Festőiskola - a pasztellkréta
Szabó Éva
2004/02/16 14:40
3978 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A pasztellkréta könnyen használható és alakítható. A színek azonnal élővé és ragyogóvá válnak a kezedben, ráadásul nem kell higítani, higítva keverni - mint a festékeket -, ugyanakkor jól fed. Pasztellkrétát vehetsz egyesével, de szép készletet is találsz bármelyik művészellátóban. Vegyél mellé egy rücskösebb felületű papírt, s kezdődhet a kísérletezés!

A krétát úgy készítik, hogy a megőrölt pigmenteket vízzel elkeverik, és valamilyen kötőanyaggal masszát gyúrnak belőle. Ezt nyomják, préselik bele henger alakú öntőformákba, ahol kiszárítják. A pasztellkréta bármilyen felületen alkalmazható, amelynek mélyedései képesek megtartani a pigmentszemcséket, ám a száraz por könnyen lepereghet, elkenődhet, maszatolódhat!
Bár a pasztellkréta, mivel átlátszatlan vonalat húz, a tónust és színskálát bizonyos korlátok közé kényszeríti, mégis rendkívül népszerűvé vált a 18. századi francia, olasz portréábrázolásban, különösen pedig a hivatásos utazó festők körében. A pasztell-portrékat készítő művészek - Nattier, Quentin de la Tour - is el tudták érni a tökéletesen kidolgozott olajképek egybeolvadó, viaszos lágyságát: a színeket keverték, és finom szarvasbőrrel, papírgalacsinnal, ujjukkal, kezükkel bedörzsölték azokat a felületbe. Chardin, Liotard és Rosalba Carriera már jobban ki tudta használni a technika közvetlenségét.
A pasztellkréta nyújtotta lehetőségeket a 19. századi kisérletezések aknázták ki: ezt többek között Degas és Toulouse-Lautrec munkái bizonyítják. Ők durva kartonpapírra vagy színezett csiszolópapírra dolgoztak, s néhány pasztellkrétával is a színek, tónusok, árnyalatok teljes skáláját tudták kibontani. A színezett alap hatását a pasztell eltérő erősségű nyomásával szabályozták: erősebb nyomásra a pasztell eltakarta az alapszínt, finomabb érintések nyomán pedig különféleképpen tűnhetett elő a színes alap, megváltoztatva a kréta hatását is.
Degas, de mások is kombinálták egyéb technikákkal a pasztellt. Gyakran úgy rögzítették az alaphoz, hogy terpentinnel átitatott vagy lakkal fixált pasztellrétegre dolgoztak. A pasztelltechnika fejlődése napjainkban lehetővé tette, hogy a művészek viaszkrétával a szín mélységét és a megtapadását is biztosítsák, ugyanakkor ne veszítsenek a pasztell finom hatásából sem. Sőt, ha a krétanyomokat ecsettel és terpentinnel lavírozzák, nagyobb felületre is fel lehet hordani a színeket!
Általában szépen beállított, színekben gazdag csendélettel kezdik a pasztelltechnikát oktatni. A csendéletet követheti a portré, majd az egészalakos modell utáni rajzolás. De ugyanolyan szépségeket rajzolhatsz a fantáziádat követve is.

Ajánlott linkek:

www.artcyclopedia.com
http://www.mystudios.com/art/impress/degas/degas.html
http://www.lautrec.info/
http://www.nga.gov/cgi-bin/psearch?Request=S&imageset=1&Person=30750
http://www.balatoninfo.net/gallery2/festok/festok/toulouse_lautrec/index.html

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek