Változatok egy témára: olvasónapló képregényben?
2013/09/10 08:00
2659 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az olvasónapló-írás során nem feltétlenül kell azt kérnünk a diákoktól, hogy a cselekményt a maga teljességében dolgozzák fel. Koncentrálhatunk a regény (vagy egyéb narratíva) más szempontjaira is, például a fő motívumaira vagy az események kronológiájára, hátterére is.

A sorozat harmadik darabja. A kötelező olvasmányok feldolgozásának egy lehetséges módja az olvasónapló-íratás. A hagyományos, és sokszor rutinba (vagy másolás-beillesztés-szerű bűnténybe) fulladó módszerekre (pl. füzet, kettéosztott napló) igyekszünk motiváló alternatívát mutatni. Az első két cikk a blogokról, a mikroblogokról, a Moly.hu oldal karcairól, valamint a Fakebookon való profillétrehozásról szólt, jelen írásban pedig a képregény- és az időszalag-készítésre hívjuk fel a figyelmet.

Képregény

A szó hegemóniája alól a képi ábrázolásmóddal szabadíthatja fel a türelmetlen olvasót a képregény. Az ötletadó kiadvány Henrik Lange 90 klasszikus könyv türelmetlen olvasóknak című kötete. Lang könyvében végigveszi a világirodalom híres regényeit, eposzait és egyéb epikus műveit úgy, hogy mindössze négy képkockában mutatja be őket (amelyekből egy a szerzőt és a címet tartalmazza), tehát gyakorlatilag képregénybe sűríti a cselekményt vagy a főbb motívumokat. A négy képkockába oldott könyvek, frappáns szövegek és mulatságos rajzok elsősorban úgy szolgálnak a humor forrásául, ha ismerjük az eredeti művet, egyébként legfeljebb a kíváncsiságot keltik fel az adott mű iránt. A képregényes forma éppen tömörsége miatt csábít egy antológia létrehozására, hiszen több mű feldolgozása is lehetséges egy-egy képregény-gyűjteményben. Az igényes képregényhez a megfelelő jelenetek kiválasztása – melyek az eredeti mű kulcsai –, a képkockák megtervezése és megrajzolása azonban sok időt vehet igénybe, és nagyfokú kreativitás szükséges hozzá. És végül mindehhez hozzájárul a képregénynek – a „comic strips”-nek – az a jellegzetessége, hogy ne vegye túl komolyan saját magát (noha komoly képregényekre is jócskán hozhatnánk példát): a lényeg a keresetlen szellemesség és az eredeti mű valamely igazán lényeges aspektusának megragadása.

90klasszikus

Időszalagok

Az időegyenes segít kiegyenesíteni egy-egy regény sok szálon futó, nem lineáris idővezetésű cselekményét, ami segíti a befogadást, világosabbá teszi a történések között fennálló esetleges ok-okozati kapcsolatokat, de akár kitekintést is adhat a regény világából, azt a történelmi események szövedékébe helyezve. A történelmi regények esetében fontos adalékokkal szolgálhatnak a nagyvilág eseményei, például Az egri csillagok esetében a török hódítás története, más várak ostromának és bevételének évszámai. Az előzmények megismerése, a tágabb társadalmi-történelmi környezet hozzájárulhat a mű történéseinek és a szereplők motívumainak jobb megértéséhez.

Időszalagot készíthetünk manuálisan is, akár egész diákcsoportot is bevonva a munkába, és a végeredmény kitűnő helyet kaphat például az osztályterem falán. Azonban az interneten is találhatunk áttekinthető, látványos és könnyen kezelhető idővonalakat; két kiválóan használható példa az xtimeline.com és a timeline.verite.co című oldalak. Mindkét oldal angol nyelvű, de az alapvető tájékozódást szolgáló kifejezések lefordításával egy angolul nem tudó számára sem jelent nehézséget használatuk. Előnyük, hogy az egyes időpontokhoz szemléletes magyarázó szöveg írható, amelyet képi illusztrációval is elláthatunk. Regényre alkalmazva ezen funkciók kiválóak arra, hogy megvizsgáljuk egy-egy fontos momentum hátterét, hatását, körülményeit.

További érdekes oldalak: 

Kerek Roland cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek