Minőségbiztosítás a közoktatásban
Szendrei Judit
2007/11/27 19:20
1005 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A piacgazdaság kulcsfogalmai a verseny és a minőség. Mit jelent ez a két követelmény a közoktatásban?

Philip B. Crosby, a minőségbiztosítás atyja szerint a minőség nem más, mint a követelményeknek való megfelelelés, amelyet jó munkavégzéssel és minőség-ellenőrzés helyett inkább a megelőzéssel lehet elérni. Crosby szerint nincs rossz vagy jó minőség. Csak arról lehet szó, hogy valami megfelel a követelményeknek vagy nem. 

A piacgazdaság kulcsfogalmai a verseny és a minőség. Mit jelent ez a két követelmény a közoktatásban? 

A minőség nem más, mint a célnak való megfelelés, vagyis az, ha a megtervezett és elvárt követelmények szerint mennek a dolgok. Erről a vezető a visszacsatolás folyamatában győződik meg. Miben van ma verseny? Az intézmények versengenek a gyerekért, a több anyagi erőforrásért, a jobb munkaerőért, az alaptevékenységen kívüli kínálati pozíciókért, a szponzorokért. 

Hogyan fogalmazhatjuk meg a minőség kritériumrendszerét? Meg kell vizsgálnunk, mit vár el a társadalom az iskolától, milyen esetben minősíti úgy az iskolát, hogy az teljesítette küldetését. Az elvárások tételesen sem törvényben, sem más hivatalos deklarációban nincsenek megfogalmazva. 

A minőségbiztosítás témakörében három fogalmat kell pontosan megérteni és funkcionálisan használni:

- Minőség-ellenőrzés
- Minőségértékelés).
- Minőségbiztosítás. 

A minőségi munka megkövetelése vezetői beállítódás, humanista értékrend, tehetségközpontú pedagógia alapján történik. 

A minőség biztosítása érdekében a teljes fenntartói irányítás területén meg kell fogalmazni az elvárás- és kritériumrendszert. 

A minőségbiztosítás során az iskola védettsége is nő, hiszen állandó belső mérőrendszert működtet. Változik az interakciós szint. A pedagógus-pedagógus, a pedagógus-fenntartó, a pedagógus-vezetés közötti párbeszéd jellege is együttműködő, a közös siker érdekétől motiváltan alakul. 

A nyitottság is védelmet jelent az intézménynek. A funkcionálisan felépített, áttekinthető, nyitott szervezeti struktúra feltétele az intézményi produktum létrejöttének. 

Forrás: www.oki.hu 

Benedek István: Feladatok, kompetenciák változása az intézményvezetői gyakorlatban

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
All you need is code Minden a kódolás tanulásához
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek