ezt a játékot, hogy jól érezzék magukat és ez nem az ijesztgetések ideje!) Kérdezzük meg, hogy ki szeretne játszani. Ne kényszerítsünk valakit játékra, ha nem szeretne részt venni. Adjunk más feladatokat (bíráskodjanak, lámpakapcsolgatók stb.), ne engedjünk céltalanul lógni, unatkozni senkit ezalatt az idő alatt. Ha valaki később mégis kedvet kap, engedjük játszani, könnyebb úgy megszabadulni szorongásainktól, hogyha látjuk, a többiek milyen jól szórakoznak. A játék elején biztatni kell a gyerekeket arra, hogy mozogjanak és próbáljanak eljutni a biztonságos területre, mert ez az egyetlen menekülési út. ( unalmassá válik a játék, ha elbújnak és senki nem mozdul). Ennek leghatékonyabb módja a példamutatás. Az utolsó kint bujkáló állatot hívjuk elő. Figyeljünk a gyerekek visszajelzéseire. Ha félnek, nem érzik jól magukat a helyzetben, ne játsszuk tovább a játékot!

A játék lezárása

A fogó végén kérdezzük meg, hogyan érezték magukat mint fogó, mint állatka, mit tanultak a játékból stb. A játék végén ültessük le a gyerekeket és kérjük, hogy az izgalmak után próbáljanak meg csendben ülni egy kicsit a sötétben, kapcsoljunk elemlámpát először, majd nagyobb fényeket. Ha sok olyan gyerekünk volt, aki félt az elején, kérdezzük meg, hogy most hogyan éreznek a sötéttel kapcsolatosan. Hagyjunk időt arra, hogy elmondják érzéseiket.

Értékelés, jutalmazás

A moderátor feladata a játék végén az összefoglaló értékelés, a céloknak megfelelt-e a játék, jól érezték-e magukat, mit tanultak ebből a játékból.

  • Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktér kijelölésénél alaposnak kell lenni, még így is nagyobb a balesetek esélye, mint egy egyszerű fogónál. Ha külső területen játszunk, mindenképpen vigyünk magunkkal elsősegélycsomagot.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 2 vagy több fogóval. Ha több gyerek játszik, vagy kisebb gyerekeknél lehet azt, hogy ketten bújnak el és a kettőjük nevét kell megmondani, csak akkor kapták el őket.

Képek forrásai

  • www.massza.hu
  • www.geographia.com

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek