Zsebpénz: mikor, mennyit, mire? 1-2
Szendrei Judit
2003/12/11 14:57
958 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Ha valaki összeállítaná a családi veszekedések toplistáját, akkor a rendrakás és a rossz jegyek körüli csetepaték mellett a zsebpénz témája minden bizonnyal előkelő helyen szerepelne.

A gyerekek életkorától és a család anyagi helyzetétől függetlenül, valószínűleg minden szülő beleütközött már abba a problémába, hogy gyermeke igényei és az ő lehetőségei nem esnek egybe. Nem kell ahhoz különösebben szegénynek lenni, hogy akár naponta többször is nemet kelljen mondanunk csemeténk valamely óhajára. Minden bizonnyal még egy olajsejk porontya is tud olyan gyémántberakásos nyeregre vágyni a pónilovához, amelyet a szülei már nem akarnak megvenni neki. A gyerekek követelőzése, a nagyobb anyagi szabadságért folytatott harc ugyanis nem csak, és nem elsősorban mindenféle javak megszerzéséről szól. Mindig egyfajta szabadságharc is egyben: nagyobb szabadságért, önállóságért, a felnőttebb bánásmódért folytatott küzdelem. De a szülő ellenállása sem pusztán anyagi megfontolásokon nyugszik, hiszen gyakran olyan követelésekre is nemet mondunk, melyeket ki tudnánk fizetni, ha akarnánk, de nem akarjuk. A kisgyermek vágy- és fantáziateljesítő gondolkodását idővel fel kell váltania a realitáshoz való alkalmazkodásnak, ezért a szülő feladata, a nevelés fontos része, hogy az igények és a lehetőségek összehangolását megtanítsuk.

Viták azonban nemcsak a szülők és gyermekeik között vannak, a felnőttek maguk is nagyon eltérő nézeteket vallanak arról, hogy kell-e zsebpénz a gyerekeknek, mikortól, mennyit és hogyan. Vannak, akik nem szívesen adnának komolyabb apanázst gyermeküknek, mert a kicsi ezáltal olyasmit vásárolhat, amit a szülők károsnak, vagy értelmetlennek találnak. Sokakat zavar az is, hogy az otthonról kapott pénz felesleges versengést, felvágást, rivalizálást okozhat a gyerekek között, ahelyett, hogy a kicsik más dolgokban, pl. tudásban, bátorságban, stb. mérnék össze magukat. Mások viszont szívesen bevezetik a zsebpénz intézményét, mert úgy érzik, gyermekük ezáltal könnyebben megérti majd, amit egyébként már évek óta próbálnak megértetni vele: a pénz nem terem a bokorban, és a mama pénztárcája sem egy kifogyhatatlan pénzautomata.

Akárhogy vélekedjünk is, vagy bármilyenek legyenek is saját gyermekkori tapasztalataink, mindenesetre vizsgálatok által igazolt tény, hogy a rendszeres zsebpénzt nem kapó gyerek legalább annyi pénzbe kerülnek szüleiknek, mint akik havi fix összeg felett rendelkezhetnek. Valószínűleg létezik egy adott cukorka, rágógumi és illatos radír mennyiség, ami így vagy úgy, de eljut minden gyerekhez, akár a sajátjának érzett pénzt költi, akár a szüleiét. A kérdés tehát elsősorban az: mikor mennyi önállóságot, milyen választási szabadságot tartunk indokoltbak gyermekünk számára.
Tulajdonképpen már az egész kicsi gyerekeknél elkezdjük a takarékosságra és a mértékletességre nevelést akkor, amikor, még a boltba érkezés előtt jó előre leszögezzük, hogy csak egyféle édességet fogunk venni, vagy amikor hetente csak egy mesefilmet kölcsönzünk ki a tékából. A zsebpénz fogalmát azonban ráér iskolás korban bevezetni, amikor egy adott pénzösszeg már nem fikció, de jelent is valamit, mert a kicsi megtanult számolni. Amíg valaki nem tud összeadni és kivonni, addig nincs értelme pénzt bízni rá, mert úgysem tudja beosztani.

Kezdetben, amikor a kicsinek még szinte nincs is önálló élete, elég annyi pénzt adni, amivel gyakorolhatja a persely használatát vagy a rágógumi és a nyalóka közti választást. Ahogy azonban nő a gyerek, egyre több időt tölt nélkülünk, egyre önállóbb lesz, fokozatosan emelnünk kell az összegen, hogy egyre több dologban tanuljon meg egyedül dönteni. Ha nem jut mindenre, akkor választani kell, és pont ezekből a választásokból tanulja meg a gyerek, hogy mi mennyire fontos neki. Adhatunk ugyan tanácsokat, vagy felajánlhatjuk, hogy segítünk beosztani a pénzét, de a végső döntés a zsebpénz sorsáról az övé kell, hogy legyen. Ezért csak azt a pénzt adjuk a gyereknek, amiről már valóban lemondtunk, és akkor sem borulunk ki, ha az egészet hanglemezre vagy hajfestékre költi.

A zsebpénz bevezetésekor (és minden egyes emeléskor) fontos tisztázni, hogy mire adjuk és milyen feltételekkel. Mi minden kell ebből az összegből önállóan fedeznie, és a milyen felelősségteljes, együttműködő viselkedést várunk el az anyagi függetlenségért cserébe. Bizonyos dolgokat azonban még az egészen nagy gyerekeknél sem szerencsés az ő belátásukra és döntési szabadságukra bízni: ennivalóra, meleg ruhára, orvosra, gyógyszerre akkor is jutnia kell, ha gyermekünk már rég elköltötte az e havi zsebpénzét. Nem szerencsés az sem, ha minden vétségért lépten-nyomon a zsebpénzből vonunk le. Természetesen vannak esetek, amikor ez a büntetés látszik a legjogosabbnak, pl. ha a gyerek gondatlansága, rosszasága kárt okozott a családnak, amit valahogy fedezni kell. Ám, ha a szemtelenségért, rossz jegyekért, szétdobált játékokért is a zsebpénzen akarunk csökkenteni, akkor egyrészt nagyon hamar nem lesz miből elvenni, másrészt lehetetlenné tesszük, hogy a gyerek megtanuljon egy adott pénzösszeget jó előre beosztani, pedig eredetileg épp ez lett volna a célunk.
Végtelen alkudozásokba és veszekedésekbe bonyolódhatunk akkor, ha a zsebpénz összegét és feltételeit nem tisztázzuk jó előre, vagy, ha ezeket a szabályokat magunk sem vesszük komolyan. Ugyanakkor nem elég a gyereken számon kérni a mértékletességet és a helyes értékítéletet, példát is kell mutatnunk! Ha hónap végén mi sem tudjuk befizetni a telefonszámlát, mert már elköltöttük a fizetésünk kölnire és étteremre, akkor ne csodálkozzunk, ha csemeténk is lépten-nyomon pénzzavarba kerül, és tőlünk kunyerál! Itt is, mint minden más nevelési kérdésben, sajnos nem elég vizet prédikálni, azt is kell innunk.

Győrfi Anna

Képek forrása:

www.tamlinandbrown.co.uk/acatalog
ceinfo.unh.edu/counties/ carroll/chldrnmn.htm

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek