'Játssz bizalommal!'
2003/06/29 13:02
1363 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
"A gyermek szempontjából nem az a lényeges, amit ő tesz a játékkal, hanem, amit a játék tesz ővele." (Jeremy Cherfas) Amiből az következik, ha felnőtt veszi birtokba a játékot, a játéktárgyat, illetve a játék szabályrendszerét, akkor visszaáll a rend, és az lesz fontos, amit ő tesz a játékkal.

A fenti képen Yoko Ono különös, egyszínű fehér sakk-készlete látható. A mű címe:Játssz bizalommal. Próbáljátok meg értelmezni az alkotást!

A felnőtt/tinédzser is olykor homo ludens, még akkor is, ha éles határral különíti el a játékot a komoly dolgoktól, különösen a munkától, tanulástól, miközben - és ez igen nyilvánvaló -, sokszor igen keményen dolgozik játék közben, de van, amikor könnyed játszadozásnak tekinti a munkát, tanulást.

Johan Huizinga a törvényeket, a rendet, a mesterségeket, a művészetet, a bölcsességet és a tudományt is a játék ősi talajából származtatja.
Homo ludens. A játékos ember. Ha valaki megtestesíti ezt az emberi eszményt, az nem más, mint a művész.

Most két olyan kortárs művészt mutatunk be, akik a művészet nagy, kollektív játékában időnként valódi játéktárgyakkal "játszadoznak".
Bartha SándorInstallációit gyakran playmobilokkal népesíti be. A kedves kis figurák nem egyszerűen elhagyják a gyerekszobát, hanem igen komoly, a felnőttek világát idéző szerepekbe bújnak, mely szerepeket a hozzájuk társított, jól ismert tárgyainknak köszönhetik. Jut eszembe: a gyerek is a nagyok világát idézi meg a játékban. Most nézzük azt a művét, melyben egy irodaszékhez kötött elemes kisautó egy kinyitott atlaszt vontat maga után, melyen a már említett figurák éppen Kelet-Európán állnak. Mi más lenne ez, ha nem szimbolikus megjelenítése a kelet-európai népek sorsának? 2000-ben volt látható a Ludwig Múzeumban a nagyszabású A Fal után / After the Wall című kiállításon Zbigniew Libera felkavaró, már-már sokkoló erejű munkája. A lengyel művész korunk egyik - méltán - közkedvelt, igen kreatív építőjátékát használta föl arra, hogy megidézze a II. világháború halálgyárait, a szörnyű emlékű koncentrációs lágereket. Gondoljuk el, a véreskezű diktátorok is voltak gyerekek, akiknek buksiját elégedetten simogatta meg édesanyjuk, amikor gyönyörű palotákat, városokat emeltek az ártatlan építőkockákból. Feladatok:

- Rendezzetek kiállítást az otthonról hozott játékokból! Különböző szempontok szerint csoportosíthatjátok a játékokat (milyen életkorhoz kötődik, utánzó játékszerek: állat, baba, katona stb., játékfegyver, házak, berendezési tárgyak stb.)
- Írjatok rövid történetet (humorosat, szomorút) egy-egy játéktárgy főszereplésével! Dolgozhattok párban, esetleg kiscsoportban is.
- Készítsetek egy rövid (animációs) filmet egy vagy több játékfigurával! Ez lehet egy hosszabb projekt feladata is.


Kislexikon:


Johan Huizinga (1872-1945) holland kultúrtörténész. Véleménye szerint a történész tevékenységét közelíteni kell a művész munkájához. Huizinga idegenkedik az általános fogalmaktól: a korokra jellemző érzelmi atmoszférát szeretné megragadni. Fő művei: A középkor alkonya (1919), A holnap árnyékában (1935), Homo ludens (1938)

Installáció - egy adott térnek, térrészletnek a művész által választott tárgyakkal való berendezése.

Ajánlott irodalom:
Cherfas Jeremy - Lewin Roger: Nem csak munkával él az ember, Gondolat, Budapest, 1986

Hemrik László

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek