Kulcsszó: kukcsképességek II
2004/01/25 04:21
538 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A cikk második része

Mertens javaslata az volt, hogy az oktatásnak a hagyományos szakmai ismeretek és készségek mellett olyan kulcsképességeket is ki kell alakítani illetve fejleszteni, amelyek segíthetik a váltásokat, a változásokhoz való alkalmazkodást.

A képzésnek és oktatásnak - mint a problémamegoldáshoz szükséges képességek közvetítőjének - egy ilyen világban három dimenziót kellene szem előtt tartania
a) A személyiség kibontakoztatása, beleértve az egyéni problémák kezelésének képességét is
b) A szakmai egzisztencia megalapozása
c) Társadalmilag megfelelő és jelentős magatartás kialakítása

Ez a cél a szakmák meghatározásánál, illetve a képzési programok, módszerek kialakításánál is egyre inkább jelen van.

Mertens megközelítésén kívül többféle módszer is hangsúlyosan kezeli a kulcsképességeket. Ma már egyre többféle területen számolnak a kulcsképességekkel, pl. újabb képzési programok kidolgozásánál elengedhetetlen ezek beépítése. A munkakörök kialakításánál, értékelésénél, a munkaerő felvételekor egyaránt fontos a megítélésük.

Guy Le Boterf Dacum módszere és Mertens kulcsképesség fejlesztés módszere közt igen sok átfedés is található. A kompetencia-hálók, rendszerek meghatározásával, kialakításával dolgozó Dacum módszerben is, az egyes munkakörökhöz kapcsolódó általános- és speciális kompetenciák kialakításánál és fejlesztésénél, valamint a képzések tervezésénél kiemelten foglalkoznak a különböző kulcsképességekkel, illetve ezek fejlesztésével.


A cikk a Nemzeti Felnőttképzési Intézet támogatásával
az EU Munka-körök programsorozat részeként jelenik meg.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek