Közgazdasági kisokos - A profitmaximalizáló vállalat
2004/08/31 07:39
638 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A vállalati döntések elemzéséhez, vizsgálatához meg kell ismerkednünk az időtáv és a hatékony szervezet fogalmával, valamint a döntéshez szükséges információk körével.

A közgazdaságtanban az idő fogalmát alapvetően nem a naptárhoz igazodva használjuk, hanem aszerint különböztetünk meg időtávokat, hogy egy-egy döntéshozónak milyen lehetőségei kínálkoznak a termelés feltételeinek megváltoztatására. A hosszú táv, az az időszakasz, amely alatt a vállalat az összes termelési tényezőjét képes megváltoztatni, azok mennyiségét növelni vagy csökkenteni tudja. Rövid távon a vállalat egy vagy több termelési tényezőjének módosításával képes reagálni a piaci eseményekre, azonban maradnak olyan tényezők is, amelyeket ennyi idő alatt nem tud megváltoztatni, így ezek fixnek tekinthetők. Nagyon rövid időtávnak azt a periódust tekintjük, amely ideje alatt a vállalat a termelés megváltoztatásával már nem képes reagálni a piaci feltételek változására.

Az időtávok relatív hosszát jól mutatja, ha például egy fagylaltozó és egy autógyár működését hasonlítjuk össze. Rövid távot jelent a fagylaltozó esetében 1-2 nap vagy akár 1-2 óra is, hiszen ennyi idő neki éppen elegendő arra, hogy reagáljon a piac változásaira, és kínálatát megváltoztassa. Így ha például egy iskolaigazgató rendelést ad le 1000 gombóc csokoládé fagylaltra, akkor erre a hirtelen keresletnövekedésre is viszonylag gyorsan képes reagálni, hiszen 1-2 óra alatt elő tud állítani néhány tégely fagylaltot. Viszont ha valamilyen különlegesebb fagylaltra mutatkozik igény, akkor elképzelhető, hogy 1-2 nap is beletelik, míg a szükséges alapanyagokat beszerzik. Az autógyárak esetében máshogy alakulnak az időtávok, a kínálat változására csak sokkal lassabban képes reagálni egy ilyen üzem. Gondoljunk például arra az egyszerű esetre mikor csak a szín tekintetében változik a megrendelés.

Ahhoz, hogy új festéket lehessen betölteni a gépekbe, célszerű először elhasználni az előző színt, de még ha ezt nem is teszik meg, akkor sem képes egy autógyár annyira gyorsan módosítani a termelését, mint a például a fenti fagylaltozó. Ennél csak nehezebb az az eset, amikor például a kétajtósról a négyajtós változatra kell átállnia egy autógyárnak. Ez az átszervezés - értelemszerűen - még jobban megnöveli a várakozási időt. Ezért az autógyár esetében a rövid táv - bár gazdasági értelemben ugyanazzal a jelentéssel bír - valós időben mérve sokkal hosszabb távot jelent, nagyjából egy egy naptól néhány hétig terjedő időszakot. A vállalat egészének hatékony működéséhez nem elég azonban, ha a termelés hatékony, hiszen létezik egy vállalatban több olyan támogató tevékenység is, amely nem kapcsolódik szorosan a termeléshez, de a vállalat zökkenőmentes működtetéséhez elengedhetetlen.

Ilyenek a számviteli, pénzügyi feladatok, az értékesítés és - talán az egyik legfontosabb - a vállalat irányítása, a különböző tevékenységek megszervezése. Fontos a fentieken túl, hogy a vállalatok szerkezete, szervezeti felépítése igazodjon a termelő tevékenység sajátosságaihoz, és folyamatosan kövesse a vállalat stratégiájának változását is. A hatékonyságnak azonban nem elégséges feltétele a vállalat megfelelő szervezeti felépítése, ez önmagában még kevés. A hatékonysághoz kell még az is, hogy a szervezet működjön, azaz a szükséges információk eljussanak egyik alkalmazottól a másikhoz, a felelősségi és döntési jogkörök mindenki által ismertek és mindenki számára egyértelműek legyenek, valamint fontos az is, hogy a vállalt célkitűzéseit mindenki elfogadja.

A maximális profit eléréséhez azonban még ez sem elég. A hatékony termelésen és a hatékony szervezeti működésen túl rendelkezni kell azokkal az információkkal, amelyek segítségével kialakítható a legjövedelmezőbb termelési szint. Az ehhez szükséges alapinformációkat a vállalat a piacról szerezheti meg. Megfigyelve a keresletet, az árat, a versenytársak kínálatát, a vállalat - bizonyos matematikai módszerek segítségével - képes olyan termelési szintet meghatározni saját maga számára, amellyel az adott keretek között a maximális profitra tehet szert.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek