Reklám az európai piacon (I.)
Érsek Dóra
2004/10/20 10:20
947 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az uniós reklámszabályozás két alapját a gyermekek és az egészség védelme képezi. Ez magyarázza, miért a dohánytermékek, a gyógyszerek és az alkohol állnak a törvényalkotók figyelmének középpontjában.

Korlátok között

Az uniós tiltások elsősorban a tévéműsorokban követhetők nyomon, de olyan sportesemények, mint pl. a Forma-1 is alapvetően változtak egy direktíva miatt. A reklám tartalmát szigorú kikötések határozzák meg. Nem sértheti az emberi méltóságot, nem lehet diszkriminatív, politikai, vallási meggyőződést nem sérthet, nem ösztönözheti a környezetvédelem megsértését, nem szerepeltethet, és nem befolyásolhat gyermekeket, nem lehet megtévesztő, vagyis nem tényszerű, amely a versenytársaknak kárt okozhat, összehasonlító csak abban az esetben lehet, ha objektív. A televíziózásra vonatkozó uniós jogszabály teljesen megtiltja a dohánytermékek hirdetését, még közvetett formában is. Mivel ezt a nemzeti jogszabályok a legtöbb tagállamban - köztük Magyarországon - már amúgy is megtették, az uniós tiltás viszonylag egyszerűen ment. Ennél jóval nagyobb vihart kavart a tiltás általános kiterjesztése az írott sajtóra, a rádióra és a sportrendezvények szponzorálására. A német állam és több dohányszövetség az Európai Bíróságon megtámadta a jogszabályt, s a taláros testület helyt adott a keresetnek. A bírák azonban jelezték, hogy az uniónak joga van megfelelő indokkal bizonyos korlátozások bevezetésére, és a nemzeti tilalmak is életben maradhatnak. Brüsszel így másodszor is nekifutott a jogszabály elkészítésének. Ezúttal az újságokban, magazinokban, rádiókban és az interneten tiltották meg a dohánytermékek népszerűsítését 2005-től.

Reklám és Forma-1

Az Európai Unió 2000-ben teljes körű dohányreklám-tilalmat akart bevezetni, úgy, hogy a motorsportok néhány éves haladékot kaptak volna. Az irányelvet azonban az Európai Bíróság megsemmisítette. Az Unióban megtiltják a dohányreklámot az írott sajtóban, a rádióban és az interneten, és a cigarettagyártó cégek sem szponzorálhatnának ezekben a médiákban megjelenő eseményeket. A sportban a tilalom leginkább a Forma-1-et érintette - a többi sportágban addigra általában amúgy is megszűntek a dohány- és alkoholreklámok -, de a Hungaroring Sport Rt. vezetői nem sokat idegeskedtek, mert 2001 tavaszán már tudni lehetett, hogy készül a gazdasági miniszteri rendelet, amely felmenti az évi egy Magyar Nagydíjat a tilalom alól. A vonatkozó törvény szerint ugyanis azon világszintű, nemzetközi motorsportrendezvény-sorozatok esetében, amelyeket a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen és tíz különböző országban megrendeztek, ez az engedély megadható. A futam főszponzora, a Marlboro sem jelezte, hogy vissza akar lépni. Az év júliusában a rendelet megjelent, tehát - 2003-ig, majd 2006-ig - maradhattak a reklámok a hazai versenyen. 2006 után pedig új szponzorokkal, hirdetőkkel kell megállapodni, egyes elképzelések szerint például elektronikai, híradás-technikai cégek is átvehetik a dohánygyárak szerepét. És ha mégsem, akkor a Forma-1 Európán kívüli, egyelőre nyugodtan füstölő területekre menekül. A Magyar Nagydíjnak mindenesetre papírja van a folytatásról, az idei futamon bejelentették, hogy a világbajnokság főnöke, Bernie Ecclestone élt opciós jogával, és 2011-ig meghosszabbították a verseny rendezésére vonatkozó szerződést. Már csak szponzorok kellenek.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek