Minőségbiztosítás a közoktatásban
Szendrei Judit
2007/11/27 19:20
1021 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A piacgazdaság kulcsfogalmai a verseny és a minőség. Mit jelent ez a két követelmény a közoktatásban?

Philip B. Crosby, a minőségbiztosítás atyja szerint a minőség nem más, mint a követelményeknek való megfelelelés, amelyet jó munkavégzéssel és minőség-ellenőrzés helyett inkább a megelőzéssel lehet elérni. Crosby szerint nincs rossz vagy jó minőség. Csak arról lehet szó, hogy valami megfelel a követelményeknek vagy nem. 

A piacgazdaság kulcsfogalmai a verseny és a minőség. Mit jelent ez a két követelmény a közoktatásban? 

A minőség nem más, mint a célnak való megfelelés, vagyis az, ha a megtervezett és elvárt követelmények szerint mennek a dolgok. Erről a vezető a visszacsatolás folyamatában győződik meg. Miben van ma verseny? Az intézmények versengenek a gyerekért, a több anyagi erőforrásért, a jobb munkaerőért, az alaptevékenységen kívüli kínálati pozíciókért, a szponzorokért. 

Hogyan fogalmazhatjuk meg a minőség kritériumrendszerét? Meg kell vizsgálnunk, mit vár el a társadalom az iskolától, milyen esetben minősíti úgy az iskolát, hogy az teljesítette küldetését. Az elvárások tételesen sem törvényben, sem más hivatalos deklarációban nincsenek megfogalmazva. 

A minőségbiztosítás témakörében három fogalmat kell pontosan megérteni és funkcionálisan használni:

- Minőség-ellenőrzés
- Minőségértékelés).
- Minőségbiztosítás. 

A minőségi munka megkövetelése vezetői beállítódás, humanista értékrend, tehetségközpontú pedagógia alapján történik. 

A minőség biztosítása érdekében a teljes fenntartói irányítás területén meg kell fogalmazni az elvárás- és kritériumrendszert. 

A minőségbiztosítás során az iskola védettsége is nő, hiszen állandó belső mérőrendszert működtet. Változik az interakciós szint. A pedagógus-pedagógus, a pedagógus-fenntartó, a pedagógus-vezetés közötti párbeszéd jellege is együttműködő, a közös siker érdekétől motiváltan alakul. 

A nyitottság is védelmet jelent az intézménynek. A funkcionálisan felépített, áttekinthető, nyitott szervezeti struktúra feltétele az intézményi produktum létrejöttének. 

Forrás: www.oki.hu 

Benedek István: Feladatok, kompetenciák változása az intézményvezetői gyakorlatban

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek