Gyümölcsjáték
Ferenczi Anita
2003/10/10 08:58
503 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A játék kiválóan alkalmas új terepek, területek megismerésére, de bármikor játszható csoportos vetélkedő. Pedagógiai célja a kisebb-nagyobb csoportok együttműködésének megvalósítása. A csapatnak a játék során mindvégig együtt kell mozognia, néhány ügyes, gyors futó nem nyerheti meg a játékot a csapatnak, a hangsúly a közös teljesítményen van.

Résztvevők száma (minimum-maximum)

minimálisan egy osztály számára élvezetes 4-5 fős csoportokra bontva. A maximális létszámot az állomásvezetők ("gyümölcsök...") száma szabja meg. A versenyző csoportok létszáma maximálisan egy osztálynyi lehet. Minél több csoport és minél több "gyümölcs" játssza, annál érdekesebb.

Játékidő

min. 30 perc, de ez a gyümölcsök számától függően változhat, de 60 percnél hosszabban nem érdemes játszani.

Helyigény

kifejezetten kinti, udvari játék, az állomásvezetők ("gyümölcsök") egymástól 30-50 méterre helyezkednek el elszórtan. Kisebb résztvevők esetén látótávolságon belül, nagyobbaknál akár némiképp elrejtőzve (ez a megoldás hosszabbá, izgalmasabbá teszi a játékot.)

Kellékigény

csapatonként 1 db előre elkészített lap (menetlevél), amely tartalmazza valamennyi játékvezető ("gyümölcs") felsorolását tetszőleges sorrendben. Ennek segítségével tudják a gyerekek ellenőrizni, hogy valamennyi állomást megtalálták már. A menetlevélre indulás előtt írjuk rá, hogy a csapat hány főből áll. Ez segíti az állomásvezetőket, hogy ellenőrizni tudják, hogy a csapat teljes létszámban megérkezett-e a helyszínre (állomásra).

Technikai igény

nincs

Előkészítés

  1. menetlevelek elkészítése,
  2. állomásvezetők felkészítése,
  3. szabálymagyarázat a gyerekeknek

A játék menete

  1. A csapatoknak az a feladatuk, hogy az előre megadott, azaz a menetlevélen szereplő gyümölcsneveket azonosítsák az állomásvezetőkkel, azaz a "gyümölcsökkel" (Pld.: Alma - Klári néni). A csapatok a "gyümölcsök", azaz az állomások között futva közlekednek, de mindvégig együtt kell, hogy maradjanak.
  2. Ha egy csapat egy gyümölcshöz ér feltehet egy, de csakis egyetlen egy(!) kérdést, azaz egy alkalommal megpróbálhatja a gyümölcs azonosítását a menetlevél alapján. Pl.: "Te vagy a dinnye?" A csapat tanácskozás után közösen kell, hogy döntsön, hogy melyik gyümölcsre kérdeznek rá. Ha eltalálták az adott gyümölcs nevét, az állomásvezető a menetlevelükön aláírással igazolja, hogy sikeresek voltak.
  3. Ha nem ő a dinnye, akkor a csapat nem kérdezhet újat, tovább kell haladnia és egy következő "gyümölcsöt" kell megkeresnie, ott is kérdést feltennie - később persze visszatérhet az előzőhöz újabb kérdéssel, de mindig csak egyet kérdezhet.

A játék lezárása

A maradéktalanul beazonosított - azaz minden gyümölccsel aláíratott - menetlevelet a játék vezetőjének kell leadni.

Értékelés

Vagy adott idő alatt megtalált és azonosított állomások száma alapján, vagy beérkezési sorrend alapján. Az a csapat a győztes, amelyiknek először sikerül azonosítani minden gyümölcsöt, de a játék folytatódik tovább, míg valamennyi csapat, vagy a csapatok nagyobb része nem készül el.

Jutalmazás

csapatonként

Változatok

  1. Nem csak gyümölcsnevekkel, hanem bármilyen fedőnevekkel játszhatjuk a játékot. Érdemes a játékot így a program vagy a tábor keretéhez igazítani. (autómárkák, történelmi szereplők mesefigurák, állatnevek, kitalált fantázianevek...stb.)
  2. Érdekessé teszi, ha a neveket képrejtvényekben adjuk meg. Ekkor először a rejtvényeket kell megfejteni, és azután kezdeni a kereséshez.
  3. Könnyítésül megengedhetjük, hogy minden állomáson 2-2 kérdést tegyenek fel. Ekkor az egyik kérdés nem rákérdezés, hanem az állomásvezető "kilétére" utaló kérdésnek kell lennie (pl. A Tanár úr szereti az almát?) Szintén megkönnyíti a játékot, ha az állomásokon valamilyen, a névre utaló jelet helyezünk el. (Pl.: almafa közelében helyezzük el az alma állomáshelyet stb.)
  4. Szigoríthatjuk viszont azzal a szabályokat, hogy csak adott sorrendben azonosíthatják a gyümölcsöket.
  5. A helyszínek jó kiválasztásával lehetőség nyílik pld. egy tábor fontos pontjainak megismerésére (étkező-vizesblokk-sportpálya-táborvezető szállása... stb. Ebben az esetben minden megtalált és beazonosított helyszínen a gyerekek a helyhez kötődő szabályokról hallhatnak rövid ismertetést. )

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek