Médiaoktatási alapfogalmak 10.: nemi szerepek
2005/02/13 22:40
1066 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sorozatunkban a médiaoktatás egy-egy alapfogalmát járjuk körbe, olyanokat, melyeket sokszor hallottunk, olvastunk - talán használunk is -, de a konkrét jelentésüket illetően mégis bizonytalanok vagyunk. Ezek közül választottunk ki néhányat megpróbálva pontos magyarázattal segíteni jobb megértésüket.

Nemi szerepek (Gender)

Az 40-es évektől előbb a szociológiában, majd a 70-es évek feminista filmelméleti írásaiban (pl. Laura Mulvey) és a médiaelméletben is egyre gyakrabban alkalmazott terminológia, amely a természethez kötődő biológiai nem - a sex - fogalmától megkülönbözteti a (társadalmi környezettől függő) nemi szerep fogalmát (gender). A nemi szerep eszerint olyan - a szocializáció folyamán elsajátított - viselkedési mód, amelyet kulturális és történeti feltételek formálnak. Azon szabályok összessége, melyeket az egyén szocializációja során elsajátít a saját és a másik nem tagjaival történő sikeres kommunikáció érdekében. Az utóbbi évtizedek markánsan változó modern társadalmaiban a két nem folyamatos kísérletet tesz identitásának újradefiniálására, ennek következtében a nemi szerepek hagyományos formái nagy átalakuláson mentek és mennek keresztül.

A hagyományos családmodell felbomlásával és a nemi szerepek átalakulása miatt ma már korántsem annyira egyértelműek azok a határok, melyek a családon belül a férfi és a nő feladatkörét elkülönítik egymástól légyen szó akár a gyermeknevelés, akár a házimunka, akár a családtagok társadalmi szerepvállalásának kérdéseiről. A változások átalakították a nemek között évszázadok alatt kialakult kommunikációs stratégiákat. A gender tehát nem állandó, nem statikus nemi szerepkészlet, hanem újraformálható. A társadalmi nemi szerep kialakításában igen nagy a szerepe a médiának. A kutatások (pl. Nationwide-kutatás) azt igazolták, hogy a médiaszövegek befogadása során a gender meghatározó tényezőnek tekintendő.

Képességfejlesztő módszertani javaslat a feldolgozáshoz

  1. Írjatok össze tíz-tíz olyan tulajdonságot, képességet, amelyet nőiesnek, illetve férfiasnak gondoltok!
  2. Képzeljetek el és írjatok is le egy olyan szituációt, amelyben ezek a képességek, tulajdonságok többsége érvényesül, vagyis amelyben a nő és a férfi maximálisan "igazi" nőként/férfiként mutatkozhat meg! Képzeljetek el olyan helyzetet, amelyben éppen ellenkezőleg, mind a két nem képviselői a lehető legkevésbé képviselik nemüket meghatározó karakterjegyeiket!
  3. Készítsetek interjúkat arról, hogy mások (családtagjaitok, ismerőseitek vagy idegenek) miként vélekednek a nőiességről és a férfiasságról! Hasonlítsátok össze tapasztalataitokat! Vajon mennyire tűnik egységesnek vagy különbözőnek a kép?

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek