Lully, a király zenésze
2002/10/04 17:19
1423 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Jean-Baptiste Lully a "megfelelő helyen, a megfelelő időben!" született. A Napkirály fiatalon felfigyelt tehetségére, kapcsolatukból nemcsak barátság, de az európai zeneirodalom sok nagy műve is megszületett. Szerencsés találkozása ez a hatalomnak és a művészetnek.

Lully

Az 1670-es évek rendkívül meghatározó szerepet játszottak nemcsak a francia, hanem az egész európai zene történetében. Ehhez olyan emberek, alkotók és uralkodók szerencsés konstellációja kellett, mint amilyen XIV. Lajos és Lully volt. A művészet, legyen szó irodalomról, festészetről vagy zenéről, hosszú időn keresztül csak megfelelő mecenaturával a háta mögött születhetett meg. Ma nem gyönyörködhetnénk kiváló alkotásokban, ha nem létezett volna udvari kultúra, mely a művészet számára az anyagi hátteret biztosította. Szerencsére az uralkodóknak általában rendkívüli képességük volt ahhoz, hogy a tehetséget felismerjék és támogassák.

A kezdetek

Gyermekkoráról nem tudunk túl sokat, de annyi bizonyos, hogy a Napkirály udvari zeneművésze Firenzében, 1632. november 28-án Giovanni Battista Lulli néven látta meg a napvilágot. Kamaszként, bizonyos Guise lovag (Roger de Lorraine) vitte Párizsba Mademoiselle de Montpensier számára, aki az olasz nyelvet kívánta íly módon gyakorolni. A táncban és zenében tehetséges fiatalember húszévesen már az udvari balettkar tagja volt, ahol 1653-ban először lépett fel a Ballet de la nuit-ben, felkeltve az akkor mindössze tizennégy éves XIV. Lajos érdeklődését. Hogy helyzetén javítson, Lully zenetanulásba fogott, de valójában mindvégig autodidakta maradt. Kiváló érzéke volt az érvényesüléshez. hamar felismerte, hogy a király tánc iránti rajomgása az operával szemben a bellet-et részesíti előnyben. A Napkirály udvarában nem hangzott el zene, amelyben Lully tevékenyen részt ne vett volna. A királyi vonószenekar tagjaként maga alapította a Király huszonnégy hegedűse zenekart. Nem lehet eléggé hangsúlyozni ezt az egyszerű tényt. Miközben Európa vezető zenei országában is, Itáliában a hely és a pillanat szabta meg a zenekarok nagyságát, addig a Napkirály 24 hegedűse az első modern értelemben vett állandó zenekar Európában.

Jellemrajz

1661-ben zenei főfelügyelőként a miniszteri ranggal egyenlő státusba került, ekkor már jó barátságban volt a királlyal. Ezután kezdett el dolgozni Molier-rel, akivel új műfajt teremtettek: a comédie-ballet-et. Amikor az olasz opera hatására a franciául énekelt opera kezdte meghódítani a francia színpadot, maga is elkezdett zenés tragédiákat írni, melyekkel ohatalmas sikert ért el, végképp egyeduralkodója lett a francia zenének.

Romain Rolland zseniális Lully tanulmányából álljon itt egy részlet, amely remélhetőleg felkelti a téma iránt érdeklődők figyelmét:

Értelmes és közönséges arc. Busa szemöldök. "Kis fekete szem piros karikával kőrül-véve; alig látszik és alig lát", de ragyog az elmésségtől és huncutságtól. Húsos orr, duzzadó cimpákkal. Nehézkes orcák, fintorgó ráncok-kal keresztül-kasul szabdalva. Vastag ajak, nagy akara-tos száj, amely, ha éppen nem bolondozik, megvető kifejezést ölt. Kővér áll; közepén barázda húzódik végig. Erős nyak.

Paul Mignard és Edelinck iparkodnak megnemesíteni arcképeiken: lesoványítják, jellegzetesebbé teszik; Edelinck egy nagy, éjjeli ragadozó madár arckifejezését adja neki. Valamennyi arcképfestője közül legőszintébb lehet Coysevox, aki nem akart ünnepélyes arcképet festeni róla, hanem egyszerűen olyannak ábrázolta, amilyen a közönséges életben volt, csupasz nyakkal, csupasz mellel, durva és kesernyés arckifejezéssel.

Már Lecerf de la Viéville igyekezett kiigazítani hiva-talos arcképeinek hízelgéseit:
"Tudni való, hogy kövérebb és kisebb volt, mint ami-lyennek képei ábrázolják, egyebekben meglehetősen hasonlított hozzájuk, vagyis nem valami szép legény, arckifejezése élénk és sajátos, de nem nemes; fekete, a szeme kicsi, az orra vastag, száj nagy és előreugró, látása annyira rossz, hogy egy asszony szépségét is alig látta meg."

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek