Innovatív oktatási terek – Az új finn alaptanterv nyomában
2018/03/13 08:00
1615 megtekintés

Noha a finn iskolai eredmények világszerte elismertek, az elmúlt 20 évben bekövetkezett gazdasági változás, a digitalizáció, a meglévő szakmák eltűnése 2014-ben a finn szakembereket az oktatás megújítására, új alaptanterv kidolgozására ösztönözte. De vajon miben újítanak a finnek és hogyan használják a tereket? Erre ad választ a Lauttasaari Általános Iskola és a Kalasatama Általános Iskola berendezése, ahol már az új tantervhez igazodva alakították ki az oktatási környezetet.

Mivel a szakmák nagyon gyorsan változnak, így a finnek azon kompetenciák fejlesztésére helyezték a hangsúlyt, amelyek segítségével a jövőben könnyebben boldogulhatnak a diákok. A tanterv nem a konkrét tananyagra fókuszál vagyis, hogy mit, hanem arra, hogyan sajátíthatják el a diákok az új ismereteket.

Emellett olyan átfogó kompetenciák fejlesztése kerül a középpontba, mint pl. az infokommunikációs technológia használata, a kultúrák közötti kommunikáció, az aktív részvétel a társadalomban és a vállalkozói ismeretek.

A természettudományok esetén a jelenségalapú (gyakorlati megfigyeléseken alapuló) oktatás kap nagy szerepet és az interdiszciplináris megközelítés. Az új oktatási formával azt szeretnék elérni, hogy a tanulók minél több kérdést tegyenek fel, és feléledjen a kíváncsiságuk az adott téma iránt.

Az értékelést a tanárok arra használják, hogy felmérjék a gyerekek ismereteit esetleg hiányosságait, és nem arra, hogy megkülönböztessék őket. A tanítást próbálják személyre szabni, és az a cél, hogy a diákok aktívan részt vegyenek a saját jövőjük megteremtésében.

finn1
finn2

Innovatív terek a Lauttasaari ás Kalasatama Általános Iskolákban

Az iskolákat arra ösztönzik, hogy felkeltsék a diákokban a tudás iránti vágyat és a tanulás iránti szeretetet, ezért olyan tereket hoznak létre, ahol a gyerekek jól érzik magukat. A folyosókon több olyan sarok, kuckó is van, ahová behúzódhatnak, ahová leülhetnek és szabadon játszhatnak.

A tanulási terek sem hasonlítanak a megszokott osztálytermekhez, hiszen olyan bútorokkal és kiegészítőkkel vannak ellátva, amelyeket könnyedén lehet mozgatni, így a tanárok úgy rendezhetik át a tereket, ahogyan szeretnék, alkalmazkodva az óra igényeihez és a témához.

A terek sajátos használatára nagyon jó példa a Lauttasaari Általános Iskola és a Kalasatama Általános Iskola is.

LAUTTASAARI ÁLTALÁNOS ISKOLA (Lauttasaaren ala-asteen koulu)

finn3 A Lauttasaari Általános Iskolaa legnagyobb általános iskola a fővárosban. Jelenleg 910 gyermek tanul itt és számuk folyamatosan nő.

Az iskola több épületet ölel fel, a legújabb iskolai terület egy cégek által bérelt épület 3. emeletén található. A gyerekeknek külön feljárót építettek, így nem zavarják az épület többi ’lakóját.’

Az iskola legújabb részének berendezésénél már az új tantervhez igazodtak: innovatív oktatási tereket alakítottak ki úgy, hogy a tervezési folyamatba bevonták az iskola tanárait, sőt még a gyerekek véleményét is kikérték. A vállalkozó szellemű pedagógusok és a designerek kis munkacsoportokban összeültek, hogy minél praktikusabb és minél kényelmesebb tereket hozzanak létre a gyerekeknek.

Az előtérben minden gyereknek van külön szekrénye, ahová bepakolhat, de a finn mentalitásnak megfelelően ezeket a szekrényeket nem zárják, mert mindenki tiszteletben tartja mások értékeit.  

finn4
finn5

Az előterekben a szekrényeken kívül fejlesztő játékok is vannak, ahol egyensúlyozhatnak vagy mászhatnak a gyerekek

finn6 A tornateremben a padlón található minták segítenek a gyerekek készségeit fejleszteni a különböző játékok által. S bár a hó miatt nem látszódott, az udvar is tele van színes mintákkal, amelyek egy-egy mozgásos játék alapját képzik.

Az iskola tanulási terei úgy vannak kialakítva, hogy egyszerre több osztály is elférjen bennük, hogy közös feladatokat végezhessenek és együttműködjenek.

Az osztálytermek többsége nyitott tér, ahol egyszerre általában két osztály dolgozik együtt. Persze felmerülhet a kérdés, hogy vajon hogyan tud két tanár egyszerre tanítani egy teremben úgy, hogy ne zavarják egymást. Nos, a finnek erre is megtalálták a megoldást, hiszen külön hangtechnikusokat alkalmaztak a tervezésnél, így a terek úgy vannak kialakítva, hogy a lehető legkevésbé zavarják egymást a tanítás közben. Sőt a tantermek burkolata is olyan, hogy ha a gyerekek szaladgálnak, akkor nem dübörög az egész ház. 

finn8
finn9

Tantermek a Lauttasaari Általános Iskolában

A tantermekben a bútorok nem pusztán kényelmesek, de nagyon könnyen mozdíthatók is, így nem okoz problémát a csoportok alkotása, a kollaboratív tanulás.

Az elektronikus eszközök közül digitális képernyőket használnak, nem interaktív táblát, hiszen így bármit kivetíthetnek a képernyőre, amihez nem kell külön szoftver. Osztályonként 10 laptop van fenntartva az iskolában, továbbá azok a gyerekek, akiknek a szülei hozzájárulnak, használhatják digitális eszközeiket (tablet, telefon, számítógép) az iskolában.

A tervezésénél nem pusztán a tanárok, de a gyerekek véleményét is kikérték, éppen ezért nem meglepő, ha az iskolában sétálva belefutunk egy nagy nyugágyba. Bár a folyosók nyitottak mégis sok olyan hely van, ahová be lehet húzódni, ’be lehet kuckózni’, ahol a szünetekben vagy az órák után össze lehet ülni.

finn10

finn7

Kuckós helyek az iskolában

A gyerekek kérését teljesítették azzal is, hogy az egyik terem lépcsős elrendezését úgy alakították ki, hogy bebújhassanak a lépcső alá. Emellett a nagy térképek megjelenése a falakon is nekik kedvez. A térkép-falak egyébként úgy vannak kialakítva, hogy whiteboard markerrel lehet rájuk írni, továbbá mágnesek, így korongokkal be tudják azt is jelölni, ha valahová ellátogatnak.

finn11
Lépcsős tanterem
finn12
Nyugágy és beülős terek a gyerekeknek
finn13
Kis könyvtár a gyerekeknek
finn14
Írható térképes falak a folyosón

KALASATAMA ÁLTALÁNOS ISKOLA (Kalasataman peruskoulu)

finn15

Ez az iskola Helsinki másik felében helyezkedik el, ide nem pusztán általános iskolás diákok járnak, hanem már ovisok is.
Az iskola 2016-ban épült, külön pályázatot írtak ki a megtervezésére.  Itt is érvényesül az az elv, hogy a gyerekeknek vannak saját tereik, ahová leülhetnek szünetekben, továbbá a falak többsége fehér, amelyet rendszerint a gyerekek felragasztott rajzai díszítenek.

finn16
finn17

Folyosói terek a Kalasatama Általános Iskolában

Ebben az iskolában több a zárt tér, itt nem tanulnak az alsós párhuzamos osztályok egy teremben, de van egy közös tér, ahonnan a három osztály termei nyílnak. Itt dolgozhatnak és tanulhatnak együtt a gyerekek, ha közös foglalkozásuk van.

finn18 Közös tér az osztályoknak

Ebben az iskolában sincs okostábla, csak kivetítő.  Az épület technikai eszközökkel is nagyon jól felszerelt, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a zenei eszközök milyensége pl.: Roland elektronikus dobfelszerelés, a Yamaha szintetizátor vagy a számtalan tam-tam dob.

Az iskola a gyakorlati oktatást támogatja, ebből adódóan, még az iskolai levegőt keringető rendszer is ablakos, és van egy értelmező rajz is arról, hogyan működik.

Az osztálytermek szintén nagyon színesek és könnyen átrendezhetők, a gyerekek ezért szabadnak érezhetik magukat, hiszen nem pusztán a módszertan, de a terek és az iskola felszereltsége is adott ahhoz, hogy fejlődjenek és minél kreatívabb felnőttekké váljanak.

finn19
finn20

Tantermek a Kalasatama Általános Iskolában

Az iskolai oktatás nagyon fontos szerepet játszik Finnországban. A tanári pálya nagyon elismert, csakis a legjobbak mehetnek el tanítani, és még az óvónők is egyetemi végzettséggel rendelkeznek.

Az iskolák nagyon hasonló szinten vannak, nincs megkülönböztetés jobb és rosszabb intézmények között, hiszen mindenhol a legjobbak tanítanak. Az oktatást támogatják és folyamatosan fejlesztik, a megújuló igényeknek megfelelően. Ingyenes a tankönyv és az iskolai étkezés is.

Ezeket az iskolákat látva az ember elfogult lesz, hiszen olyan módszerekkel és olyan eszközökkel dolgozhatnak a pedagógusok, ami nagyon kevés helyen adatik meg. Az pedig, hogy az új tanterv, és az új módszerek mennyire válnak be, pár év múlva fog megmutatkozni a különböző kutatások eredményeiből. Ám önmagában a tény, hogy a változó világot ilyen mértékben szeretné követni az oktatás az nagyon dicséretes, mert itt látni lehet, hogy nem csak elméleti, de gyakorlati szinten is tesznek azért, hogy a jövő generációja a lehető legjobban boldoguljon, sikeres legyen. Ez egy követendő példa, ha egy sikeres, könnyen alkalmazkodó és érdeklődő generációt szeretnénk felnevelni, hiszen ez az alapja a jövőbeli jól működő társadalmaknak.

Tóth Boglárka

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek