Matekóra az erdei iskolában
Ferenczi Anita
2004/01/29 15:53
774 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az erdei iskolába általában a kikapcsolódás és az aktív pihenés kedvéért érkeznek a gyermekek. Ennek ellenére számtalan olyan elfoglaltság létezik, melyek keretében úgy taníthatjuk meg a diákokat a fizika vagy éppen a matematika alapvető műveleteire, hogy a gyermekek számára a játék közben szinte észrevétlen marad a tanító szándék.

Természetesen az olyan tantárgyakat, mint a földrajz, a biológia, a testnevelés, a rajz vagy a történelem, nagyon könnyű becsempészni a tábori programba. Ha azonban valaki azt szeretné, hogy tanítványai a matematika vagy bármely más elméleti alapú tantárgy gyakorlásától se essenek el egy hétig, mindenképp szükség lesz egy kis fondorlatra! Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani az alábbi ötlettel.

Matematikai akadályverseny 6. osztályosoknak

Nagyon komoly előkészítést igényel, de utána már majdnem "önműködő". Alakítsunk az osztályból 5 fős csapatokat úgy, hogy egy-egy csapaton belül legyen szuper, jó matekos, kevésbé jó és gyenge. A játék során mindenkinek lesz feladata.

Előkészítés

Be kell járnunk a terepet, s térképet rajzolni az útvonalról, méréseket végezni, elrejteni ezt-azt, kiírni egypár dolgot stb.

Induláskor a csapatok megkapják a térképet, amin bejelöltük a haladás irányát, s az akadályok helyét. Minden csapat vigyen magával íróeszközöket, vonalzót, füzeteket. A csapatokat kb. 10 percenként indítsuk.

  1. A diákok mérjék meg (vonalzóval) mekkora egy lépés, egy arasz, egy lábfej, s jegyezzék fel. Írják fel azt is, ki hány centiméter magas a csapatból. (Később az út során találnak a gyerekek egy táblát, melyre mi már kiírtuk, hogy mekkora egy gyerek lépése, arasza, s a későbbiekben az egységes mérés miatt ezt használják!)
  2. Mérjék meg, milyen hosszú a kis híd korlátja? Hány méter, hány centiméter? Hány darab rönköt használtak fel ehhez, ha egy rönk 1,2 m hosszú? Gyűjtsetek annyi kavicsot, amennyi rönk kellett a hídhoz, s hozzák magukkal!
  3. (a hídra van kiírva) Ha a kavicsok számát megszorozzuk egyharmaddal, majd hozzáadunk egy felet, az eredményhez adunk még 49 hatodot, s már meg is tudják, mennyi tobozt kell út közben összeszedniük. A következő feladatot csak az a csapat tudja megoldani, akinek pontosan ennyi kavicsa és toboza van! (4 kavics, 10 toboz)
  4. (a kis boltnál kell végrehajtani, ahol a boltos nénit előzőleg beavatjuk a játékba) A gyermekek vásárolhatnak valamit, s nem is kell hozzá pénz!Ha egy kavics=27 Ft, 4 toboz= 80 Ft, tudnak-e venni mindenkinek egy 60 Ft-os nyalókát, s ha igen, mennyi pénzük marad? (Meg is kapják a nyalókát, s ha nem jól mondják meg, hogy mennyi marad, akkor is megmondja a boltos néni, hogy: 8)
  5. 8 lépésre az úton továbbhaladva találnak 5 borítékot, meg kell oldaniuk a bennük lévő feladatokat (a feladatra ne írjanak semmit, és oda tegyék vissza, ahol volt). A borítékok jelzéssel vannak ellátva: könnyű, nehezebb, nehéz... Egy kartonra kiírva látható az információ, hogy a megoldásra 5 percük van, utána el kell innen menniük, a borítékoknak a helyükön kell lenni, ezt egy titkos segítő figyeli, az időt is nekik kell mérni!

Természetesen minden táborban mások a körülmények, de ilyen és ehhez hasonló matematikai akadályversenyeket könnyen szervezhetünk, ha szánunk egy kis időt az előkészítésre.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek