Milyen a jövő osztályterme?
2018/11/07 19:57
369 megtekintés

A jövő osztályterméről gondolkodva mindenkinek más és más jut az eszébe. Vannak, akik a technológiát vagy a digitális eszközöket helyezik középpontba, mások a különböző térbeli elrendezésekben látják a jövőt. Az is lehet, hogy a virtuális téré lesz a főszerep. Sok a kérdés, noha már léteznek konkrét elképzelések és ’minta tantermek’, ilyen például a brüsszeli Jövő Osztályterme.

A European Schoolnet 2012-ben hozott létre egy inspiráló tanulási teret, melyet Future Classroom Lab-nek nevezett.  Ez az osztályterem jó példaként szolgált, mintájára Európa szerte jöttek létre Future Classroom Lab-ek, azaz Jövő Osztálytermek. A tantermek mindegyike ugyanazt célt tűzte ki, hogy ösztönözze látogatóit arra, hogy újragondolják a pedagógia és a technológia szerepét továbbá a tervezés folyamatát az osztályteremben.

Hogy néz ki a brüsszeli Future Classroom Lab?

A Jövő Osztályterme hat tanulási teret foglal magába, melyek segítségével a látogatók megvizsgálhatják a 21. századi tanulás elemeit, a tanári és tanulói szerepeket s a növekvő és egyre nagyobb szerepet kapó technikai megoldásokat valamint ezek hatását a viselkedésre.

A Jövő Osztályterme hat tanulói térből áll:

  • Present (Prezentálj!)
  • Investigate (Vizsgálódj!)
  • Create (Alkoss!)
  • Exchange (Cserélj tapasztalatot!)
  • Develop (Fejlődj!)
  • Interact (Kapcsolódj!)

A hat különböző tér más és más tevékenységeket helyez középpontba – erre utal a zónák eltérő elnevezése is – melyeket különböző eszközök támogatnak.

milyenfcl1

Kép forrása

1. Present (Prezentálj!)

A 21. századi diákoknak már egyre több eszközt kell ismerniük, hiszen a bemutatók készítése, a tudás átadása és az ötletek megosztása egyre színesebb és interaktívabb eszközökön keresztül történik.

A tér szerepe, hogy a tanulók:

  • elsajátítsák, hogyan kommunikálhatnak és oszthatnak meg ötleteket egymással IKT eszközök segítségével,
  • megtanuljanak kommunikálni a közönséggel, akik folyamatos visszajelzéseket nyújthatnak számukra,
  • fejlesszék a társértékeléshez kapcsolódó készségeiket,
  • megismerjék a tudásmegosztás minél több módját (eszközeit),
  • megtanulják a közönség igényeihez alkalmazkodva kiválasztani a megfelelő eszközöket,
  • megismerjék az érzést, hogy mit jelent kiállni és prezentálni egy nagyobb közönség előtt.
milyenfcl2a
milyenfcl2b

Felszereltség: HD projektor; mozgatható bútorok, válaszadói – visszajelző rendszer.

2. Investigate (Vizsgálódj!)

A Jövő Osztálytermében a tanulók megkapják a lehetőséget arra, hogy ne pusztán passzív figyelői, hanem aktív résztvevői legyenek a folyamatoknak. Ebben a zónában a tanárok kipróbálhatják a kutatás alapú oktatásban és a projektpedagógiában rejlő lehetőségeket, és ösztönözhetik tanulóikat arra, hogy a kritikai készségük fejlődjön.

A rugalmas, könnyen átrendezhető tér alkalmas arra, hogy pillanatok alatt csoportokat vagy párokat lehessen kialakítani vagy akár önálló munkavégzést támogató környezetet létrehozni.

A tér segít a tanulóknak abban, hogy:

  • fejlődjön kritikai gondolkodásuk és problémamegoldó képességük,
  • aktív kutatókká váljanak a tanulás során,
  • tantárgyakat átívelő projektekben vehessenek részt,
  • a felfedezés örömét átélve tanuljanak,
  • a tudományt és tanulást a mindennapi élethez kössék.
milyenfcl3a
milyenfcl3b
milyenfcl4a
milyenfcl4b

Eszközök: adatgyűjtők, robotok, mikroszkópok, online vizsgálati eszközök, 3D-s modellek.

3. Create (Alkoss!)

Az oszályterem Create zónájában a diákok lehetőséget kapnak arra, hogy saját alkotásokat hozzanak létre: megtervezzék, majd kivitelezzék a terveiket.

Ebben a zónában a tanulók:

  • az alkotás útján tanulnak, használhatják a fantáziájukat, újat alkothatnak,
  • fejlett technológiát alkalmaznak,
  • fejleszthetik ’soft skill’-jeiket  (személyes, interperszonális készségeiket úgy mint felősségvállalás, vezetői készségek)
  • önállóságot kapnak, saját maguk felelnek a munkájukért,
  • a mindennapi élethez kapcsolódó, akár mindenki számára hasznos produktumokat hozhatnak létre.

Hasznos eszközök: bluebox technika; HD és digitális kamera; videószerkesztő szoftver; hangfelvevő készülék; podcastok, animációk és és streaming létrehozására alkalmas eszközök.

A brüsszeli osztályterem mindezek mellett tartalmaz 3D-s nyomtatót és 3D-s szkennert is.

milyenfcl5a
milyenfcl5b

4. Exchange (Cserélj tapasztalatot!)

A Jövő Osztályterme zónáiban nagy hangsúlyt fektettek a tervezők a tudásmegosztás fontosságára, arra, hogy a tanulók kollaboratívan tudjanak együtt dolgozni. Az együttműködés minőségét pedig a saját és közös felelősségvállalás továbbá a csoporton belüli döntések meghozatala határozza meg.

Az IKT eszközök segítenek abban, hogy egy minőségi kommunikáció és együttműködés alakuljon ki a diákok között, amelynek nem szab határt a tér. Vagyis a kommunikáció nem pusztán szemtől szemben vagy egy időben valósulhat meg, hanem virtuálisan, online térben, esetleg aszinkron módon.

A zóna a következőkre fókuszál:

  • társas értékelés: a hatékony kommunikáció és a közös munka az egyik legfontosabb készség, amelyet a tanulók elsajátíthatnak; ezt kiterjesztve az iskolában pl. ha az idősebbek segítenek a fiatalabbaknak a diákok szociális készségeit is fejleszti.
  • a csapatmunka: segít a gyerekeknek felismerni a közöttük lévő különbségeket.
  • tanulás játszva: a digitális játékok és szimulációk még inkább bevonják a gyerekeket a tanulás folyamatába.
  • online együttműködés, mely kiterjedhet az iskola utáni tevékenységekre, amely már nem áll tanári felügyelet alatt.
  • ötletek gyűjtése: az ötletbörze egy remek lehetőség arra, hogy a tanulók használják a fantáziájukat és kreativitásukat.

Hasznos eszközök: interaktív táblák, kollaboratív tábla projektorral, gondolattérkép készítő szoftver, ötletbörzéhez kapcsolódó fal/tábla.

milyenfcl6

Az Exchange zóna a fent említett eszközökön kívül egy 360 fokos videófelvevőt is tartalmaz, melynek segítségével a tanárok felvétel készíthetnek az órájukról, majd ezt egy biztonságos online felületre feltöltve visszanézhetik és elemezhetik.

5. Develop (Fejlődj!)

Ez a zóna az informális tanulásnak és az önreflexiónak ad teret. A tanulók az iskolai munkát az otthonukban is folytatják, ahol jóval oldottabb légkörben dolgozhatnak. A tér segít abban, hogy ne a szokásos iskolai keretek között, hanem egy könnyedebb légkörben tanulhassanak a diákok, ezáltal fejlődjenek az önreflexió és metakogníció terén.

A tér szerepe, hogy a tanulók:

  • otthonosabban érezzék magukat, és el tudjanak lazulni tanulás közben;
  • motiváltabbak legyenek, és jobban ki tudják fejezni önmagukat pl. saját maguk határozzák meg a kutatási területüket;
  • használhassák saját eszközeiket pl. számítógép, tablet, online források;
  • elfogadják és megértsék az informális tanulás szerepét (tanulói naplók vezetése, portfóliók készítése);
  • egy ’rejtett osztályteremben’ jól strukturáltan és önállóan tanulhassanak;
  • játékok segítségével fejlődjenek a szünetekben vagy iskola után.

Hasznos eszközök, berendezések: informális bútorok, tanulói sarkok, hordozható eszközök, fejhallgatók, könyvek és e-könyv olvasók, játékok (analóg és digitális egyaránt).

milyenfcl7a
milyenfcl7b

 A programozható katica kis kortól támogatja a kódolás módszertanának megismerését.

6. Interact (Kapcsolódj!)

Ez a zóna nem ugyanabban a térben helyezkedik el, külön van a többitől, hiszen a funkciója is más. Ebben a teremben a tanár a technológiát arra használja, hogy növelje a gyerekek közötti interakciót, de a hagyományos keretek között, hiszen az egyik legnagyobb kihívás az, amikor egy hagyományos teremben (padsoros elrendezés) kell a diákok érdeklődését felkelteni és rávenni őket arra, hogy együttműködjenek egymással.

A teremben a tanulók bevihetik saját eszközeiket, okostelefonjaikat, továbbá interaktív táblát és interaktív tananyagot alkalmazhatnak.

Az eredeti elrendezés padsoros, amely a hagyományos tantermi elrendezést hivatott megjeleníteni.

milyenfcl8a
milyenfcl8b

Az Interact zóna szerepe, hogy:

  • megmutassa, hogy hogyan lehet átszervezni a teret a ’régi eszközökből’, így pl. patkó alakba vagy kis csoportokba rendezni a padokat;
  • kimozdítsa a tanulókat a szemlélődő nézőpontból az aktív részvétel irányába (az IKT eszközök segítségével támogathatják saját tanulásukat);
  • interaktív kapcsolatot alakítson ki a tananyaggal: az interaktív tábla és a változatos média elemekkel ellátott anyagok színesebbé teszik az oktatást, a saját eszközöket pedig fel lehet használni mint válaszadó rendszereket.
  • egy-az-egyhez technológiával támogassa az oktatást pl. netbookok, tabletek, okostelefonok segítségével, melyek segítenek a személyre szabott oktatás kialakításában és a tanulók bevonásában.
  • az ellenőrzéstől eljuttassa a tanulókat a kommunikációig: mostanra már számos szoftver biztosít lehetőséget a kommunikációra, együttműködésre, amelyet az osztályteremben is lehet használni, így a diákok a saját eszközeiket használva tanulhatnak.

Hasznos eszközök: interaktív tábla; tanulói válaszadó rendszer; mobil digitális eszközök: laptop, tablet, okostelefon; digitális osztálytermi rendszerek; nyílt oktatási segédanyagok az interaktív táblákhoz.

A brüsszeli Jövő Osztályterme egy jól felszerelt, könnyen átalakítható oktatási tér, ahol a tanárok és tanulók modern eszközöket próbálhatnak ki, és megismerhetik a legújabb oktatási trendeket. Megtapasztalhatják, milyen az, amikor a tér nem korlátoz, hanem támogat, és amikor a kreativitásnak semmi nem szab határt csak a képzelet.

Tóth Boglárka

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten