Ha elindul a vonat...
2004/08/29 18:10
668 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Ha azt mondja a kollegám "képzeld, mi volt tegnap a 73-as járaton..." máris tudom, melyik vonatról van szó. Mi, vasutasok ugyanis gyakran csak így, számokkal beszélgetünk - meséli Borda Gyula kalauz, egy szép szombati napon, a Tapolca felé közlekedő járaton.

Fordában járunk, ami annyit jelent, hogy váltjuk egymást a kollegákkal. Meg van határozva egy hónapra előre, mikor kell dolgozni. Látod, van egy ilyen táblázat, amiben benne van a vonatok indulási és érkezési ideje, ebbe vagyunk beosztva. Óraszám alapján dolgozunk, a kötelező óraszám úgy jön ki, hogy a munkanapokat be kell szorozni, 7, 4 - gyel, ez körülbelül havi 150 órát jelent. A kedvezmények közé tartozik, hogy belföldön vasúton, HÉV-en és a MAHART járatain ingyen utazhatunk a családtagjainkkal. Én úgy kerültem a vasúthoz, hogy a szomszédom állomásfőnök és ő szólt, hogy keresnek váltókezelőt. A pályákat kellett állítottam, de mivel most már egyre több helyen van dominós rendszer, ami automatikussá teszi a működést, el kellett jönnöm.

Ezután '96. Márciusában, a katonaság után elvégeztem egy féléves tanfolyamot, ahol vasútforgalmat és kereskedelmet tanultam, így lett belőlem kalauz. Eredetileg esztergályos, illetve sofőr végzettségem van. Ez egyébként ezen a pályán elég gyakori: asztalostól kezdve mindenféle szakmával rendelkező ember megtalálható. Az expressz, vagy gyors vonatokat azért szeretem, mert nem kell annyit le meg felszállni. Rövidtávon gyakran megyünk oda-vissza járaton, ami kicsit unalmas és sok a le-fölszállás. Viszont rossz időben előnyösebb, mert legalább nem tart sokáig. Az egyenruhára vigyázni kell, mert kellemetlen, ha menet közben baleset éri. Volt már, hogy a kollegám nadrágja kiszakadt és egy idős hölgy útközben varrta meg neki... Ami érdekes lehet egy kívülállónak, hogy a vasutasok sokszor számokkal beszélgetnek. Minden vonatnak van ugyanis egy száma. Én körülbelül 50-60-at ismerek szám szerint, bár őszintén szólva, még nem számoltam utána. Ezt a számot írom rá a jegyre is, amikor kezelem.

Egy barátom egyszer jót nevetett, amikor hallott minket a kollegáimmal beszélgetni, mert a történetek általában úgy kezdődnek, hogy "tegnap a 73-ason ez és ez történt..." A kalauz és a jegyvizsgáló között az a különbség, hogy ez utóbbi a papírmunkákkal is foglalkozik. Különben mindkettőnek a jegyellenőrzés a fő feladata. Tolatáskor jelzést kell adni a mozdonyvezetőnek, "akasztáskor" vagyis a vonat lecsatolásában ugyancsak tudni kell segédkezni. Minden egyes út előtt el kell készíteni a vonat terhelési kimutatását, illetve fékpróbát kell végezni a szerelvény átvételekor. A forgalomirányítás is a mi feladatunk, olyankor, amikor az állomáson nincs forgalmista. Aki ezt a foglalkozást akarja űzni, jó, ha tudja, hogy ez egy rendszertelen munka. Ez a hét például a következőképpen nézett ki: hétfőn-kedden pihenő napom volt, szerdán rövid szolgálatban voltam, csütörtökön "nyomtam" egy éjszakát, most szombaton rövid szolgálatom van, és holnap lesz egy pihenő napom.

Itt nincs ünnep és nincs hétvége. A másik nehézség, hogy nyaranta 12 kocsis vonatot is megkapok, ami teljességgel teljesíthetetlen, főként akkor, amikor tele vannak a szerelvények. Újabban rendőröket is beosztanak, ami jó dolog a mi védelmünkre. Persze ettől még kell ehhez a munkához lélekjelenlét. Ami ehhez a szakmához szerintem a legfontosabb az a tűrőképesség, emberbarátság, elszántság, és a határozott fellépés.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek