Tanárok a padban II.
2003/10/23 21:43
1017 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Most van az igazi hajrája a mozgókép- és médiatanárok képzésének, hiszen idén a középiskolákban, jövőre az általános iskolákban indul a tantárgy oktatása. Legutóbb az átképzést éppen elkezdő, most annak második évébe lépő tanárokkal beszélgettem.

Nem először bizonyosodtam meg arról, hogy tanárrá nem az életkor, a végzettség, a bölcsesség teszi az embert, hanem egészen egyszerűen az, hogy a katedrának melyik oldalán áll, illetve ül. Az ELTE-n péntek délután zajlanak a mozgókép- és médiatanár-továbbképzés órái, és ezek szüneteiben a legkülönbözőbb korú diák-tanárokat látni szendvicset majszolva, cigarettázni sietve, kisebb-nagyobb csoportban trécselve az előadásokról, vizsgákról, ahogyan egyéb hétköznapokon a hétköznapi egyetemisták is teszik.

A szünetet sokkal jobban is el lehet annál tölteni, mint diktafonba válaszolgatni, ezt többen is tudomásomra hozták, aztán három kedves diáktanár mégis szóba állt velem, igaz, egyik szemükkel mindig a folyosónak azt a felét tarották rutinosan szemmel, ahonnan a tanár úr érkezni szokott. Ők hárman: Ketrics Miklós, általános iskolai igazgató egy katolikus iskolában, ember és társadalomosmeretet, etikát tanít, jövőre pedig mozgókép és médiaismeretet is, a film és színház iránti érdeklődés miatt vállalta az új tantárgyat.

Izerák Beáta gimnáziumi földrajz és rajztanár, őt a képi érdeklődés hozta a tantárgyhoz, és Hegedűs Roberta az Esztergomi Dobó Katalin gimnáziumban magyar-német szakos tanár, aki fakultáció keretében tanítja idén a tantárgyat.

Sulinet: A filmes érdeklődés úgy tűnik, mindenkinél adott, meglepetés volt, hogy a médiaoktatásnak egyenrangú helye van a tananyagban?

Hegedűs Roberta: Nem, ezt tudtuk előre, azt gondolom, ez egy teljesen más oldala ennek a területnek, amit azért muszáj a gyerekeknek megtanítani, mert sokkal több médiát néznek, mint filmet, és nem tudják értelmezni. Szerintem a filmművészet egy eszköz arra, hogy ők a médiát helyesen tudják értelmezni.

Ketrics Miklós: A videoklipektől a szappanoperákon át az internetig a média nyelve rokon a filmművészetével, ha azt akarjuk, hogy ezeket helyesen értsék, értelmezzék, akkor a filmnyelv eszközeivel meg kell ismerkedniük.

Sulinet: Ezek szerint a film felől kell elkezdeni az oktatást, és onnan eljutni a médiához?

Hegedűs Roberta: Nekem volt egy olyan élményem, hogy a fakultáción jelezte egy gyerek, hogy ő nem erre számított, azt hitte, hogy filmeket fogunk nézni és elemezni azt, hogy miről szólnak. Most már élvezi, de nem gondolta át, hogy mennyi minden van egy mozgókép hátterében. Nincs is idő arra, hogy teljes filmeket nézzünk, a filmklub anyagához igazodunk, és részleteket tudok mutatni nekik.

Sulinet: Most kezdődött az önök harmadik, utolsó előtti féléve a tanártovábbképzésen, milyen tantárgyaik voltak eddig?

Izerák Beáta: Filmtörténet, filmelmélet, filmelemzés, módszertan, gyakorlati módszertani órák, moziba járunk, ezt nagyon szeretjük, és most jön a médiaelmélet.

Sulinet: Melyik volt a kedvenc?

Izerák Beáta: Mindig az, amelyik éppen van, lebilincselőek voltak az előadások.

Hegedűs Roberta: Külön élmény volt a nyári gyakorlatunk, filmet kellett csinálnunk, mindenki nagyon izgul, mert most kezdődik majd ezek megtekintése.

Ketrics Miklós: Minden filmkészítés órán sorra kerül valaki, akinek a munkáját elemezni fogjuk.

Sulinet: Mennyire vannak az iskolák felkészítve a gyakorlati képzésre?

Hegedűs Roberta: A mi iskolánk nagyon jól felszerelt, például két projektorunk is van, két kameránk is, vágóprogramunk, egy szavam nem lehet, miközben tudom, nem ez a jellemző.

Izerák Beáta: Én csak irigykedhetek, nálunk semmi nincs.

Ketrics Miklós: A legtöbb iskolában a mi feladatunk lesz a szakmai és eszközháttér kialakítása is.

Sulinet: Hogyan viszonyulnak a tantestületek ehhez az új tantárgyhoz?

Ketrics Miklós: Sajnos kissé ellenségesen, az az általános szlogen, hogy elvesszük az időt a matektől, a magyartól, inkább arra fordítanánk. Az is a feladatunk lesz ennek a képzésnek a végén, hogy ki-ki a saját kollégáinak szemléletén változtasson.

Hegedűs Roberta: Én ebből a szempontból is kivételezett helyzetben vagyok, a kollágáim roppant segítőkészek és érdeklődők, és állandóan jönni akarnak a fakultációra. Nagyon elfogadó a közösség.

Sulinet: Mekkora terhet jelent, hogy a diákok kedvéért lépést kell tartani az új filmekkel, és tévéműsorokkal?

Ketrics Miklós: Ez valahol édes teher is, mert fiatalodik, frissül az ember szemlélete, élete.

Hegedűs Roberta: Én nagyon beégtem, mert kiderült, hogy több valóságshow-t nézek, mint a gyerekek, akiket tanítok, azzal mentegettem magam, hogy ez az egyetem miatt kötelező nekem.

Ez volt az a pillanat, amikor az előadó tanár elszáguldott mellettünk, beszélgetőtársaim pedig örömmel indultak utána a terembe, pedig a bliccelés lehetőségét megadtam nekik diktafonommal. Csak remélni tudom, hogy tíz év múlva (diákjaik előtt) is olyan lelkesen fognak beszélni filmekről és médiáról, mint most.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek