Iskolaelőkészítés otthon
Szendrei Judit
2003/09/04 10:09
3407 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az elsősök szülei szorongással vegyes izgalommal tekintenek az elkövetkező hetek elé. Vajon megállja-e a helyét gyermekük immáron kisdiákként? Gyakoroljuk-e vele egy kicsit a számolást, hiszen húszig már egész jól megy neki, vagy tanítsuk meg leírni a nevét, esetleg az óvodai dalokat, verseket ismételjük át? Mint mond erről a szakember?

- Az iskolásdit inkább hagyjuk a tanítónénikre, mi szülők inkább arra koncentráljunk, hogy gyermekünk pozitív várakozással, félelmek nélkül tekintsen az iskola elé! Ha eddig a korának megfelelően, önfeledt óvodásként élte az életét, akkor mindent megtettünk azért, hogy iskolaérett legyen.

A tanulásra való előkészületek valójában már az óvodás korban elkezdődnek, hiszen a kicsiket fokozatosan megtanítjuk egyedül öltözni-vetkőzni, étkezni és tisztálkodni, a foglalkozásokon egyre hosszabb ideig tudnak csendben, egy helyben ülve figyelni, s játék utáni rendrakást is egyre inkább önállóan végzik. Mindezzel észrevétlenül már az iskola felé terelgetjük őket. A kicsik szinte bármelyik hétköznapi tevékenységét felhasználhatjuk arra, hogy az iskolás életformára eddzük őket, mert a gyermek természetes fejlődése, spontán tevékenykedése többnyire egyben előkészület is a következő életszakaszra.

Iskola-előkészítő irányítgatásunk során elsősorban azzal kell számolnunk, hogy a gyerek könnyebben sajátít el olyan ismereteket, melyekhez élményei, érzései kapcsolódnak, jobban visszaemlékezik azokra a dolgokra, melyeket közös játék vagy mesélés közben hallott. A gyermek számára érzései teszik a világ jelenségeit lényegessé vagy érdekessé, ezért van az, hogy pl. a hét napjai közül a vasárnapot jegyzi meg először, amikor otthon van az egész család, vagy, bár parancsszóra nem tud még negyed óráig csendben, mocorgás nélkül ülni, bújócska közben akár hosszabb ideig is megteszi ezt.

A gyermekenciklopédiák és színes-rajzos ismeretterjesztő könyvek tehát hasznos ismereteket közölhetnek a ragadozókról, az őshüllőkről vagy az ember belső szerveiről, de a kicsi érdeklődését csak akkor fogják igazán megragadni ezek az ismeretek, ha előtte sok mesében hallott már farkasról és sárkányról, vagy, ha nemrég maga is orvosi vizsgálaton, esetleg műtéten esett át. Nem kiragadott ismereteket kell tehát átadnunk, hanem a mindennapi játékba, beszélgetésbe kellene minél több hasznos ismeretet beleszőnünk, hiszen a kicsi olyankor úgyis lépten-nyomon kérdez.

Az utóbbi évtizedekben divatba jöttek az olyan játékszerek, melyek nemcsak lekötik, elszórakoztatják a gyereket, de lehetőleg képességeit is fejlesztik. A különböző okosító, készségfejlesztő és ismeretterjesztő eszközök terén ma már az újszülöttek is szinte a bőség zavarával küszködnek. Ma már egy gyermeke előmenetelére valamit is adó szülő nem meri megkockáztatni, hogy ne legyen a kicsi polcán legalább egy-két memória, kérdezz-felelek , vagy betűs-számos kirakó játék. Ezek kétségkívül fejlesztő hatással lehetnek az ovisokra, már ha hajlandóak szabályosan játszani velük, legtöbbjük azonban nem kedveli őket, vagy szíve szerint máshogy, a saját szabályai szerint rakosgatná a kis képeket és érdekes alakú számokat.

A kicsik tervező- és alkotókészségét leghatásosabban az építő, összerakó játékok fejlesztik, ezek közül is inkább azok, melyekben egyszerű, variálható elemekből sokféle építményt lehet létrehozni (pl. építőkocka), és nem azok, ahol az elemekből csak egy előre meghatározott modellt lehet egyféleképpen összeszerelni. Ez utóbbiak bonyolultsága sokszor el is veszi a gyerekek kedvét az építéstől, vagy egyszerű ügyességi próbává teszi a kirakósdit.

Az építő játékot játszó gyermek különösen akkor találékony és lelkes, ha nemcsak úgy épít valamit, hanem valamilyen mesét, kitalált cselekményt is költ a művéhez. Az ügyetlenebb, építésben bátortalanabb gyerek kreativitását, lelkesedését gyakran csak a játék közben költött történet szabadítja fel igazán. Ha ezen a téren szeretnénk ügyesíteni csemeténket, ne arra kérjük, hogy instrukcióink szerint vagy előre épített modell alapján építsen, hanem a mesebeli várat, a vidéken látott állatfarmot vagy vasútállomást építsük meg együtt.

Ugyanezt a szemléletet érdemes követni a rajzolásnál, az ábrázolókészség fejlesztésekor is. Mindenféle bonyolult ábra és előrerajzolt állatfigura másoltatása helyett legyen a rajzolás történetmondás, mesélés is egyben. A ceruzafogást és a határozott vonalvezetést sem kell külön tanítani, mert a kicsi ezt elsajátítja, ha alkalmat adunk rá, ha sokat festhet, rajzolhat, vághat és ragasztgathat. Minél nagyobb a papír, annál felszabadultabban fog a rajzoláshoz a gyerek, s közben egyre jobban megtanul bánni a rendelkezésre álló felülettel.

Minél többféle színes ceruzát adunk, annál élénkebben indulhat be a fantáziája. Ne ütközzünk meg rajta, ha esetleg pirosra rajzolja a bokrot vagy zöldre napot, hiszen a színezés örömet adó játék, nem jelenti, hogy a kicsi ne tudná, minek milyen színe van a valóságban.Általában ne korrigáljuk, ne oktassuk ki, hogy "de hiszen a süninek nincs is farka", inkább hagyjuk, hogy fantasztikus rajzát mesélhesse, mert ezzel is képzeletalkotó kedvének engedünk szabad utat.

Ha az íráshoz hasonló aprólékos rajzolgatást, türelmes sormintagyártást akarjuk fejleszteni egy kicsit, akkor se valamilyen munkafüzetet vegyünk, mert azt a legtöbb gyerek unja, hanem inkább a babaszobába csináljunk kis mintás terítőt, vagy a nagymamának ajándék könyvjelzőt. Az iskolára való felkészülés, az óvodai vagy otthoni készségfejlesztés tehát nem kell, hogy nyűgös, fárasztó munka legyen, hiszen a kicsik spontán, önfeledt játéka is egyfajta munka, felkészülés az elkövetkező évek feladataira.

Képek

  • http://www.scope.org.uk/earlyyears/images/parents/13image4.jpg
  • http://www.rcis.org/Studentprojects/Kindergarten/k%20plants%20for%20web/P1010004.JPG
  • www.sccedu.org/ home_schooling.html

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek