Médiaoktatási alapfogalmak 12.: Flashback
2005/03/04 00:00
1562 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sorozatunkban a médiaoktatás egy-egy alapfogalmát járjuk körbe és egyúttal módszertani javaslatokkal is szolgálunk a tárgyalt fogalmak iskolai feldolgozásához.

FLASHBACK: (visszaugrás, visszapillantás [angol])

A film valamely jelenetébe beillesztett, a cselekmény múltbéli eseményeit elbeszélő képsor. A filmelbeszélés gyakran él flashback-kel, sőt az is előfordul, hogy a film egész cselekménye múltbéli eseményeket idéz fel (Kettős kárigény). A műfajfilmek közül előszeretettel alkalmaz flashback-et a film noir.
A flashback sokszor átértelmez, vagy más nézőpontból világít meg egy egy lényeges motívumot (lsd. Harcosok klubja); máskor a történet megértéséhez nélkülözhetetlen háttér-információkat fed fel (lsd. a klasszikus 'nyomozós' bűnügyi filmekben a bűntény rekonstruálásának ismert jelenettípusát [pl. Petrocelli védőbeszédei]); Az is gyakori, hogy magyarázatul szolgál sajátos karaktervonásokra (lsd. az aranyóra történetét a Ponyvaregényben).
A flashback lehet rövid, alkalmi visszaváltás (pl.a Szerelmem, Hiroshima emlékképei, Az Álmosvölgy legendája rémálmai), de lehet az egész filmen végigvonuló szerkesztőelv (Aranypolgár, A vihar kapujában, Kettős kárigény, Sunset Boulevard). Utóbbira az 1933-ban készült Hatalom és dicsőség az első ismert példa, az előbbi eredete a némafilm-korszakra nyúlik vissza, s főként Griffith munkásságához köthető.
Alkalmanként előfordulhatnak többszörös visszapillantások is, (pl. a Mezítlábas grófnőben /1953/, ahol Humphrey Bogart a főhősnő temetésén felidézi azt az esős éjjelt, amikor az asszony elmesélte neki nászéjszakáját. A rekordot John Brahm 'négyszintű' flasback-je tartja, az 1946-ban bemutatott Medalion című pszicho-drámában.)
A flashbacknek olykor rendkívüli dramaturgiai jelentősége lehet. Jellemző példa Robert Weine Dr. Caligari (német expresszionizmus) című munkájának sorsa, melyet az eredeti elképzelésekkel szemben - és az alkotók állítólagos ellenállását figyelmen kívül hagyva - egy kerettörténettel láttak el producerei, a film egész cselekményét egyetlen flashbackké minősítve. Ennek következtében a mű mondanivalója teljesen megváltozott: míg az eredeti verzió a hatalomban megbúvó őrültet ábrázolta volna, az új változat a hatalom apoteózisát nyújtja, és az azzal szembeszegülő figurát bélyegzi őrültnek.

Képességfejlesztő módszertani javaslat a feldolgozáshoz

a) Gyűjtsétek össze John Ford Aki megölte Liberty Valance-t, Orson Welles Aranypolgár vagy Kertész Mihály Casablanca című filmjében azokat a megoldásokat, amelyek egyértelművé teszik a nézõk számára, hogy a múlt eseményeit fogják látni, illetve azokat, amelyekbõl megtudják, hogy újra a jelenben folytatódik a film.

b) Tervezzetek meg, majd forgassatok le egy kitalált jelenetet az alábbi helyzetek egyikébõl kiindulva, amely a cselekmény múltbeli eseményeit beszéli el (ezt a megoldást hívják flashbacknek).
- valaki álomba merül, és visszagondol egy elhibázott cselekedetére
- egy nehéz helyzetben a fõszereplõ behunyja a szemét, és valami nagyon kellemes dologra gondol
- valaki elmeséli, hogy mi is történt valójában...!

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek