'Hogyan csináljunk sajtos szendvicset?...' - problémamegoldó játék
Ferenczi Anita
2003/09/19 15:03
1917 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A játékos problémamegoldó feladat elvégzésekor a cél az osztály együttműködési szintjének felmérése, a többi járulékos célként a feladat megoldásából következően adódik.

A játék résztvevők

  • egy kis létszámú osztály
  • 1 fő játékvezető, pedagógus vagy animátor
  • 1 fő oktatástechnikus, a videó vagy fényképezőgép kezelésére

Létszám: 12 fő

A játék céljai

Közösségi célok

  • közösségformálás
  • csoportösszetétel, csoportkohézió felmérése
  • csoporton belüli kommunikáció megfigyelése
  • szociometriai felmérés első állomása

Kommunikációs célok

  • a téves kommunikációk megfigyelése
  • vitakészség fejlesztése

Fejlesztendő területek

  • önkontroll, önismeret fejlesztése
  • társismeret fejlesztése
  • feladattudat erősítése
  • feladatmegosztás megfigyelése
  • feladattartás megfigyelése
  • kooperativitás
  • figyelem fejlesztése

A feladatot több szemszögből meg lehet közelíteni, természetesen ez is csak egy lehetséges változat. A feladat elvégzésekor az osztályomban az elsődleges célokat az osztály együttműködési szintjének felmérése határozta meg, a többi járulékos célként a feladatmegoldásából következően adódik.

A játék ideje

2 és ½ tanítási órát használtunk fel a következő bontásban:

  • 1. óra feladatmegoldás + elsődleges értékelés
  • ½ - a magyaróra elején leírták, hogy mi is történt az órán
    - 2. óra a feladat értékelése

Helyigény

praktikusan az iskolai konyha, vagy ebédlő, de ha ilyen nem áll rendelkezésünkre, akkor egy osztályterem is megteszi

Kellékigény

  • A feladat hibátlan megoldásához: zsömle, sajt, vaj, kések, tányérok, szalvéták- de ezeket a kellékeket a gyerekeknek maguknak kell beszerezniük, előteremteniük! (a feladat megoldása előtt én nem készítettem elő eszközöket, de még sajtot és zsömlét sem vettem. Ha osztályteremben csináljuk, akkor bevinnék olyan eszközöket, amelyeknek semmi köze a sajtos szendvicshez pl.: lábas, serpenyő)
  • jó, ha tudjuk rögzíteni videokamerára ▪ videolejátszó és tévé az utólagos visszanézéshez, elemzéshez

Előkészítés

▪ Videokamera vagy fényképezőgép előkészítése
▪ Megfelelő eszközök előteremtése (nem jelenti, hogy ki kell rakni eléjük)

A játék indítása

"Az a feladatotok, hogy minél rövidebb idő alatt készítsetek sajtos szendvicset! A feladatot akkor tekintem késznek, ha valamennyien az asztalnál ültök és azt mondjátok, hogy kész van!"

A játék menete

A feladathoz semmilyen segítséget nem kaptak, nekik kellett boltba menni, megvenni a szükséges hozzávalókat. Kizárólag moderáló szerepet töltöttem be, nem mondtam meg, hogyan kell csinálni, de szóltam, ha már égett a melegszendvics a sütőben!

Beavatkozás CSAK közvetlen balesetveszély esetén!

A pedagógus feladata a feladatmegoldás alatt: a folyamatos figyelem és a biztonság megteremtése.

A játék zárása

A gyerekek megehették az általuk elkészített szendvicset, csendesen beszélgetve, arról, hogyan érezték magukat a játék alatt. Ez természetesen még nem a végső elemzéses értékelés volt, hanem csak az elsődleges érzelmi visszajelzések megfogalmazása. (Mivel az év első alkalma volt, így a " Jól." "Nagyon jól." Megfogalmazások túlsúlyban voltak, ilyenkor irányított kérdésekkel kíváncsiskodtam) Mint mindig az utolsó pillanat mégiscsak a rendrakásé, takarításé, eszközök visszaszállításáé.

Értékelés

Többlépcsős

  1. a gyerekek a következő órán leírták, hogy mi történt a játék során
  2. A pedagógus egyedül megnézi a videót és megfogalmazza kérdéseket, és az előzetes céloknak megfelelően elemzi a játékot, felkészül a közös elemzésre
  3. a videó közös megtekintésével értékelő kérdések útján (2-3 nap múlva)
  4. visszakapják az írásaikat, melyre korábban leírták élményeiket, ezt kiegészíthetik, hogyha eszükbe jutott valami, írják le
  5. az iskolapszichológus is véleményezi a feladatmegoldást
  6. iskolapszichológus és pedagógus közösen kidolgoznak egy fejlesztési tervet az osztály közösségformálására

A gyerekek véleményei (betűhíven...!)

"Behív nikinéni minket az étkző részlegbe, leűltet minket ere elmeséli hogy szendvicset kel csinálni. azt mondta Niki néni hogy, kezgyűk el ere mintha az elefántok áltak volna föl. Én ültem a széken. Miközben mindenki a szekrényeket nyitogatják. Ere én azt mondtam, hogy áljatok meg és beszéjük meg ki mit csinál. Nagyából megbeszéltük, hogy elkel meni a boltba. Sziszi meg a tibi elmenetek a boltba veni 30 dk sajtot 13 zsömlét és vajat. Miután viszaértek nagyából mindenkinek volt mit csinálni. Én bekapcsoltam a szendvics sűtőt és sütötem őket nem a gyerekeket! a zsömléket. Valak i megterítet és valaki elment tejáért. Viszonylag elég jol megoldotuk a feladatot. Végülis meleg zsömlét olvat vajat és kecsöpöt ettünk, meg teját ittunk." (súlyosan dyslexiás és dyskalkuliás gyermek írása)

" Hát felem az történt hogy amikor a Szilveszterrel kimentünk a boltba utána kezdődött a nagymunka nagyon emlékezetes volt ez a nap és leszis emlékezetes. Enyi történt velem."

Később ezt írta hozzá:

"Azt tetszett nekem hogy végre tudtam egyszer dolgozni a barátaimmal."

" Nagyon király volt bár én igazából nemis láttam semmit de még csak be se kapcsolódtam a munkába hanem végig aludtam az egészet. Ugyan nem sikerűlt teljesen kikapcsolódnom mert mindig valaki nyaggatott, de azért jó volt hogy nem csináltam semit, de amire elkészült a finom sajtos szendvics amiből egyébként repetát is ettem felébresztettek és odakisértek a hejemre és tökjóleset mert elfogot a törődés meleg érzése amit nagyon rég éreztem ( olyan volt mint egy álom."

" Egy kicsit rossz volt, hogy nem csináltunk semmit meg jó is mert kíváncsi voltam hogy a fiúk hogy csinálják."

A pedagógus értékelése

Fantasztikus élmény ( előzetes jóslásokba bocsátkozva azt feltételeztem, hogy összevesznek és 45 perc alatt nem lesznek kész) volt végignézni a nyüzsgő hangyák gyülekezetét, ahol munkamegosztás folyik. A fiúk egymás mellett állva láncszerűen készítették a szendvicseket, miközben a lányok megterítettek. Mindezt 22 perc alatt és a feladatmegoldás alatt nem volt veszekedés sem.

A gyerekek véleményeiből kiderül, hogy a munkamegosztás még nem teljesen tökéletes, de jól érezték magukat vagy a feladat megoldása közben vagy a megérdemelt (nem megérdemelt) jutalom elfogyasztásakor. Mégis egy gyermeknek sem jutott eszébe az, hogy ő nem ehet, mert nem csinált semmit.

Érdekes volt megfigyelni a gyerekek csoporton belüli mozgását, a verekedés kialakulását (hát még visszanézni azt!), a munkamegosztást, a feladattudat hullámzását, a feladat közbeni tudatos munkavégzést, a feladat nélküli állapot viselkedésformáit.

Saját önkontrollnak is megfelelő, hiszen saját feladatközlésünket, mondatainkat, mozgásunkat a gyerekek között is megfigyelhetjük.

A játék változatai

  • eszközöket bocsátunk a rendelkezésükre, de mindenfélét és ki kell válogatniuk, hogy mi szükséges a feladat megoldásához
  • mielőtt a feladathoz hozzákezdenek, kaphatnak időt arra, hogy megtervezzék a feladatot

Az ötlet

  • Jamie Walker: Feszültségoldás az iskolában - Nemzeti Tankönyvkiadó - a könyvben az eredeti változat megtalálható
  • Érdeklődés, tapasztalatok, tanácsok: kovacs_nico@yahoo.com

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek