Gondolkodásfejlesztés kisiskolás korban
2014/08/18 08:00
1246 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Ép testben, ép lélek. A testmozgás, a tánc, a mászás, nyújtózás, ugrálás és az összes olyan mozgásforma, amely aktív kikapcsolódást nyújt a testnek, az agyat is megmozgatja, hiszen a fejlődéshez szükség van mind a fizikai mind a mentális aktivitásra. S ez hatványozottan igaz kisiskolás korban.

agy-vertical

Kisiskolás kor

Ismételni és gyakorolni. Ez a két dolog már a totyogó korban lévő gyerekeknél is megfigyelhető játék közben, miközben folyamatosan igénylik az újdonságokat. A koncentráció fokozatos fejlődése és a bonyolultabb feladatok megoldása egyre érdekesebb világot tár fel előttük, amelyben fontosak az új ingerek, de nem elhanyagolandó a rendszer és biztonság megteremtése, amelyben a gyerek fogékony lesz az újdonságok befogadására.

3 és 6 éves koruk között a gyerekeknek már van olyan fejlett a szókincse, hogy képesek saját történeteket elmesélni, amelyek kiváló terepet nyújtanak az önkifejezésre, és megtanítják őket arra, hogy kilépve sokszor önmaguk gyermeki világából, szerepjátékaik közepette felnőttes játékot játszanak. Nem szabad azonban elfelejteni azt, hogy a gyerekeknek szükségük van az újabb és újabb ingerekre és szellemi kihívásokra, s ez az igény fokozottan jelentkezik kisiskolás korban.

Betűk és számok

A hat-nyolc éves gyerekek agya rohamosan fejlődik, gyorsabban gondolkodnak, könnyedén oldják meg az eléjük gördülő akadályokat. Kezdik megismerni és egyre inkább foglalkoztatja őket a betűk és számok világa, s ez még több lehetőséget biztosít arra, hogy különböző játékok, feladatok során fejlesszük a matematikai készségüket és logikus gondolkodásukat. A szociális készségek elsajátításában kiemelt szerep jut a csoportos játékoknak, amelyek gyakran valamilyen sportos, testmozgásban is levezethető játékban összpontosulnak.

Agytorna

Hagyjuk tehát mozogni ők, hogy kihasználhassák a testük fejlődését, s hogy ilyen formában is növekedhessen az önbizalmuk. A másik fontos színtere a játéknak a magányos, egyedül folytatott tevékenységek, amelyek szintén fontosak a gyerekek számára. A babázás, a gyűjtögetős játékok mind olyan elfoglaltságok, amelyek elszakadást jelentenek a számukra sokszor konfliktussal teli külvilágtól, s amelyben nyugodtan gondolkodhatnak és élhetnek az odafigyelés és megfigyelés készségének használatával. Ilyen korban hatékony és fejlesztő játék a barkőba, a tréfás találós kérdések, a memóriajátékok, amelyek az emlékezőképességet teszik próbára. Hasonlóan izgalmas és érdekes játék a kéz használata, amely nemcsak a kézügyességet fejleszti, hanem a kéz-szem koordináció fejlesztésére is jótékony hatással van. Ilyen játék pl. a kő, papír, olló, ami bárhol és bármikor játszható.

Logika és stratégia

A stratégiai játékok megkövetelik a játékostól a logikus és stratégiai gondolkodást, valamint azt, hogy felmérjük az egy-egy döntéssel járó következmények láncolatát. Ma már számtalan társasjáték kapható, amelyek kifejezetten a kisiskolás korosztály logikus gondolkodásának fejlesztését szolgálják. Az ősi kínai játék, a dominó funkciója például kisgyermek kortól az iskolás korig folyamatosan változik. A kicsik kezdetben építőelemnek használják, várat építenek belőle.

Nagyobb korban azonban helyes használata során a dominózás segít felismerni a gyerekeknek, hogy melyek az összeillő elemek.

Bármilyen formáját is választjuk a gyerekek gondolkodásának fejlesztésére, ezt olyan biztonságos környezetbe tegyük, hogy játékos kedvük mellett az önbizalmuk is növekedjen.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek