Hamvas Béla világnyelveken
2003/11/28 20:49
2358 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
"Imakönyv az ateisták számára? Éspedig olyan, amelyben észre sem szabad venni, hogy imádkozni tanít. Nagy dolog! Ezért - amint Nietzsche mondja - csak így szabad beszélni: cinikusan és ártatlanul. Elvetemülten és rafinériával, csaknem gonoszul okosan; ugyanakkor tiszta szívvel, derülten és egyszerűen, mint az énekesmadár."

Magyarországon a borról való elmélyült gondolkodás legfontosabb katalizátora Hamvas Béla 1945-ben írt, de csak 1988-ban megjelent esszéje, A bor filozófiája voltMegjelenése idején nem annyira a borra szomjúhozott a magyar intellektuel, mint inkább az addig elhallgattatott-elhallgatott, jó vagy rossz kéziratokban terjesztett, kevesek számára hozzáférhető, és ezért ezoterikusnak tűnő Hamvas Béla műveire.

Így állt elő az a paradox, ma már megmosolyogtató helyzet, hogy a szellemileg felvértezettnek vélt Hamvas Béla-rajongó, a jó bor fogalmának ismerete nélkül, csapnivaló-csapba való boroktól és borokért hevült. Jó borok nemigen voltak akkoriban, de azt már mindenki tudta, hogy a bornak mi a helye a világrendben, hogy a bor "hieratikus maszk", hogy a "vajastésztában sült vegyes darált húshoz" mit kell inni, vagy hogy "nagy ebéd után az első füst legyen szivar, éspedig kubai, vagy havannai". Aki pedig nem hallott még Hérakleitoszról, az jobb esetben sürgősen beiratkozott a könyvtárba.

A magyar borkultúra színvonala mára utolérte a Hamvas-kiadásét, s ha megengedhetjük magunknak, finomabbnál finomabb borok mellett akár több nyelven is olvashatjuk A bor filozófiáját. Az Editio M Kiadó gondozásában megjelent már németül és franciául, s hamarosan megjelenik az angol és az olasz nyelvű kiadás is. A művet külföldön is kiadták már dánul, szerbül és horvátul.

A bor filozófiája többszólamú mű. Az egyik szólam szatirikusan ateista-pukkasztó, és a kiéhezett pietistát "csaknem gonoszul okosan" végletekig provokáló. Hamvas ebben a szólamban annyi stílusregisztert szólaltat meg, hogy az olvasó csak kapkodja a fejét. Ha jól fülel, meghallhatja a kinyilatkoztató, a frivol, a játékosan álnaív, a mímelten infantilis, a szerepjátszó, bohóckodó komikus, olykor az imitáltan hisztérikus rohamot kapó eszelős hangját, mely Lukianoszt vagy Horatius-t, Krúdy Gyula Álmoskönyvét, vagy sok helyütt Swift vagy Karinthy Frigyes szatíráit idézi.

A másik azonban ironikus, pajzán és pajkos, szelíden bölcs, vidám és derűs, mint Anakreón, "ahogy Basilios látta álmában megjelenni", s aki "nyájas, mint maga a bor", szabad, békés és oldott, vagy önkívületben, a világtól megrészegülten himnikus, mely "tiszta szívvel, derülten és egyszerűen" szól, "mint az énekesmadár." A bor filozófiája - lévén a bor teátrális műfaj, az "itt és most" megismételhetetlen tüneménye - nem borkatalógus.

Nem is a bor kultúrtörténete vagy ideológia, hanem oldottan megtanulandó himnusz és imádság (nem csak ateistáknak) és egyben megszívlelendő szatíra (nem csak ateistáknak), melyet hamarosan bármely világnyelven, bármikor, bárhol és bárhogyan, de lehetőleg a Balaton déli partján, aratás előtt két nappal, tücsök-ciripeléses alkonyon, a verandán, 6-8 fokra behűtött és (nem műanyag!) borhűtőben tárolt könnyű badacsonyi bor társaságában, nagyobb közönség előtt, állva, fennhangon érdemes olvasni. "Végül is" (ebben a zajos magányban úgyis) "ketten maradnak/Isten és a bor".

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek