Rabszolgavásár
2005/05/02 21:15
1136 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A rabszolgavásár egy régi, közkedvelt vetélkedőtípus. Lényege, hogy az egymás ellen vetélkedő csapatok felnőtteket, tanárokat, ifiket vagy nevelőket vásárolhatnak a megszerzett zsetonjaikért - és ezek az új csapattagok rabszolgaként szolgálják a csapatot. A játék lényegét a feladatok szellemessége és a rabszolgák jelmezének ötletessége adja. A rabszolgavásár rendkívül jól alkalmas a kreatív felhasználásra - tessék bátran továbbfejleszteni!
  • A játék típusa: szellemi vetélkedő
  • A játék pedagógiai célja: csapatszellem erősítése, kikapcsolódás, de alkalmazható tudás vagy műveltségi felmérésre is.
  • Résztvevők száma (minimum-maximum): 10 - 100 fő között, körülbelül egyenlő létszámú csapatokban.
  • Résztvevők életkora (minimum-maximum): 9 - felsőkorhatár nincs
  • Rendezők - közreműködők: Játékvezető (árverésvezető), Rabszolgák (kb. csapatonként kettő), Rabszolgahajcsárok (összesen két-három rendező), Bankos (egy személy), Táblakezelő (egy személy)
  • Játékidő: kb. 50- 90 perc
  • Helyigény: létszámnak megfelelő terem (pl. tornaterem), de játszható a szabadban is.
  • Kellékigény: Jelmezek a rendezőknek és a rabszolgáknak, Tábla, Játékpénz
  • Technikai igény: Ha 50 főnél nagyobb létszámmal játszunk, akkor szükséges hangosítás is, hogy érthetően és megfelelő hangerővel tudjuk levezetni a játékot.
  • Az előkészítés fázisai, feladatai: Ismertessük a rendezőkkel a játékot és a feladataikat.
    Készítsük el a megfelelő kellékeket és jelmezeket. A játékosok tudásszintjének megfelelően különféle témakörökből állítsunk össze kérdéseket. Minden témakörből egyenlő számú kérdés kell (kb. 10-15). Célszerű a válaszokat is melléírni, mert nem biztos, hogy a játékvezető minden témakörben jártas. A táblát négyzethálózzuk be. Az első sorba írjuk a kérdések témaköreit, az első oszlopba pedig a kérdések sorszámait. Így egy "X" jellel a táblakezelő be tudja jelölni, hogy melyik kérdés hangzott már el.
  • Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 2-3 óra

A játék megnyitása, nyitánya

Ismertessük a játékszabályokat. A csapatokat a táblától egyenlő távolságra egymás mellé félkörben helyezzük el úgy, hogy minden csapatnak jó rálátása legyen a táblára és a játékvezetőre.

A játék menete

A félkörben elsőnek elhelyezkedő csapat kezdi a játékot, azzal, hogy választ egy témakört és egy sorszámot (pl. történelem 13). Ekkor a játékvezető felolvassa az adott kérdést. Ha a csapat tudja a megfelelő választ, akkor a bankos bizonyos összegű játékpénzt ad át nekik. A táblakezelő pedig bejelöli az elhangzott kérdést a táblán, hogy ne kerülhessen újból játékba. Ha a csapat megkapta a pénzét, vagy nem tudta a választ, akkor a következő csapat választhat újabb kérdést. Amikor az utolsó csapat is kérdezett már, akkor a játék ismét az első csapatnál folytatódik. Érdemes 3-4 körön át megállás nélkül játszani, hogy a csapatoknak legyen lehetőségük pénzt szerezni. Ezután az egyik rabszolgahajcsár bevezet 2-3 rabszolgát, akiket külön-külön árverésre bocsátanak. A rabszolgák azé a csapaté lesznek, akik a legtöbbet fizettek értük. A pénzt a bankos veszi át. A megvásárolt rabszolgák a csapatoknak dolgoznak. Segíthetnek a következő kérdések megválaszolásában is. Az árverést követően újabb kérdéseket választhatnak a csapatok. Miután ismét elegendő pénzt gyűjtöttek, következik a második árverés újabb két-három rabszolgával...

A játék lezárása

Az a csapat nyer, amelyik a játék végén a legtöbb rabszolgával rendelkezik. Ha egyenlő létszámú rabszolgát birtokolnak a csapatok, akkor a náluk maradt játékpénz mennyisége a mérvadó.

  • Egyéb: A játék játszható egy-egy tantárgy tudáspróbájaként is, osztályonkénti verseny alakjában.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszhatjuk úgy is, hogy ha az egyik csapat nem tudja a választ, akkor a következő csapat válaszolhat a kérdésre. Persze ettől függetlenül a saját kérdésüket is megkapják. Így több játékpénzt tudnak szerezni.
    Emelhetjük a hangulatot, ha minden újabb körben több pénzt kínálunk a helyes válaszokért. Pl. az első körben minden csapat a helyes válaszok után 5 "tallért" kap, a másodikban 10-et a harmadikban 15-öt... A játékot színesebbé tehetjük, ha a játék előtt látványosan vezetik be a rabszolgahajcsárok a rabszolgákat. De játék közben is kísérletezhetnek pl. rabszolgalázadással. Ha kisebb létszámmal játszunk, akkor játszható egyéni játékként is (a csapatok helyett egy-egy játékos játszik). A kérdéseket egyszerű feladatokkal váltogathatjuk.

Képek forrása

  • http://galeria.organic.hu

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek