Közgáz élesben - diákvállalkozási programok
Bognár Bálint
2003/02/07 11:35
591 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sokan tanulnakvalamilyen formában gazdasági ismereteket, de ezek alkalmazását a tankönyvek alapján nem lehet megtanulni.

Rengeteg diák tanul manapság közgazdaságtant, számvitelt, marketinget stb. Ezek mind fontos és hasznos dolgok, főleg ha valaki később az üzleti életben próbál majd szerencsét. Az azonban, hogy valaki a tankönyvek alapján megtanulja a különböző gazdasági ismereteket, még nem biztos, hogy elegendő ahhoz, hogy mondjuk saját vállalkozása élén megállja a helyét. Ezeket az ismereteket a gyakorlatban is jó kipróbálni, tapasztalatokat gyűjteni arról, hogy igazából hogyan is kell egy vállalkozás tevékenységét megtervezni, irányítani, a termékeket beszerezni vagy megtermelni majd értékesíteni, a céget népszerűsíteni stb.

Erre kínál lehetőséget a Young Enterprise (YE) és a Junior Achievment (JAM) program. Mindkét programot külföldön indították el (az előbbit Nagy Britanniában, az utóbbit az Egyesült Államokban), és a kilencvenes években honosították meg őket Magyarországon a programokat hazánkban működtető Alapítványok. Lényegük, hogy gyakorlati oktatás révén ismertetik meg a diákokat a legfontosabb gazdasági ismeretekkel. A két program között vannak ugyan különbségek (például a YE csak középiskolásoknak szól, míg a JAM már 8 éves kortól foglalkozik a gyerekek oktatásával), de alapjában véve hasonlóak.

A lényeg a következő. A diákok kis csoportokat alkotva megalakítják saját vállalkozásukat, melyet egy éven keresztül (a JAM programban bizonyos esetekben csak fél évig) működtetnek, majd megszüntetnek. Ez tulajdonképpen egy játék, mely a gazdasági életben való ténykedést szimulálja. Ám ez a játék sokkal valóságosabb mint a Monopoly vagy a Gazdálkodj okosan! Itt valódi pénzről, valódi termékekről, vásárokról, szakmai versenyről van szó.
A dolog azzal kezdődik, hogy a diákok megalakítják vállalkozásukat. Nevet választanak (már az sem mindegy, hogy mi lesz a cég neve, hiszen a logo, a reklám szempontjából nagyon is fontos, hogy milyen a név), kitalálják, hogy mivel fognak foglalkozni, a tisztségeket kiosztják maguk között. A tevékenység sokféle lehet, termékek készítése és értékesítése, kereskedés, szolgáltatás. Ezek után a vállalat megkezdi működését. Ehhez persze tőkére van szükség (a YE programban például ezt úgy szerzik meg a résztvevők, hogy részvényeket bocsátanak ki). A fiatal vállalkozók tehát valódi pénzzel gazdálkodnak. A működés elsődleges színterei a vásárok, melyeken a vállalkozások értékesíthetik termékeiket, és egyben megmérkőzhetnek egymással, hogy kié a legjobb termék, legjobb logo, ki a legjobb kereskedő stb. Így tehát a cégek profitra tehetnek szert. A program végeztével a vállalatokat megszűntetik a résztvevők.

A vállalat létrehozásán kívül a programok számos kiegészítő eseményt, oktatást rendeznek. A JAM program például tartalmaz egy iskolai gyakorlati foglalkozást is, melyen egy speciális tankönyv segítségével, szituációs játékokon keresztül oktatják a tanárok a diákokat. Ezen kívül lehetőség van konferenciákon való részvételre, a gazdasági élet szereplőivel való találkozásra is. A YE szervez nyári tábort, ahol a leendő "vállalkozókat" készítik föl a feladatra tanárok és olyan diákok, akik már részt vettek a programban, és ismereteiket szívesen átadják a fiatalabbaknak. A legjobbnak bizonyuló vállalat pedig részt vehet az évenként megrendezett nemzetközi YE vásáron, ahol alkalma nyílik megismerni a külföldi vállalatokat is, és szert tehet a nemzetközi gazdasági életben hasznosítható tapasztalatokra.

A programok segítségével tehát a diákvállalkozók valóban megismerhetik a vállalkozások bonyolult világát. Kiderül, hogy mennyi mindenre kell odafigyelni, hogy az ember sikeresen bonyolíthassa üzleti ügyeit, és hogy milyen nagy szükség van azokra a
ismeretekre, amelyeket a gazdasági tantárgyak keretében az iskolában tanulnak.

E cikk szerzője maga is részt vett a YE programban, igazgatója volt egy részvénytársaságnak. A feladat bonyolultabb és izgalmasabb mint első pillanatra ígérkezik. Az ember hiába gondolja úgy az elején, hogy nem érdekli mennyi profitot szerez, vagy hogy jobb-e a többi vállalatnál. Amikor a "játék" elkezdődik, a szereplők valóban üzletemberekké és üzletasszonyokká válnak, kockáztatnak, befektetnek, izgulnak az elért eredmény miatt, hogy vajon sikere lesz-e az adott terméknek, jó-e a reklám, sikerül-e lekörözni a többieket. A program tehát nem csak a tárgyi tudás átadására alkalmas, hanem az üzleti élet légkörébe kalauzolja a résztvevőket. Így a diákok egyszerre gazdagodnak ismeretekkel és hangulatokkal.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek