Gyermekvédelem az iskolában
2014/12/04 11:33
2445 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Természetes, hogy sok szülő aggódik, hogy minden rendben van-e csemetéjével az iskolában. Vajon tényleg jó kezekben, biztonságban van? Odafigyelnek-e rá, törődnek-e vele? Ám abba nem sokat gondolunk bele, hogy sokszor a pedagógus is felteszi magának a kérdést a gyerekkel kapcsolatosan az otthoni életét illetően.

csalad-gyerek-horizontal

Mert bizony a pedagógusnak kötelessége „aggódni” tanítványaiért, törődni velük, odafigyelni rájuk. Ha problémákat észlel egy gyereken, nem hagyhatja annyiban a dolgot. Jeleznie kell az iskola gyermekvédelmi felelősének, aki általában magabiztosabban tudja, mikor mi a teendő a gyermek érdekét előtérbe helyezve.
A gyermekvédelmi felelős munkája igen sokrétű, legfontosabb talán a kapcsolattartás: a pedagógusokkal, gyerekekkel, szülőkkel, családsegítőkkel, gyámügyesekkel, pszichológussal, fejlesztőkkel. Tudnia kell, hogy mely gyerekek kapnak rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt, kik a hátrányos helyzetűek, kik a sajátos nevelési igényűek, kik tartós betegek, kik veszélyeztetettek.

Hogy milyen dolgokra figyelhet fel egy pedagógus? Legtöbbször arra, hogy a gyerek elkezd sokat hiányozni, és nem mindig tudja mulasztását igazolni. Vagy rendszeressé válnak a késések. Esetleg a gyerek viselkedése, természete erősen megváltozik, magatartási gondok lesznek vele, tanulmányi eredménye romlani kezd. A gyerek nem biztos, hogy mindent elmond a tanárának, de azért többnyire kibukik belőle, hogy otthon gondok vannak. Általában meg is oszt részleteket családi életük problémájáról. A pedagógus, majd a gyermekvédelmi felelős észleli a problémát, de nagyon fontos, hogy megoldani nem fogja. Az iskolai gyermekvédelem egy jelzőrendszerként működik, magyarán az észlelt problémáról az információkat továbbítja a megfelelő szerveknek.

Ez az a dolog, amitől a szülők aggódni kezdenek. Hogy a gyermekvédelmi felelős jelent, a gyereket pedig kiveszik a családból. Pedig ez azért nagyon szélsőséges opció. Ha igazolatlan mulasztásokra kerül sor, vagy rendszeres késésekből összeadódik 45 percnyi, azaz egy tanórányi, akkor először a szülő kap egy tájékoztató jellegű levelet az iskolától a gyermek hiányzásairól, valamint figyelmeztet, hogy további igazolatlan mulasztások esetén már jelenteni fognak a Családsegítő és Gyermekjóléti Központ területileg illetékes szerve felé. Előfordul, hogy az orvosi igazolás elvész, vagy csak elfelejtődik, ilyenkor ezt utólag pótolni lehet. A szabály azonban az, hogy a hiányzást követő 5 napon belül igazolni kell a mulasztásokat. Ha a gondok súlyosabbak, és az iskolai igazolatlan kimaradások nem szűnnek, úgy azt már jelenteni fogja a gyermekvédelmi felelős a családsegítőknek. A hivatalos levélben leírja a hiányzások pontos idejét, számát, és röviden kitér a gyerek iskolai magatartására, tanulmányi eredményére. Általában ilyenkor egy kérést kap az iskola a családsegítőktől, hogy írjon pedagógiai jellemzést a tanulóról, melyben ki kell térni a gyerek viselkedésére, szorgalmára, motiváltságára, felszerelésének és házi feladatainak esetleges hiányaira, más gyerekekkel való viszonyára, ápoltságára, ruházatára és a szülők iskolával való együttműködési hajlamára.

Ezek után egy hivatalos írásbeli értesítést kap a család a Gyermekjóléti Központtól, hogy egy családsegítő hamarosan meglátogatja őket. Itt szokott ijedtté válni a szülő, hogy mit is mondjon, mit titkoljon el. Pedig a családsegítők valóban segítő szándékkal mennek el a családokhoz, hogy beszéljenek az otthoni problémákról, és megpróbáljanak megoldást találni rá, legyen az szociális, jogi vagy magánjellegű. Ha az együttműködés a család részéről megvan, akkor sokszor a gondok is enyhíthetőek, orvosolhatók. Rosszabbá akkor válhat a helyzet, ha nincs meg az együttműködési készség. Ilyenkor szinte természetes, hogy az iskolában sem válik jobbá a helyzet, ha az igazolatlan hiányzások továbbra is megmaradnak, a gyermekvédelmi felelős a Kormányhivatal területileg illetékes Gyámhivatalához fordul. Ez egyébként már 10 óra, azaz két igazolatlan nap után megtörténik.

De természetesen nem csak a hiányzások lehetnek árulkodó jellegűek. Megváltozhat egy gyerek viselkedése, zavarttá válik, nagymértékben romlani kezdenek a tanulmányi eredményei, felszerelése rendszerint hiányos, elmaradnak az otthoni házi feladatok. Külső nyomok is utalhatnak családi problémákra, amit ruházaton, illetve a gyermek testén figyelhet meg a pedagógus. Először ilyenkor négyszemközt beszélgetnek a gyerekkel, hogy milyen az otthoni helyzet, miket szoktak csinálni, hogy érzi otthon magát az illető. A gyerek pedig általában nem jó titoktartó. A bizalmi beszélgetést megejtheti a gyermekvédelmi felelős, az osztályfőnök, bármely pedagógus, illetve az iskolapszichológus is. De az is megesik, hogy az iskola észlel ugyan problémát a gyereken, ám az okokat nem tudja.

Ezen és a fent említett esetekben is jeleznie kell a Családsegítő Központ felé. Ők pedig megpróbálnak segíteni a családnak, a gyerek érdekét figyelembe véve pedig Nevelési Tanácsadóba, pszichológushoz, gyógypedagógushoz, fejlesztőpedagógushoz irányítják a gyereket. Ha a család ezt nem teszi meg, és a családsegítővel való együttműködést is megtagadja, akkor megindulhat a védelembe vételi eljárás. A gyermek védelembe vételével az említett dolgok törvényileg kötelezővé válnak a család számára. Ha pedig ezeket a törvényeket sem tartják be, és a gyermek olyan körülmények között lakik, ami fejlődése, egészsége miatt is veszélyessé válik, rendszeresen fizikai vagy pszichikai bántásnak esik áldozatául, akkor indulhat meg az a procedúra, amely alapján felmérik, hogy a gyermek érdekében jobb lenne-e ideiglenesen a családból való kiemelés.

Amint látjuk, nagyon hosszú az út ahhoz, hogy annyira „rossz szülő” legyen valaki, hogy gyerekét elvegyék a családtól. Úgyhogy ezt a félelmünket eloszlathatjuk a családsegítők és az iskolai gyermekvédelem felől. Sokkal inkább fontosabb lenne az együttműködés, hogy segíthessenek. Ha gyermekvédelmissel kerülünk tehát kapcsolatba, semmiképpen nem kell aggódnunk. Ez ugyanis az ő dolga.

Erdős Levente cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek