Médiaoktatási alapfogalmak 11.: reklámfilm
2005/03/04 21:49
637 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sorozatunkban a médiaoktatás egy-egy alapfogalmát járjuk körbe és egyúttal módszertani javaslatokkal is szolgálunk a tárgyalt fogalmak iskolai feldolgozásához.

Reklámfilm

Rendszerint 15 másodperc és 1 perc közötti hosszúságú filmalkotás, amely valamely termékről, szolgáltatásról vagy szervezetről nyújt információkat nézőjének. A reklámfilm célja - akár a többi reklámtevékenységé - a fogyasztásra való rábeszélés. (Ez alól bizonyos fokig kivételt képez a társadalmi célú reklám, az ún. TCR.) A reklám szinte valamennyi filmes műfaj és televíziós műsortípus ábrázolási kánonját felhasználja (pl. burleszk, krimi, melodráma, akciófilm, szappanopera). Gyakori formája az animációs film (rajzfilm, tárgymozgatott film, a két eljárást ötvöző fotóanimációs film és a komputer-grafikákból összeállított digitális film). A reklámfilmek két vezető médiuma a televízió és a mozi, bár a world wide weben elterjedt néhány kockás reklám-bannerek (hirdetési csíkok) piaci szerepe fokozatosan növekszik. Míg a filmszínházakban kizárólag a nagyfilmet megelőző rövid összeállításban fordul elő, a televízióban sugárzott hirdetéseknél megkülönböztetik a műsorok között, ill. a műsorok közben sugárzott reklámblokkokat, valamint a szponzorált műsorokat.

Az első reklámfilmek együtt születtek a mozival: már Georges Meliés, a trükkfilm első mestere is forgatott az 1900-as évek elején rövid termék-népszerűsítőket a Bornibus mustárról vagy a Myster főzőről. Az első televíziós hirdetést 1941-ben sugározták az Egyesült Államokban, Európában pedig az angol ITA nyitotta a sort a Gibbs fogpaszta 1955-ös spotjával. A reklámfilm főleg az utóbbi évtizedekben a posztmodern hullámmal és a multiplex-forgalmazásra készülő látványcentrikus high-tech filmek sikerével együtt bizonyos létjogosultságot kapott a filmművészetben is. Miközben a rangosabb reklámfilm-szemléket (Cannes) az egész szakma figyelemmel kíséri új megoldásokat keresve (lásd a Mátrix "bullet-time" technikáját), megindult az alkotóáramlás a két szféra között: elismert filmrendezők rövid hirdetéseket forgatnak (John Woo, David Lynch), reklámrendezők pedig nagy költségvetésű hollywoodi mozifilmeket (pl. Adrian Lyne az egyik legjobb nevű amerikai reklámfilm-rendező később a Flashdance rendezőjeként vált világszerte ismertté).

Képességfejlesztő módszertani javaslat a feldolgozáshoz

  1. Alkossatok három csoportot! Szerezzétek meg három új magyar film plakátját! Fogalmazzatok meg minél több állítást arra vonatkozóan, mire szólít fel, miről informál ez a három plakát!
  2. Kérdezzétek meg nagyszüleiteket, mi minden jut róla eszükbe! Gyűjtsétek össze az eltéréseket!
  3. Kérdezzetek meg magyarul nem beszélő külföldieket arról, milyen jelentéssel bírnak a számukra ezek a plakátok. Keressetek magyarázatot az eltérésekre!

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek