Merre tovább gyerekek? - Mi leszek, ha nagy leszek
Érsek Dóra
2007/11/28 18:25
843 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Jó kérdés, nehéz is megadni rá a választ. Persze, biztos vagyok benne, hogy sokaknak már határozott elképzelése van arról, melyik egyetem, főiskola, mely szakán tanuljanak majd tovább. De mi van azokkal, akik hezitálnak, s nem tudják, merre és hogyan tovább? Mérnök vagy bölcsész, ma már nem mindegy, s lassan választani kell, persze nem kell, hogy életre szóló legyen ez a választás.

Tudom, a pályaválasztás nem könnyű feladat, s már néhány évvel korábban sem volt az, amikor saját bőrömön tapasztaltam meg, milyen nehéz 18 éves fejjel arról dönteni, hogy mit is tanuljon az ember a továbbiakban. Már pedig ez a helyzet mit sem változott, s mint Damoklész kardja úgy lebeg a végzősök feje fölött a pályaválasztás, és az a körüli hercehurca. Persze, nem kell és nem is szabad ilyen drámaian venni a továbbtanulást, hiszen lássuk be, sokakkal előfordult már, hogy az egyetemi évek alatt rájött , ő bizony nem ezt szeretné tanulni, s átigazolt egy másik szakra. Biztos vagyok benne, hogy nem képes az ember, százszázalékosan jó döntés hozni a kérdésben 18 éves fejjel, persze ott vannak a szülők is, akik segítő szándékkal ugyan, de azt duruzsolják az ember fülébe, hogy mérnöki pályát válassz kisfiam. 

Könnyebb lesz az iskola után elhelyezkedni, jobbak az álláskeresési és találási lehetőségek, a fizetésekről már nem is beszélve, ja és hát hiány van mérnökökből, ezt mindenki tudja. S azt kell hogy mondjam, teljesen jól látják a szülők a helyzetet, de ez ne befolyásoljon minket a döntéshozatalban. Tény és való, hogy az elmúlt évek statisztikai adatai azt bizonyítják, hogy vannak úgynevezett divatszakmák, amelyek esetében jelentős a túljelentkezés, vagyis kisebb esélyekkel indul egy végzős diplomás a munkavállalásban. Ilyen népszerű és felkapott szakoknak tekinthető a jogi, közgazdasági, kommunikációs, marketinges irányvonal, és részben a tanári szakirány is, bár ide sok esetben nem azért jelentkeznek a diákok, mert tanárként akarnak a későbbiekben állást keresni maguknak. Na, de mi a helyzet a mérnöki pályával? Jelen pillanatban úgy áll a dolog, hogy nemcsak hazánkban, hanem az Európai Unió egész területén keresettek a mérnöki végzettséggel rendelkező és képzett szakemberek, s amennyiben több diploma is lapul a zsebben, a megfelelő fizetés is kijár.

A Magyarországon lévő számtalan külföldi multinacionális cégnek köszönhetően természetesen nem árt, ha a pályakezdő fiatal német és angol nyelven is jól kommunikál. Azért is érdemes jelen pillanatban a pályakezdőkről beszélni, mert ezek a nagyvállalatok szívesen látják a friss diplomásokat is, hiszen az ő esetükben garantált a megfelelő szakmai képzettség és tudás. Egy nemrégiben készült felmérés szerint a legnagyobb kereslet és hiány informatikusokból és villamosmérnökökből van, de a gépészmérnököknek sem kell aggódni, hogy a diploma megszerzése után nem találnak állást. 

Hasonló helyzetben vannak az építészek is, s azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a szakmák külföldön is jó helyről startolnak a munkavállalás során. S ha jövő évekre, évtizedekre kellene előrevetíteni az előbbiekben ismertetett felmérést, akkor úgy tűnik, hogy az elkövetkező évek húzó ágazatai a környezetvédelem, a logisztika területéről fognak kikerülni, tehát a pályaválasztás során érdemes ezen is elgondolkozni. Természetesen, tartsuk szem előtt képességeinket, az érdeklődésünk irányt, se ne essünk abba a csapdába, hogy a szülői agitáció hatására tanulunk tovább. A lényeg, hogy bennünket érdekelje az a terület, szak, legyen az humán, vagy reál, mérnöki, vagy orvosi, nekünk kell dönteni, nem másnak. S persze, ahogy már az elején is mondtam, ez nem egy életre szól, mindig van és kínálkozik lehetőség a változtatásra.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek