Kulcsszó: kukcsképességek II
2004/01/25 04:21
481 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A cikk második része

Mertens javaslata az volt, hogy az oktatásnak a hagyományos szakmai ismeretek és készségek mellett olyan kulcsképességeket is ki kell alakítani illetve fejleszteni, amelyek segíthetik a váltásokat, a változásokhoz való alkalmazkodást.

A képzésnek és oktatásnak - mint a problémamegoldáshoz szükséges képességek közvetítőjének - egy ilyen világban három dimenziót kellene szem előtt tartania
a) A személyiség kibontakoztatása, beleértve az egyéni problémák kezelésének képességét is
b) A szakmai egzisztencia megalapozása
c) Társadalmilag megfelelő és jelentős magatartás kialakítása

Ez a cél a szakmák meghatározásánál, illetve a képzési programok, módszerek kialakításánál is egyre inkább jelen van.

Mertens megközelítésén kívül többféle módszer is hangsúlyosan kezeli a kulcsképességeket. Ma már egyre többféle területen számolnak a kulcsképességekkel, pl. újabb képzési programok kidolgozásánál elengedhetetlen ezek beépítése. A munkakörök kialakításánál, értékelésénél, a munkaerő felvételekor egyaránt fontos a megítélésük.

Guy Le Boterf Dacum módszere és Mertens kulcsképesség fejlesztés módszere közt igen sok átfedés is található. A kompetencia-hálók, rendszerek meghatározásával, kialakításával dolgozó Dacum módszerben is, az egyes munkakörökhöz kapcsolódó általános- és speciális kompetenciák kialakításánál és fejlesztésénél, valamint a képzések tervezésénél kiemelten foglalkoznak a különböző kulcsképességekkel, illetve ezek fejlesztésével.


A cikk a Nemzeti Felnőttképzési Intézet támogatásával
az EU Munka-körök programsorozat részeként jelenik meg.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek