Közgazdász helyett stewardess - a felvételi tanácsadás tapasztalatai II.
2004/04/28 09:17
897 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A felvételi tanácsadás tapasztalatairól szóló cikk második része

Az érdeklődők egy része általában kész elképzelésekkel érkezik a foglalkozásokra. Az ő kérdésük az, hogy ezek a pályák vajon passzolnak-e hozzájuk. Ahhoz, hogy valaki egy jó döntést hozzon, egyrészt ismernie kell saját magát - ami akár adott is lehet -, de ismerni kellene azt is, milyen jellemzői vannak a választott szakmának, területnek, milyen lehetőségeket tartogat például az emberekkel való kapcsolattartás területén, a munkabeosztás szabadságában, a munkatempó vonatkozásában, milyen életszínvonalat biztosít - ezeken is gondolkodni kell, hogy tényleg jó döntést hozzunk. Sok esetben nem csak személyes kvalitások és vonzalmak alapján választanak a fiatalok; gyakori például, hogy "rendes, pénzkereső" szakmát választanak maguknak azzal, hogy a tényleges érdeklődési körükkel szabadidőben, hobbiként foglalkozhassanak. "Gyakori eset ez a művészi érdeklődésűekkel, akik inkább elmennek jogot tanulni, és a hobbijuk lesz a színjátszás."
Léteznek egészen érdekes esetek is, vallja Kiss István. "Egy lány valamilyen gazdasági vonalon szeretett volna továbbtanulni, ugyanakkor érdekelte a szervezés, az emberekkel való kapcsolattartás. A második, vagy harmadik beszélgetésen felvetettem, hogy milyen érdekes, a tesztek eredményei a légi utaskísérő munkájára illenek a leginkább - és ekkor kiderült, hogy ő ezt már nagyon régóta fontolgatta magában, sőt egyszer már jelentkezett is. Tulajdonképpen az lenne a szíve vágya, hogy ezen a területen dolgozzon. Így hát megkerestük, hogyan tudja ezt megvalósítani."

Képesség-felmérés

Sokan többször is visszajönnek, esetleg újabb kérdésekkel azután, hogy a foglalkozásvezetővel közösen megtalálták a személyiségüknek leginkább megfelelő pályát. Ekkor a leggyakoribb kérdés az, vajon bírni fogja-e a tanulást, megvan-e a képessége hozzá, hogy elvégezze a szükséges tanulmányokat. "Ekkor megnézzük, megvan-e a szükséges kapacitás a figyelmi képességeiben, emlékezetében, számolási készségében, mellyel valószínűleg helyt tud majd állni az adott iskolában. A szorgalmat és a kitartást természetesen nem tudjuk bemérni, de azt igen, hogy a képességei meglennének-e hozzá."
Az ilyen képességfeltáró beszélgetések két-három alkalmat jelentő elfoglaltságot jelentenek, és más irányú képességeket illetve személyiségvonásokat is vizsgálni lehet. Például segítséget jelenthet a munkahelyi csoportba való beilleszkedésben, ha feltárják azokat a személyiségvonásokat, melyeket erősíteni kellene a munkatársakkal való sikeres együttműködés érdekében.

Amikor a szülő dönt

Nehezebb dolga van a szakpszichológusnak, ha valaki burkolt vagy nyíltabb szülői nyomásra készül egy bizonyos pályát választani, holott az talán nem is egyezik a saját elképzeléseivel és vágyaival. Ekkor nem elég kideríteni, melyek lennének a jelentkező számára az ideális pályák, de ezt valahogy "be is kell adni" otthon a szülőknek. A beszélgetéseken erre is lehet megoldásokat találni. Ugyanakkor a szakpszichológus arra is felhívja a figyelmet, hogy érdemes odafigyelni a szülők álmaira és elképzeléseire is, "elvégre a szülő ismeri 20 éve a gyermekét, és látja kívülről nap mint nap, hogy mit szeret csinálni, mivel foglalkozik. Kamaszkorban az emberek természetes módon lázadoznak minden ellen, ami korlátozza őket, és még a hasznos szülői ötleteket is elvetnék, de nekünk érdemes kibontani ezeket is, hogy mi a jó bennük, hogyan tudja használni őket a fiatal. Minél több forrásból dolgozunk annál jobb."

Bár az idei jelentkezések lezárultak, Kiss István nem tart attól, hogy munka nélkül maradna. Mostantól arra a generációra számít a foglalkozásokon, akik majd jövőre jelentkeznek a felsőoktatásba, és a fő kérdés számukra az, hogy a jelentkezéshez milyen tantárgyat, fakultációt válasszanak, mi az, ami az ő leendő foglalkozásukhoz a belépő lehet. Ugyanígy számít azokra is, akik már bent vannak a felsőoktatásban, és szakot, szakirányt kellene választaniuk, esetleg szakmai gyakorlatra kellene menniük, de nem tudják eldönteni hova, hogyan jelentkezzenek, milyen papírokat adjanak le, mit emeljenek ki az önéletrajzukból.
"Természetesen a tanácsadás nem úgy működik, hogy én megmondom, mit hogyan csináljon", foglalja össze Kiss István, "hanem ő szépen kiokoskodja magának a megoldást.



Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek