Mire jó az iskolapszichológus?
2014/12/02 13:58
1310 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az új Köznevelési Törvény szerint 2013 szeptemberétől az iskolákban kötelező az iskolapszichológus alkalmazása. Az 500 főnél kisebb létszámú iskolákban fél, az 500 főnél nagyobbakban teljes munkaidős pszichológus dolgozik. Eltelt több mint egy év, lassan megszokja mindenki (szülő, pedagógus, diák) jelenlétüket, munkájukat. Veres Réka iskolapszichológussal beszélgettünk a tapasztalatokról.

psziho

Miért szükségesek az iskolapszichológusok?

Az iskolai problémák, nehézségek egy jelentős része olyan jellegű, hogy az iskolapszichológus szaktudásának és a kívülállóságának köszönhetően hatékonyabban tud segíteni a megoldások keresésében.

Mit csinál tulajdonképpen a pszichológus az iskolában?

Az iskolapszichológusnak nagyon vegyes feladatkörei vannak. Amit talán legtöbben ismernek, az az, hogy négyszemközti helyzetben foglalkozik a gyerekekkel. Emellett természetesen a tanárokkal is konzultál, gyerekekkel kapcsolatos kérdésekben ad tanácsot, támogatja a pedagógust a lelkileg megterhelő, vagy bizonytalan helyzetekben. Az iskolapszichológus harmadik célcsoportja a szülők, ők is fordulhatnak hozzá, ha bizonytalanok a gyerekükkel kapcsolatban. Mind a maguk, mind a gyerekük számára igényelhetik a segítő konzultációt a pszichológustól.

Emellett az iskola igénye szerint különböző kis- és nagycsoportokat szervezhet a pszichológus. Lehet ez önismereti jellegű csoport az érdeklődő gyerekeknek, vagy néhány osztályfőnöki óra keretében megtartott tréning, melyet egy  - az osztályfőnökkel egyeztetett témában - vezet le, de akár tanároknak is tarthat csoportot, ahol ventillációs lehetőséget kapnak egy-egy konkrét esettel, nehézséggel kapcsolatban.

A számos feladat között az iskola igényei szerint kell súlyozni, az iskolapszichológus elsődleges feladata az intézmény működésének segítése.

Hogyan fogadják a gyerekek az iskolapszichológust?

Én úgy tapasztalom, hogy a gyerekek alapvetően érdeklődéssel fogadják,  izgalmasnak találják a pszichológust. Gyakran keresnek meg engem akár csak egy szünet erejéig is, hogy "kipróbálják", milyen is a pszichológusnál.

Sokszor azonban nem tudják, hogy "mire is való", ezért tartanak tőle, vagy téves elképzeléseik vannak, pl. hogy a pszichológus a " hülye gyerekeknek kell". Ha ezekről tudunk velük beszélgetni, és eloszlatjuk ezen félelmeiket, akkor egész más hozzáállással, bizalommal tudunk együtt dolgozni. 

Hogyan viszonyulnak hozzátok a pedagógusok?

A pedagógusok jelentős része nyitottan és érdeklődéssel fogadja a pszichológusokat. Ugyanakkor vannak, akik nincsenek tisztában a pszichológus szerepével, feladatköreivel, emiatt gyanakvással, vagy bizonyos távolságtartással állnak hozzájuk. Ebben szerepet játszhat, hogy az iskolapszichológus intézménye meglehetősen rövid múltra tekint vissza, így több idő kell, mire egy-egy iskolában kialakul egy jól működő, hatékony rendszer.

Szükséges-e együttműködni a szülőkkel?

Természetesen igen. A szülőkkel való konzultáció a munka szerves részét képezi, bármilyen változás, fejlődés eléréséhez elengedhetetlen a szülő együttműködése, és támogató hozzáállása.

Miért fontos a szerepetek az iskolai életben?

Az iskola nem csak az oktatás színtere, hanem egy több száz fős közösség is. Számos olyan nehézség adódhat akár egyéni, akár közösségi szinten, melyben a pszichológus segítsége, külső szemlélőként való rálátása előrevivő lehet. Ha sikerül kialakítani egy hatékony együttműködést, az sok helyzetben tudja az iskola életét könnyíteni.

Erdős Levente

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek