Milyen járművezető lennél?
Zsigó Zsolt
2006/10/25 09:05
927 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Fizikában és a műszaki tudományokban a mérés a valós világ tárgyai és eseményei fizikai menyiségeinek összehasonlításának folyamatából áll. A mérési eredmények azonban a használt mérőeszközöktől, illetve a mértékegységtől függően különbözőek lesznek. Vannak mérhető és nem mérhető dolgok, illetve vannak összemérhető és össze nem mérhető dolgok. Léteznek mérhetetlenül kicsiny és mérhetetlenül nagy dolgok is. Vajon mérhető a reakcióidő?

Egy 30 cm hosszú vonalzó segítségével egyszerűen megmérhető bárkinek a reakcióideje. Az egyik tanuló függőleges helyzetben tartja a vonalzót úgy, hogy a másik tanuló félig nyitott mutató és hüvelyk ujja között van a vonalzó nulla cm-es beosztása. Az első tanuló elengedi a vonalzót, a másik tanuló pedig két ujjának összeszorításával elkapja. Minél hosszabb a tanuló reakcióideje, annál hosszabb ideig esik szabadon a vonalzó, és ezáltal az elkapáskor a második tanuló annál nagyobb beosztás értéknél tudja elkapni azt.

  1. Hogyan lehetne a cm-re skálázott vonalzót reakcióidőre átskálázni? Használd a szabadesésre vonatkozó négyzetes úttörvényt, majd készíts táblázatot az összetartozó távolság és idő értékpárokról!
  2. Mérd meg saját és társaid reakcióidejét, használd a vonalzóról leolvasott értékeket és a táblázatból kiolvasott értékeket.
  3. Mi történik addig, amíg egy 50 km/h sebességgel haladó gépjármű vezetője fékezni kezd, miután észlelte, hogy egy gyalogos lépett le elé? Sebesség változás nélkül száguld tovább!!! Egészítsd ki a táblázatodat egy harmadik sorral! Tüntesd fel a harmadik sorban az egyes reakcióidőkhöz tartozó sebesség változás nélkül megtett utakat.
  4. Milyen járművezető lennél? Hát a társaid? Vessétek össze mérési eredményeiteket!

Megjegyzések:

A feladat jelen kitűzése ismert összefüggés alkalmazását követeli meg (s=g*t2/2, illetve s= v*t). A kitűzés kisebb módosításaival könnyedén változtatható a feladatban használt kompetenciák összetétele és a feladat típusa is. Pl.: Ha nem adjuk meg a szükséges összefüggéseket, előtérbe kerülhet a problémamegoldás, a modell alkotás-használat, illetve az oksági gondolkodás kompetenciája. Ha a mérési eredményeket megadjuk, és nem a tanulókkal mérettetjük ki, felmerül a lényeg kiemelés és az információ feldolgozás kompetenciájának fontossága, illetve a feladat fejlesztő jellegének csökkenése miatt mérő feladatként is használható.

A feladat bővíthető is, pl.:

  • Mekkora út megtétele után állna meg az az autó, amit Te vezetsz 50 km/h sebességgel, ha maximális fékezés esetén az autó lassulása .......?
  • Milyen összefüggés van a fékút és a fékezés megkezdése előtti haladási sebesség között?
  • stb.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek