Kreatív gondolkodás - sikeres gyermek
2014/08/08 08:00
510 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A gyermek fejlődése során folyamatosan felmerülő kérdés, hogy vajon felnőtt korában elég talpraesett lesz-e, hogy megállja-e a helyét a világban? Nevelésük során elsődleges szempont, hogy olyan emberek legyenek, akik kreatívak, kíváncsiak, találékonyak és nyitottak a világ dolgai iránt. A kreatív gondolkodásra nevelés egyik titka a folyamatos tanulás.

children_with_teacher_draw_paints_in_play_room

Kreatív fejlődés?

Mi a kreatív gondolkodás? Hogyan fejleszthetjük a gyermekünk ebbéli gondolkodását, s hogyan fordíthatjuk mindezt a tanulás, az információk helyes elsajátítására? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ, amikor arra gondolunk, hogy gyermekük fejlődése során kellőképpen kreatív-e, gondolkodása során megfelelően él-e és használja a kreatív gondolkodás különböző elemeit.

Ha számba vesszük ezeket, akkor jól látható, hogy a kreatívitás egy meglehetősen titokzatos tulajdonság. Ha közérthetően szeretnénk megfogalmazni mindazt, amit ez a tevékenység jelent, akkor azt mondhatjuk, hogy a kreatívitás során a kreatív ember, kreatív eredményt hoz létre, kreatív gondolatai pedig ennek a célnak megfelelően rendszerint újak és eredetiek.

Kérdezzek?

A gyermek tanulása során 3 és 4 éves kora körül következik be egy olyan változás, amely során a gyerek megtanulja, hogy ne kérdezzen, és ne próbáljon meg találgatni, ha próbálkozásaira nem kap választ, hanem elfogadja, hogy az a helyes, amit a szülő mond és ennek hatására nem gyakorlja tovább azt a képességét, hogy a dolgok között kapcsolatokat hozzon létre. Pedig a gondolkodás kétféle folyamata közül az egyik öntudatlan, automatikus, míg a másik tudatos, akaratlagos.

E két agytevékenységhez kapcsolódó, funkciójában megkülönböztethető rendszerező elv egyrészről a megoldandó feladat elemeinek logikus elemzése, vagyis a kritikai megközelítés, míg az elemek más szemszögből történő megközelítése a kreatív gondolkodás.

A legtöbb feladat megoldásához mindkét típusú gondolkodásmód használatára szükség van, így a gyerekek oktatása és fejlesztése során mindkét gondolkodás mód kiaknázására szükség van. Éppen ezért, s főként ez a kreatív gondolkodására igaz, hogy kemény és hosszan tartó erőfeszítésére van szükség annak használatához.

Cél a gondolkodás

A gyermekkor éppen ezért fontos állomása a gondolkodásmód „kialakításának”, hiszen ebben a korban nyílik leginkább lehetősege arra az embernek, hogy különböző kreatív tevékenységeket kipróbáljon, s megtanulja, hogy erőfeszítéssel és kitartással érhet el valódi eredményeket.

Fontos kérdés a kreatív gondolkodás elsajátítása során, hogy az összefügg-e az intelligenciával, s hogy-e kettő kölcsönösen hat-e egymásra? Az kétségtelen tény, hogy minden gyermek képes valamilyen módon a kreatívitásra, és ennek megalapozása már ebben a korban előre vetítheti azt, hogy lesz-e annak folytatása.

Ennek ellenére nem bizonyított és nem állítható biztosan, hogy az intelligencia jelentős hatással bírna az eredeti és egyéni megoldások megtalálásában. Szülöként, tanárként, oktatóként, viszont arra kell törekedni, hogy megteremtsük a gyermek számára azokat a körülményeket, amelyek között a kreatívitás szárnyakat kaphat.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek