Mit csinálunk, ha kommunikálunk?
2003/08/11 16:18
1014 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A helyzetmeghatározás azt jelenti, hogy számba vesszük a kommunikációs körülményeket a kommunikációban részt vevők egymáshoz való viszonyát, valamint a partnerek által megformált szerepeket.

Helyzetmeghatározás

Hogy milyen körülmények között, kivel és milyen normák szerint kommunikálunk valaki(k)vel, az nem minden esetben tőlünk függ. Legtöbbször készen kapott helyzetben kell megoldanunk valamilyen kommunikációs problémát. Ebben az esetben alkalmazkodnunk kell az adott körülményekhez, figyelembe kell venni, hogy a társadalmi szabályok - normák - szerint mi megengedett és mi nem, vagy mi a hatásos, illetve mi nem.

A normák betartása és a hatékonyság nem mindig jár együtt. Gondoljunk például a következő, mindennapos helyzetre: Egy idős néni elindul az álló villamos előtt, közben azonban az ellenkező irányból beérkezik a megállóba egy másik villamos. Mi ezt észrevesszük. Hogy reagálunk? A normákhoz ragasz-kodva először is odamegyünk, udvariasan köszönünk, bemutatkozunk kölcsönösen, elmondjuk, milyen céllal kezdeményezzük a kommunikációs kapcsolatot, majd érzékletesen elmagyaráz-nánk az érkező villamos elé lépés következményeit. Még belegondolni sem jó, mi lenne ennek a következménye. Ehelyett odaugrunk, és rákiáltunk: Tessék vigyázni! - s a szöveggel egy idő-ben elkapjuk a kabátját, és visszarántjuk.

A kommunikáció körülményei

A tér

Amikor kapcsolatba kerülünk egymással, az mindig valahol történik. A tér már önmagában is befolyásolhatja viselkedésünk számos elemét: pl. szövegünk tartalmát, az elbeszélés módját, hangulatunkat, öltözködésünket. A tér lehet kötött szerkezetű (meghatározott funkciójú helységek jellemzik), részben kötött szerkezetű (a belső berendezés változtatható), illetve lehet kötetlen. A kötetlenség viszonylagos, hiszen attól is függ, hogy a tér belső szerkezetét melyik szereppartnernek és milyen mértékben van "joga" változtatni.

A kommunikációs teret két fő aspektusból vizsgálhatjuk: elhelyezkedése szerint (helyszín), és tulajdonságai, jellemzői szerint (játéktér).

A helyszín

A helyszín kommunikációnk természetes vagy mesterséges közegét jelenti. Mesterséges, ember alkotta helyszín esetén viselkedésünkkel is alkalmazkodunk a helyszín eredeti funkciójához is. Például egy lakásban egészen másképpen viselkedünk, mint egy vendéglőben vagy ép-pen egy zsúfolásig megtelt előadóteremben.

Amennyiben kommunikációnk helyszínét magunk választhatjuk meg, úgy az kommunikációs stratégiánk része is lehet. Ez azért nagyon fontos, mert mind magán, mind pedig publikus szerepeink esetében elősegítheti sikerességünket.

A játéktér

A játéktér kifejezést a színház világából kölcsönöztük, mert úgy érezzük, híven kifejezi azokat a körülményeket, amelyek a "játékot", az "előadást", annak sikerét, hangulatát stb. befolyá-solják. Játéktéren a helyszín belső jellemzőit értjük, így a terület nagyságát, berendezését ("díszlet"), a kellékeket.

A játéktérnek nagyon fontos szerepe van például a nem nyelvi kommunikációban.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek